TikTok: “آزادی برای خلق” برای فیلمسازان مبتدی

ویدیوهای کوتاه TikTok به معنای “آزادی خلق کردن” بدون ابزار بزرگ و امکان “گرامر بصری جدید” با سطوح عمودی است: در جشنواره فیلم کن که شریک رسمی آن شده است، شبکه اجتماعی جوانان فیلمسازان را اغوا می کند. .

به گفته آنجل دیابانگ، فیلمساز سنگالی، عضو هیئت داوران #TikTokShortfilm که روز جمعه جوایز خود را ارائه کرد، این پلتفرم برای اولین بار مسابقه فیلم کوتاهی را برای آثاری راه اندازی کرده است که «بسیار بیشتر از آنچه (tiktokeurs) معمولاً انجام می دهند، انجام می دهند.

کلودیا کوچت، یک تیکتوکر سخت کوش اما بیش از همه یک هنرپیشه، جایزه بهترین فیلمنامه را برای اثر سه دقیقه ای «شاهزاده خانم مدرن» برد.

این بازیگر 34 ساله هیئت تئاتر، شبکه اجتماعی را کشف کرد و در اولین حبس در مارس 2020، زمانی که از صحنه محروم شد، به کاربران میلیاردی آن پیوست.

“امروز، من تقریباً یک ویدیو در روز پست می‌کنم، صحنه‌هایی از زندگی روزمره که به حالت فوق‌العاده تغییر می‌کنند. من 250000 مشترک دارم.”او به خبرگزاری فرانسه گفت.

“TikTok به من آزادی خلق و مخاطب می دهد”او اطمینان می دهد،و این به من اعتماد به نفس می دهد تا کارها را به تنهایی انجام دهم.”

برای فیلم کوتاه #TikTok، او می‌خواست به موضوعی جدی بپردازد که برای مخاطبان TikTok که بیشتر به دنبال موضوعات «مفرح» در آنجا می‌آیند آشنا نیست: خشونت علیه زنان.

برای نماهای بسیار نزدیکی که می خواست از آن عکس بگیرد، به طور استثنایی گوشی هوشمند خود را رها کرد و دوربین 16K را ترجیح داد. در پایان، کلمات کم و بدون خشونت فیزیکی روی پرده، اما نشانه های زیادی از ناراحتی و احساسات در این داستان دختر کتک خورده ای که در نهایت برای دفاع از خود مرتکب صدمات جبران ناپذیری می شود:وقتی قربانی خشونت خانگی می‌شوی، جرات نمی‌کنی در مورد آن صحبت کنی، اما می‌توانی آن را نشان بدهی…»کلودیا کوچت توضیح می دهد.

سه دقیقه ممکن است زمان کوتاهی به نظر برسد، اما ما واقعا سعی کردیم آنها را به عنوان فیلم های 120 دقیقه ای قضاوت کنیم.کامیل دوسلیه، کارگردان فرانسوی، عضو هیئت داوران، در جریان اهدای جوایز توضیح داد.

دومی که بیشتر به صفحه نمایش بزرگ عادت کرده است، از قالب عمودی تحمیل شده توسط TikTok بسیار استقبال می کند زیرا “این به شما اجازه می دهد تا خود را از وزن تمام این دهه ها به صورت افقی رها کنید و بنابراین یک دستور زبان بصری کاملاً جدید را دوباره اختراع کنید.”

برای او، “این بازی قاب‌بندی نه تنها به گوشی هوشمند اشاره دارد، بلکه به پنجره، درب نیز اشاره دارد و ناگهان به نقاشی نزدیک‌تر می‌شود».

به ابتکار این مسابقه، اریک گاراندو، مدیر TikTok فرانسه به خبرگزاری فرانسه گفت “چند ده هزار سازنده در مسابقه شرکت کردند”، در 44 کشور.

برای این رئیس سابق CNC (مرکز ملی سینما)، TikTok بازگشته است “در خاستگاه سینما، در زمان دقیقه لومیر”.

«سینمای امروزی گاهی اوقات کمی چاق است و TikTok جایگزینی کوتاه‌تر و تجربه‌ای شدیدتر ارائه می‌دهد.» او معتقد است.

با تکرار این تحلیل، یکی از برندگان، ماتی ریمانیک اسلوونیایی (جایزه بزرگ)، با رمزهای اولین فیلم های اکران شده در سینماها بازی می کند، با داستانی عاشقانه سیاه و سفید، صامت، جایی که دو قهرمان، بیست و چند ساله امروز ، در هواپیماهای کاغذی پیام بفرستید.

برای اولین بار، اریک گاراندئو یک هیئت منصفه را انتخاب کرد “با ترکیبی عالی از تنوع”، از خابی لِم، ستاره TikToker (دومین فرد پرطرفدار در جهان در شبکه) تا فیلمساز فرانسوی-کامبوجیایی “هاردکور بسیار متعهد“ریتی پن، رئیس هیئت داوران.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *