همه سرنشینان: قطار خواب بروکسل-برلین آماده حرکت است

فروش بلیت‌ها از هفته آینده برای قطار جدید بروکسل-برلین آغاز می‌شود و اولین سرویس آن در پایان ماه می آغاز می‌شود. این امر در بحبوحه علاقه فزاینده به قطارهای مسافت طولانی در سراسر اروپا رخ می دهد، زیرا مسافران به دنبال جایگزین های پایدارتر و لذت بخش تر برای پرواز هستند.

این سرویس که از طریق آمستردام انجام می شود، هفته ای سه شب بروکسل را ترک می کند و 12 ساعت بعد به پایتخت آلمان می رسد. برنامه های اولیه برای ادامه به درسدن و پراگ به تعویق افتاده است، اما اپراتورها، شرکت تعاونی بلژیک و هلند، European Sleeper، امیدوارند که این مسیر را در سال 2024 تکمیل کنند. خدماتی از آمستردام به بارسلونا نیز در حال انجام است، که جنوب این شهر را باز می کند. اروپا به مسافران راه آهن.

کریس انگلسمن در سال 2021 شرکت را با همکار علاقه‌مند به راه‌آهن، المر ون بورن، بنیان‌گذاری کرد. ما بسیار خوشحالیم که می‌توانیم وارد عمل شویم و خدمات جدیدی ارائه کنیم.»

آنها آرزوهای بزرگی برای قطارهای خود دارند و امیدوارند مسیرهایی را از بروکسل و آمستردام به ایتالیا، جنوب فرانسه و اسکاندیناوی ارائه دهند. اما این طرح‌ها در برابر کمبود وسایل حمل‌ونقل در دسترس هستند – در حالی که رویای گسترش در نهایت به لندن به دلیل مسائل امنیتی و کنترل مرزی مختل شده است.

انگلسمن می‌گوید: «برای 30 یا 40 سال، اپراتورهای بزرگ‌تر راه‌آهن سرمایه‌گذاری بسیار کمی روی قطارها انجام داده‌اند و آنها از محصولاتشان غفلت کرده‌اند. راه‌آهن دولتی اتریش اکنون در حال سرمایه‌گذاری در وسایل نورد جدید است – این وضعیت را فورا تسکین نمی‌دهد، اما در بلندمدت کمک خواهد کرد.

فقدان واگن مناسب همچنین به این معنی است که در حال حاضر قطارهای اروپایی اسلیپر برای افرادی که از ویلچر استفاده می کنند قابل دسترسی نیست. این چیزی است که بنیانگذاران قصد دارند پس از موجود شدن سهام آن را اصلاح کنند.

ساختن یک جامعه

علاقه به بلیط و سرمایه گذاری در تعاونی زیاد است. دو دور اول تامین مالی سهام آن در کمترین زمان به فروش رفت و 1700 سرمایه گذار سهام را خریدند.

ما فقط دو طرفدار قطار شبانه هستیم که در اطراف آن کسب و کار راه اندازی می کنیم. اما ما تنها طرفداران نیستیم. افراد زیادی هستند که می خواهند با سرمایه گذاری کم یا زیاد به این طرح بپیوندند. بنابراین ما در حال ساختن یک جامعه قوی هستیم. که نه تنها از نظر مالی بلکه از نظر تخصص نیز به ما کمک می کند. این هیجان انگیز است که افرادی هستند که به این اعتقاد دارند. ما در تلاش برای رقابت با اپراتورهای دولتی نیستیم، ما فقط روشی متفاوت داریم. من فکر می کنم که این برای این بخش سالم است.»

آیا سوار شدن به قطار واقعاً می تواند با خطوط هوایی ارزان قیمت برای استراحت در شهر رقابت کند؟ بستگی دارد. پرواز همیشه لزوما ارزان‌تر نیست، و هزینه ترانسفر فرودگاهی و کمک هزینه چمدان به زودی افزایش می‌یابد. قطارها همچنین راحتی خروج و رسیدن به مرکز شهر را دارند.

هزینه یک صندلی پایه در یک اتاق خواب شش نفره اروپایی برای هر نفر ۹۸ یورو است. کاناپه ها و کابین های تخت خواب از 158 یورو قیمت برگشتی دارند و زوج ها یا گروه ها می توانند برای داشتن یک کابین برای خود حق بیمه پرداخت کنند. در زمان نگارش این مقاله، یک پرواز رفت و برگشت اقتصادی از Zaventem به براندنبورگ برای همان تاریخ ها در ماه مه 143 یورو هزینه دارد.

انگلسمن: «ما همیشه قرار نیست آن را ارزان تر از پرواز کنیم. من فکر می کنم قطارهای شبانه نسبتاً گران هستند، زیرا خدمات زیادی در داخل هواپیما وجود دارد. و البته، بیشتر یک ماجراجویی است.»

خواب اروپایی

نیاز به سرمایه گذاری بیشتر

ماه گذشته، کمیسیون اروپا حمایت خود را از 10 پروژه آزمایشی برای تقویت سفرهای ریلی برون مرزی اروپا، از جمله برنامه های European Sleeper برای مسیر آمستردام-بارسلون از طریق بروکسل، اعلام کرد. کمیسیون حمایت مالی ارائه نمی کند، اما قول می دهد موانعی مانند قوانین اتحادیه اروپا را که اپراتورها هنگام راه اندازی قطارهای بین المللی با آن مواجه می شوند، برطرف کند. همچنین همکاری بین کشورهای عضو را تسهیل خواهد کرد.

در همین حال، گزارش‌هایی وجود دارد که در ماه دسامبر، اپراتور راه‌آهن اتریش ÖBB سرویس خواب بروکسل-وین نایت جت خود را از سه روز در هفته به روزانه افزایش می‌دهد و همچنین سرویس بروکسل-برلین خود را راه‌اندازی می‌کند. با این حال، سخنگوی ÖBB می گوید برنامه 2024 آن هنوز با شرکا در حال برنامه ریزی است و به روز رسانی ها فقط در تابستان اطلاع رسانی خواهد شد.

گروه شهروندی بازگشت به مسیر بلژیک از اتصالات ریلی اضافی در بروکسل راضی است، اما می‌خواهد سرمایه‌گذاری بیشتری در وسایل حمل و نقل داشته باشد. این گروه در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: «یک سازمان، چه یک دولت یا یک تولیدکننده ماشین خواب خصوصی، که ناوگانی از واگن‌های مدرن را برای قطارهای شبانه فراهم کند، واقعاً به معنای تجدید حیات در عرضه است. «دولت فرانسه به طور انبوه خودروهای خواب را نوسازی می کند و آنها را در اختیار اشخاص ثالث قرار می دهد. این واقعاً یک رنسانس است. بلژیک هم می تواند این کار را انجام دهد! نه تنها اکولوژی، بلکه اقتصاد نیز سود خواهد برد.»

عکس ها: © European Sleeper

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *