Rue Neuve، قلب تپنده خرید بروکسل، همچنان با مشکل مواجه است

Rue Neuve، معروف‌ترین خیابان خرید در کشور، که زمانی قلب تجاری پررونق و شلوغ بروکسل بود، از اجاره‌های گران قیمت و کاهش علاقه مصرف‌کنندگان رنج می‌برد.

جایی که قبلاً فروشگاه‌های بزرگ مجلل پر از خریداران و شور و نشاط در خیابان‌های منطقه تفریحی همسایه‌اش وجود داشت، اکنون مغازه‌ها و مشاغل خالی وجود دارد که برای جذب مشتری تلاش می‌کنند.

فضاهای خرده فروشی خالی، فروشگاه های موقت و تابلوهای “برای اجاره” فضایی افسرده کننده را ارائه می دهند که کاملاً در تضاد با آب و هوای سرزنده دهه های 1970 و 1980 بود، زمانی که Rue Neuve می توانست به متروپل، بزرگترین سینمای بروکسل، و کلوپ های شبانه و بارهایی که از Place کشیده شده بودند، ببالند. چارلز روژیر در یک سر تا خیابان لاکن در سمت دیگر.

اکنون در سال 2022، خیابان تازه طراحی شده پیشنهادی کاملا متفاوت است. دیگر تفریحات شبانه در آنجا یافت نمی‌شود، و به نظر نمی‌رسد مکان‌های خرده‌فروشی موجود نیز فوراً محبوب باشند. از 92 مغازه در خیابان، 15 مغازه خالی هستند، برای اجاره ارائه می شوند یا مستاجر موقت را در خود جای می دهند، اغلب فروشگاه های اوت اوت یا یک فروشگاه پاپ آپ. کار ساخت و ساز یا نوسازی در پنج ساختمان دیگر در حال انجام است. این باعث می شود حدود 20٪ از فضای تجاری در خیابان بدون مستاجر کلاسیک باشد. با این حال، مرکز خرید سیتی 2 در انتهای خیابان، به سختی هیچ واحد خالی در داخل دارد.

آنچه که مشهود است، خروج فروشگاه‌های برندهای معروف از خیابان با خرده‌فروشی‌های لباس است که راه را برای افزایش تعداد فست‌فودها و فروشگاه‌های کفش ورزشی باز کرده‌اند.

بنابراین، در خیابان چه می گذرد که به طور سنتی می تواند گران ترین اجاره ها را در کشور دریافت کند؟ کوئنتین هوئت از Shopera، انجمنی که فروشگاه‌های بزرگ را در مرکز شهر متحد می‌کند، می‌گوید که بسیاری از مشکلات ناشی از همه‌گیری ویروس کرونا بوده است. او می گوید: “این باعث شوک واقعی شد. به طور معمول، قیمت اجاره نیز نشان دهنده رقم تجاری است که می توانید در یک مکان خاص متوجه شوید. از آنجا که مشتریان بسیار کمتری بودند، ناگهان دیگر اینطور نبود و منجر به یک دوره تنش بین مستاجران و مالکان در خیابان. برخی به توافق رسیدند، برخی دیگر رفتند. اما آن دوره اکنون پشت سر ماست. در بیشتر موارد، مشتریان برمی گردند.”

Huet به ارقام اخیر Hub.brussels اشاره می کند که نشان می دهد تقریباً به اندازه قبل از بحران مردم در خیابان قدم می زنند. او می‌گوید: «با این حال، واکرها لزوماً مشتری نیستند. اکنون ما با بحران‌های دیگری مانند وضعیت انرژی مواجه هستیم که منجر به خرید کمتر محصولات غیرضروری شده است. فشارسنج ما در حال حاضر حدود 10 درصد فروش کمتری نسبت به قبل از کووید نشان می‌دهد. اینطور نیست. یک سناریوی رویایی است، اما یک فاجعه نیز نیست. به خصوص وقتی می‌دانید که گردشگران و بسیاری از مسافران هنوز واقعاً برنگشته‌اند.”

هوئت خوشبینانه به نظر می رسد، اما این وظیفه او به عنوان نماینده مشاغل در منطقه است. کارشناسان تجارت محتاط تر هستند.

بنجامین وینز از ULB که از جمله در مورد تجارت بروکسل مطالعه می‌کند، می‌گوید: «اینجا بیشتر از کرونا اتفاق می‌افتد». “مهمترین بخش در چنین خیابان خریدی پوشاک است، اما دقیقاً این است که مدتی در بحران بوده است. شما تحت فشار مد سریع ارزان مانند Primark و بازار آنلاین هستید که همچنان در حال افزایش است. علاوه بر این، بسیاری از فروشگاه‌های پوشاک نیز دریافته‌اند که می‌توانید در مکان‌های ارزان‌تری که در مرکز شهر نیستند، فروش خوبی داشته باشید. بنابراین منطقی است که فروشگاهی مانند H&M که قبلا تا سه فروشگاه در خیابان داشت. قرار است ادامه دهد.»

این تغییر از Rue Neuve با توسعه منطقه Bourse و بلوار آنسپاچ پیاده‌روی شده تشدید شده است.

واینز خاطرنشان می کند: “شما نمی توانید یک منطقه پیاده روی خرید را به طور نامحدود گسترش دهید.” “در عین حال، همیشه این اتفاق می افتاد که قسمت روژیر کار سخت تری داشت. City 2 در آنجا به عنوان یک جاروبرقی مشتری عمل می کند. و سمت با City 2 و فروشگاه بزرگ Inno کمی شبیه یک نمای کور است. در نتیجه، کرایه‌ها همیشه در آن بخش کمی پایین‌تر بوده است، بنابراین گاهی اوقات می‌بینید که کسب‌وکار متفاوتی نسبت به فروشگاه‌های لباس یا کفش معمولی شروع می‌شود.»

مانند Huet، استاد ULB می بیند که چیزهای زیادی حول رانت ها می چرخد. او می‌گوید: «بازده هر مترمربع کاهش می‌یابد، سپس اجاره‌ها باید در مقطعی کاهش پیدا کند.» «این امر خوبی است، جایی که می‌توان پیشنهادات متنوع‌تری ارائه کرد. با این حال، تعداد کمی از مالکان به قیمت خود پایبند هستند. به امید اینکه همه چیز مثل چند سال پیش باشد. چندین مسئله در اینجا مطرح است. به یاد داشته باشید که ارزش یک ساختمان با میزان اجاره ای که می توانید بخواهید نیز تعیین می شود.”

جینو ون اوسل، استاد خرده فروشی در مدرسه بازرگانی De Vlerick، موافق است. “تعداد کمی از مالکان نمی خواهند قیمت های خود را کاهش دهند به این امید که اوضاع بهبود یابد، از این رو ما شاهد بسیاری از فروشگاه های موقت و پاپ آپ هستیم که راهی برای خرید زمان است. اما من شاهد کاهش این اجاره ها در سال های آینده هستم. فقط به این دلیل که دورکاری اینجا باقی مانده است، و مسافر غایب اغلب بیشتر از مردم محلی هزینه می کند.»

او می افزاید: «همچنین، ما باید رقابت در مکان های دیگر، حتی در داخل بروکسل را در نظر بگیریم». «به Chaussée d’Ixelles نگاه کنید، که اجاره کمتری دارد، اما حتی از نظر بازدیدکنندگان در طول کرونا از Rue Neuve پیشی گرفت. یا Docks که برای بسیاری از مردم فلاندری بیشتر از مرکز شهر قابل دسترسی است.”

مشخصات مشتریان نیز در حال تغییر است و این تنها به دلیل بحران سلامت نیست. یکی از خانم هایی که یک مغازه کیف فروشی دارد، می گوید: «من چهل سال است که در خیابان کار می کنم. کسب و کارهای سنتی خانوادگی جای خود را به فروشگاه های زنجیره ای داده اند و مشتریان خارج از بروکسل در حال کاهش هستند.

فردریک کلادیوک، مدیر فروشگاه غربی در بلوار آدولف مکس، که موازی با خیابان نوو است، می گوید: «بروکسل مرده است. “افراد از بیرون دیگر به اینجا نمی آیند، من این را بارها و بارها می شنوم. آنها دیگر با ماشین به اینجا نمی رسند. و به زودی جای پارک در خیابان اینجا نیز تعمیر اساسی خواهد شد.”

Quentin Huet از Shopera این شکایت را می شنود که خیابان Neuve دیگر از خارج از بروکسل قابل دسترسی نیست اما مخالف است. این سیاست سال‌هاست که سعی می‌کند از سفر با ماشین به مرکز منصرف شود، این نیز تأثیر دارد، بله. اما شما خیلی سریع به اینجا می‌رسید. از طریق ایستگاه مرکزی، ایستگاه شمالی، با مترو یا در صورت لزوم، در یکی از تعداد زیادی پارکینگ، در امتداد حلقه داخلی یا در مرکز شهر.”

چیزی که Huet با آن مشکل دارد ارتباط است. “من خود سیاست جابجایی را زیر سوال نمی‌برم؛ شما نمی‌توانید با ماشین به خیابان پنجم منهتن بروید. اما باید به بلژیکی توضیح دهیم که چگونه می‌تواند به بروکسل بازگردد. این کار را می‌توان از طریق روشن و بزرگ انجام داد. ارتباط مقیاس، از طریق معاملات با اپراتورهای پارکینگ.” علاوه بر این، Shopera امیدوار است رویدادهای بیشتری برگزار شود که ساکنان غیر بروکسل را جذب کند. Huet می‌گوید: «تفریح ​​زمستانی، فرش گل‌ها یا یکشنبه بدون خودرو نمونه‌های خوبی از این موضوع هستند. ما به شهری نیاز داریم که قابلیت اینستاگرام را داشته باشد.»

با نگاهی به آینده، کارشناسان تجارت امیدوارند که شاهد احیایی در Rue Neuve باشیم، اما نه به شکلی که ما به آن عادت کرده ایم. ون اوسل پیش‌بینی می‌کند: «اجاره‌ها کاهش می‌یابد، بنابراین نرخ فعلی جای خالی ادامه نخواهد داشت». “علاوه بر این، ما به سمت عرضه همگن تر حرکت می کنیم که در بخش متوسط ​​پایین بازار قرار دارد، کمتر از سال های اخیر. در نهایت، من فکر می کنم تاکید فعلی بر مد کاهش خواهد یافت. من انتظار دارم مغازه های بیشتری که به صراحت شهر را مورد توجه قرار دهند. ساکن، مانند فروشگاهی با مبلمان کوچکتر.»

اگر تا شوپرا باشد، معروف ترین خیابان خرید کشور نیز باید خارج از ساعات خرید احیا شود. کوئنتین هوئت می گوید: «مناطق عابر پیاده نیز باید در شب زندگی کنند. “ما اشاره می کنیم که قبل از اینکه سینما یا کلوپ های شبانه دیگری وجود داشته باشد، اجاره بها باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد. درست است، اما بیشتر و بیشتر مردم بالاتر از فضاهای تجاری زندگی می کنند، درست مانند کسانی که به زودی بالاتر از La Bourse زندگی خواهند کرد. این منجر به ساکنان بیشتری می شود که می توانند از گزینه های سرگرمی بیشتری استفاده کنند. در خیابان های اطراف Rue Neuve جا برای آن وجود دارد.”

آیا Rue Neuve، قلب زمانی تپنده شهر، دوباره نبض خواهد داشت یا نه – فقط زمان مشخص خواهد کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *