پادشاه و ملکه بلژیک در اولین سفر سلطنتی از سال 2010 از کنگو دیدن کردند

دوازده سال پس از بازدید آلبرت دوم و پائولا از جمهوری دموکراتیک کنگو برای پنجاهمین سالگرد استقلال، پادشاه فعلی بلژیک فیلیپ و ملکه ماتیلد یک هفته را در این کشور سپری می کنند.

از زمان استعمار وحشیانه بدنام بلژیک توسط لئوپولد دوم، تقریباً همه پادشاهان این کشور در دوره‌ای از سلطنت خود از این کشور آفریقای مرکزی دیدن کرده‌اند.

اما سفر شاه فیلیپ در زمانی انجام می شود که روابط بین جمهوری دموکراتیک کنگو و استعمارگر سابق آن به ویژه تیره شده است.

در حالی که پادشاه کنونی از سال 2013 بر تاج و تخت نشسته است، RTFB گزارش می دهد که وی پیش از این به دلیل روابط دوجانبه دوجانبه بین دو کشور در سال های اخیر در هیچ ماموریت اقتصادی در جمهوری دموکراتیک کنگو شرکت نکرده است.

این دیدار کنونی سلطنتی اندکی پس از انجام تحقیقات رسمی در سال 2021 در مورد گذشته استعماری بلژیک، از جمله مسئولیت این کشور در ترور پاتریس لومومبا، اولین نخست وزیر مستقل کنگو، انجام می شود. این تحقیق هنوز به طور رسمی به نتیجه نرسیده است، اما گزارش های اولیه قبلاً بلژیک را به دلیل جنایات ارتکابی در کنگو در طول این مدت به شدت محکوم کرده است.

مالکیت به گذشته استعماری بلژیک

بلژیک تلاش‌های کوچکی برای جبران جنایات خود در منطقه انجام داده است، عمدتاً از طریق حذف یا سازمان‌دهی مجدد فضاهای عمومی، از جمله بناهای تاریخی مرتبط با گذشته استعماری‌اش. اینها شامل تغییر نام اخیر تونل لئوپولد دوم است.

خود فیلیپ نیز به این موضوع اشاره کرده و در نامه ای خطاب به رئیس جمهور کنگو، فلیکس شیسکدی، «عمیق ترین تأسف» خود را برای «زخم ها، رنج و تحقیر» ناشی از بلژیک در دوران استعمار ابراز کرده است.

در این نامه به “اقدامات خشونت آمیز و ظالمانه” در دوره اول استعمار (1885-1908) اشاره شده است، زمانی که کنگو دارایی شخصی پادشاه لئوپولد دوم، عموی بزرگش بود.

فیلیپ همچنین گفت که عمیقاً متأسف است «این زخم‌های گذشته که درد آن امروز با تبعیض‌هایی که هنوز در جوامع ما وجود دارد دوباره زنده شده است» که اولین بار بود که یک پادشاه بلژیک به اشتباهات ناشی از بلژیک اعتراف کرد.

وینسنت دوژاردین، مورخ از KU Leuven، گفت: اگرچه نامه به منزله عذرخواهی رسمی نبود، “او بسیار فراتر از هر یک از اسلاف خود رفت.”

«درست است که پادشاه آلبرت اول، به عنوان یک شاهزاده، سخنان بسیار انتقادی درباره وضعیت ایالت مستقل کنگو یا کنگو بلژیک داشت. او اغلب از دولت بلژیک می‌خواست که برای رفاه مردم محلی کارهای بیشتری انجام دهد، اما این در یک مکاتبه خصوصی با وزرا بود.

لئوپولد سوم همچنین در مقابل مجلس سنا سخنان محکمی در مورد مستعمره داشت و «نظام استثمار سرمایه‌داری با جمعیت محلی را که به ابزار تولید صرف می‌شد» محکوم می‌کرد، اما او در آن زمان فقط یک شاهزاده بود.

در حالی که شاه بودوئن، که بین سال‌های 1951 تا 1993 بر تخت سلطنت نشسته بود، از اقدامات بلژیک در کنگو نیز به تندی صحبت می‌کرد، او این کار را عمدتاً در خلوت انجام داد و در عین حال منطقه را به عنوان یک مستعمره نمونه در سخنرانی‌های عمومی معرفی کرد.

انتظار می رود که پادشاه فیلیپ در یک سخنرانی در یکی از مراحل این سفر، تاسفی را که در نامه تابستان 2020 به رئیس جمهور کنگو بیان کرده بود، تکرار کند.

دستور کار شامل بازدید از سایت های مهم اجتماعی و اقتصادی است

این سفر دارای یک دستور کار فشرده است. این شامل بازدید از موزه ای است که در آن هیئت بلژیکی یک ماسک بزرگ آفریقایی از مجموعه موزه آفریقای تروورن را تحویل می دهد. به عنوان نوعی استرداد به کنگو قرض داده خواهد شد. بلژیک ثابت کرده است که کانونی برای هنر غارت شده آفریقایی است و بنابراین تبادل موزه به عنوان اولین گام مهم در اصلاح نقش آن در قاچاق آثار هنری دزدیده شده تلقی می شود.

توقف‌های دیگر، بازیگران کنگو در زمینه پایداری و حقوق زنان، همراه با بازدید از موسسه ملی تحقیقات زیست‌پزشکی در کینشاسا، یک موسسه پیشرو متخصص در درمان ابولا، برجسته خواهند شد. این هیئت همچنین از مدرسه بلژیکی که 624 دانش آموز را در آموزش فرانسوی زبان ثبت نام می کند، بازدید خواهد کرد.

این دیدار سلطنتی در ابتدا به دعوت رئیس جمهور جمهوری دموکراتیک کنگو، فلیکس شیسکدی، برای سال 2019 برنامه ریزی شده بود، اما به دلیل همه گیری همه گیر چندین بار به تعویق افتاد.

در بخشی از این سفر، نخست وزیر الکساندر دی کرو، وزیر همکاری های توسعه مریم کیتیر و وزیر امور خارجه در امور بازیابی و سرمایه گذاری های استراتژیک، توماس درمین، در بخشی از این سفر به پادشاه و ملکه ملحق می شوند.

هیئت بلژیکی از کینشاسا، لوبوباشی و بوکاوو بازدید خواهد کرد.

عکس: ملکه ماتیلد، شاه فیلیپ، رئیس جمهور کنگو فلیکس شیسکدی و بانوی اول کنگو دنیس نیاکرو در استقبال رسمی در فرودگاه بین المللی کینشاسا © Belga/Nicolas Maeterlinck

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *