شرکت های بلژیکی متعلق به یک گروه چند ملیتی (چه بلژیکی و چه خارجی) بیش از 40 درصد از تولید ناخالص داخلی بلژیک را تشکیل می دهند. طبق مطالعه دفتر برنامه ریزی فدرال (FPB) آنها همچنین مسئول یک چهارم اشتغال کشور و سه چهارم صادرات آن هستند.
این مطالعه 5500 گروه تجاری فعال در بلژیک را شناسایی کرد که از این تعداد 2100 گروه داخلی، 1800 گروه چند ملیتی بلژیکی و 1600 گروه چند ملیتی خارجی هستند.
گروه های چند ملیتی بلژیکی تقریباً 7500 شرکت تابعه در خارج از کشور را کنترل می کنند، به ویژه در کشورهای همسایه مانند فرانسه، هلند، لوکزامبورگ و آلمان. این کشورها در مورد شرکتهای تابعه 42 درصد و در مورد شرکتهای مادر نیمی از کل را تشکیل میدهند. 16 درصد دیگر از شرکت های مادر در ایالات متحده مستقر هستند.
FPB در یافته های خود گفت: “گروه های چند ملیتی به دلیل سنت طولانی باز بودن به روی سرمایه گذاری خارجی، نقش مهمی در اقتصاد بلژیک دارند.”
این رقم در مقایسه با صدها هزار شرکت فعال در بلژیک مسلماً ناچیز است، اما شرکتهای بلژیکی که عضو یک گروه چند ملیتی هستند نسبتاً بزرگتر هستند و بخش قابل توجهی از فعالیتهای اقتصادی این کشور را نشان میدهند.»
شرکتهای تابعه بلژیکی گروههای خارجی تقریباً 30 درصد از تولید ناخالص داخلی و 15 درصد از اشتغال را تشکیل میدهند و شرکتهایی که بخشی از یک گروه چند ملیتی بلژیکی هستند، 15 درصد از تولید ناخالص داخلی و 10 درصد از اشتغال را به خود اختصاص میدهند.
FPB خاطرنشان کرد: «بنابراین این شرکت ها با بهره وری نیروی کار بالاتر نسبت به شرکت های داخلی مشخص می شوند.
شرکت های چندملیتی در تولید بیشتر از خدمات
تجزیه و تحلیل آنها نشان داد که وزن گروه های چند ملیتی در تولید بیشتر از خدمات است و گروه های چند ملیتی سهم بیشتری در فعالیت های فناوری و دانش فشرده دارند. شرکت های چندملیتی خارجی تمایل دارند بر شاخه هایی مانند بانکداری، فولاد یا تولید نوشابه تسلط داشته باشند، در حالی که شرکت های چند ملیتی بلژیکی حضور بیشتری در صنایع شیمیایی دارند.
در این گزارش توضیح داده شده است: «گروههای چندملیتی خارجی نقش مهمی در ادغام بلژیک در اقتصاد جهانی دارند: شرکتهای تابعه آنها 45 درصد تولید خود را صادر میکنند و 55 درصد از صادرات کشور را نمایندگی میکنند».
علاوه بر این، این شرکتهای تابعه بلژیکی شرکتهای چندملیتی خارجی بیش از نیمی از منابع خود را از تامینکنندگان خارجی استفاده میکنند. بنابراین، لنگر انداختن محلی آنها در زنجیره های ارزش در بلژیک کمتر از سایر شرکت های بلژیکی است. با این حال، این مطالعه همچنین نشان میدهد که خریدهای محلی کالاها و خدمات آنها به دیگر شرکتهای بلژیکی اجازه میدهد تا به طور غیرمستقیم در زنجیرههای ارزش جهانی مشارکت کنند و در بلژیک شغل ایجاد کنند.
برنهارد میشل، اقتصاددان در دفتر برنامه ریزی فدرال، گفت که این مطالعه قصد دارد “تصویر روشن تری از اثرات سرریز بالقوه فعالیت شرکت های چندملیتی در بلژیک و اطلاع رسانی در مورد انتخاب های سیاست اقتصادی ارائه کند.”
این گزارش مورد استقبال اتاق بازرگانی آمریکا بلژیک (AmCham) قرار گرفت بهبود فرصت های تجاری و سرمایه گذاری برای جامعه تجاری ایالات متحده و بلژیک.
«گزارش دفتر برنامه ریزی فدرال اهمیت بیش از حد ایالات متحده و سایر شرکت های بین المللی را برای اقتصاد بلژیک تأیید می کند. استفانی روتن، مدیر اجرایی AmCham گفت: ما نه تنها باید سهم سرمایهگذاران خارجی موجود در زمینه اشتغال، تولید و تجارت را به رسمیت بشناسیم، بلکه با این دانش، با سیاستگذاران برای جذب و حفظ سرمایهگذاری خارجی بیشتر در بلژیک همکاری کنیم.
عکس: AmCham Belgium