Choco-Story بروکسل: موزه ای که به رابطه عشقی جهانی با کاکائو اختصاص دارد

شکلات یک درآمد هنگفت برای اقتصاد بلژیک است و سالانه حدود 2 میلیارد یورو صادرات دارد. بنابراین مناسب است که بروکسل موزه ای در قلب پایتخت داشته باشد که تاریخ غنی این غذای لذیذ باستانی را جشن می گیرد.

موزه داستان Choco-Story یک جواهر واقعی است که در یک پرتاب سنگ از Grand Place در Rue de l’Etuve واقع شده است. اگرچه این موزه برای اولین بار 20 سال پیش در شهر افتتاح شد، اما اکنون سومین سال خود را در این بنای تاریخی سپری می کند. در سه طبقه گسترده شده، ثابت می کند که نه تنها رویای یک عاشق شکلات است، بلکه معدنی از اطلاعات است که بازدیدکنندگان را در علم، روش ها و تاریخچه مصرف شکلات می برد. یک تکه شکلات رایگان با ورود شما یک جایزه خوش آمدید است.

حدس و گمان منشا کلمه شکلات را احاطه کرده است. به گفته متصدیان، احتمالاً این یک کلمه ترکیبی است که از دانه های کاکائواتل و پوچاتل درخت کاپوک گرفته شده است. یا ممکن است از اسپانیایی قرن شانزدهم یا فعل chocola’j در کویچان مایان باستان به معنای «با هم شکلات بنوشید» گرفته شده باشد؟

هیچ کس واقعاً نمی داند، اما واقعیت این است که کاکائو در 2600 سال پیش توسط سرخپوستان مزوآمریکایی در جنوب مکزیک، گواتمالا و بلیز و بعداً توسط آزتک ها مصرف می شد. در گلدانی که در منطقه ریو آزول کشف شد، آثاری از تئوبرومید، باقیمانده از درخت کاکائو، وجود داشت که ثابت می‌کرد این مایع تیره در واقع نوعی نوشیدنی شکلاتی اولیه بود که توسط مردم آمریکای جنوبی اولیه مصرف می‌شد.

گلدان‌ها و کاسه‌های میوه‌سازی بسیار زیبا، مشابه آنچه در ریو آزول یافت می‌شود، به نمایش گذاشته شده‌اند که قدمت برخی از آنها به هزار سال پیش می‌رسد. همه آنها به طرز پیچیده ای تزئین شده اند و به خوبی حفظ شده اند. مایاها و بعداً آزتک ها از این گلدان ها برای خرد کردن دانه های کاکائو و نیشکر قبل از مخلوط کردن در آب استفاده کردند. همچنین پوسته‌ها یا صدف‌های اولیه وجود دارند که امروزه هنوز برای توزیع یکنواخت کره کاکائو و تیره‌کردن شکلات استفاده می‌شوند.

Choco Story بروکسل

در دوره سفر کریستف کلمب به قاره آمریکا، دستور العمل های نوشیدنی نسل ها به نویسندگان، کشیشان، اشراف و روشنفکران اسپانیایی منتقل شد. بازدیدکنندگان می‌توانند از درس‌های گیاه‌شناسی با آموزش دانه‌های Criollo Cacao که شکلاتی شیرین و ترش را ارائه می‌کند، لذت ببرند. میوه ها و ادویه های رایگان مانند بادام، فلفل قرمز، پاپریکا و آووکادو در ابتدا به نوشیدنی های شکلاتی اضافه شدند، ترکیبات طعمی که هنوز هم الهام بخش علاقه مندان به آشپزی است.

تجهیزات باستانی و در عین حال به‌طور شگفت‌انگیزی پیچیده، از جمله خمپاره‌ها، پاستول‌ها، آسیاب‌ها و دستگاه‌های کف‌ساز مانند ویسک یا مولینلو را کشف کنید. کودکان و بزرگسالان می توانند با کمک یک فیلم آموزشی تصویری، کف کردن کف را از طریق دستگاهی از نوع دسته دار امتحان کنند. کف کردن به عنوان یک فرآیند ضروری در ساخت نوشیدنی های شکلاتی دیده می شد زیرا گفته می شد طعم آن را به طور کامل افزایش می دهد.

می‌توانید یک صندلی بنشینید و فیلم کوتاهی از سفر فرا اقیانوس اطلس شکلات از آمریکای جنوبی به اروپا و سپس به آسیای جنوب شرقی و آفریقا را تماشا کنید، که امروزه بزرگترین صادرکننده کاکائو است و ساحل عاج و غنا پیشرو هستند. دانه های کاکائو نه تنها برای طعم عالی خود، بلکه برای مزایای سلامتی مانند عوامل ضد التهابی و کمک به کاهش کلسترول و فشار خون استفاده می شود.

Choco-Story بروکسل

نوشیدنی های شکلاتی – یک خوراکی لذیذ زمانی فقط برای ثروتمندان – تصور می شد که مورد علاقه لوئی چهاردهم فرانسه است. آیا می دانستید که کشیش های اولیه برای دفع ارواح شیطانی دانه های کاکائو را در فنجان تکان می دادند؟ این سنت در نحوه به هم زدن لیوان هایمان در هنگام نان تست زدن با هلهله، سنته، پروست یا هر سلام دیگری ادامه دارد.

البته ارتباط خود بلژیک با شکلات نادیده گرفته نمی شود. بازدیدکنندگان می‌توانند نگاهی به یک ماکت ویترین مغازه اوایل قرن بیستم بیندازند که مقادیر فراوانی شکلات و پرالین را نشان می‌دهد. برند Cote d’Or در سال 1883 توسط Charles Neuhaus بلژیکی-سوئیسی در Schaerbeek تأسیس شد. این برادرش، داروساز، شکلات‌ساز ژان نوهاوس بود که اولین شکلات پر از پرالین را با طعم‌دهنده بادام به دنیا داد. اولین شکلات پرالین در سال 1912 ساخته شد، یک پیوند حیاتی بلژیک به کل Choco-Story. امروزه، Neuhaus در بیش از 50 کشور در سراسر جهان به فروش می رسد و شرکت Neuhaus در سال 2000 حکم انتصاب سلطنتی را دریافت کرد.

مصنوعات اخیر شامل قوطی های شیرینی پزی با دست نقاشی شده در اوایل قرن نوزدهم و مجموعه ای چشمگیر از دستگاه های فروش شکلات 100 ساله است. اطراف شخصیت معروف بروکسل، Manneken Pis، با شکلات پوشیده شده است.

تظاهرات Choco-Story

در نهایت، قطعه مقاومت این موزه به یاد ماندنی، نمایش شکلات سازی است که هر نیم ساعت توسط یکی از چهار استاد شکلات ساز برگزار می شود. آنها مشتاقانه به نوبت شما را در هنر ایجاد شکلات عالی با نمایش هایی به زبان های فرانسوی، هلندی و انگلیسی راهنمایی می کنند.

مراقب باشید، چشیدن شکلات مانند نوشیدن یک شراب خوب است، بنابراین به شما توصیه می شود قبل از اینکه آن را به آرامی روی زبان خود نگه دارید، بوی آن را بشناسید تا طعم آن به آرامی در کام شما ذوب شود. تنها در این صورت است که می توانید آن را با کمک دندان های خود برای تجربه طعم طولانی تر آسیاب کنید. واکنش طبیعی برای کودکان و بزرگسالان به طور یکسان این است که تا آنجا که ممکن است غذا بخورند. “آن را با عشق بخورید”، پیام بسیار مهم اینجاست!

موزه داستان Choco
Rue de l’Etuve 41, 1000 Brussels

اطلاعات عملی: ایستگاه مترو De Brouckere یا Gare Centrale. اتوبوس 41 یا تراموا 3. همه روزه از ساعت 10:00 تا 17:00 باز است (به جز روز کریسمس و روز سال نو)

بلیط: 9.50 یورو بزرگسالان. 8.50 یورو بالای 65 سال و دانش آموزان 12-26; 6.50 یورو کودکان 6-11. این موزه برای افراد کم تحرک قابل دسترسی است. راهنماهای صوتی برای اکثر نمایشگرها موجود است. این کارگاه می تواند توسط گروه های کوچک از جمله مهمانی های مدرسه استخدام شود. رزرو از طریق [email protected] یا tiqets.com

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *