نمایشگاه حیوانات: همه در قطار محیط زیست

در میان هشدارهای ناگوار مبنی بر اینکه جهان در یک «مسیر سریع» برای فاجعه زیست محیطی قرار دارد، نمایشگاه جدید Animalia Train World بسیار به موقع است.

موزه Schaerbeek بازدیدکنندگان را به “سفری شاعرانه و علمی” دعوت می کند که به حفاظت از آن اختصاص دارد، به ویژه از نقطه نظر تنوع زیستی و آب و هوا.

همانطور که یکی از اعضای تیم نمایشگاه، پروفسور کارولین نیبردینگ، استاد علوم محیطی UCLouvain، به مطبوعات گفت: “این اولین بار است که تنوع زیستی و آب و هوا با پیامی خلاقانه و شنیدنی به هم مرتبط می شوند.”

در مورد تنوع زیستی، او گفت: “شما ممکن است به فیل ها فکر کنید، اما آنها زیر پای ما هستند.” همانطور که یکی از بسیاری از ویدیوهای نمایش نشان می دهد، حشرات برای زنده نگه داشتن پرندگان ضروری هستند و 84٪ از گیاهان به آنها نیاز دارند.

حیوانات

Animalia چنین اطلاعات محیطی را منتشر می کند. آنچه که باعث ناپدید شدن تنوع زیستی می شود (کشاورزی فشرده و شهرنشینی، جنگل زدایی و صید بی رویه، تغییرات آب و هوا، آلودگی آب، خاک و هوا و گونه های مهاجم) را برجسته می کند. که تنها 600 گوریل در جهان باقی مانده است. حدود 600 میلیون پرنده در 40 سال گذشته ناپدید شده اند. و بیش از 40 درصد از اقیانوس های جهان در معرض تهدید هستند.

اما Animalia از عذاب و ظلم دور است. با موسیقی دلهره آور و اصیل برونو لتورت پر از صداهای حیوانات، شگفت انگیزترین موجودات سیاره را جشن می گیرد. مجسمه های شبیه زندگی، از طوطی های رنگارنگ تا بابون های غول پیکر. فیل‌های عظیم تا موش‌های کوچک در هماهنگی کامل با مجموعه‌های موزه – از جمله قدیمی‌ترین قطار بخار حفاظت‌شده بلژیک (۱۸۴۴) – تحت هدایت طراح اصلی Train World، هنرمند فرانسوا شویتن به تصویر کشیده شده‌اند.

حیوانات

با قدم زدن در فضای نمایشگاهی 10000 متری موزه و تحسین آثار مجسمه‌ساز حیوانات بلژیکی و تاکسیدرمیست Pierre-Yves Renkin («کابینت کنجکاوی» ویژه او در طبقه بالا را از دست ندهید)، پیام واضح است: قبل از اینکه خیلی دیر شود مراقب این گونه‌ها باشید.

رنکین گفت: “من حساب تعداد مجسمه های اینجا را از دست داده ام، اما لاک پشت غول پیکر مورد علاقه من است.”تصویر زیر) که از 14 سالگی شروع به مجسمه سازی حیوانات کرد.

PY Renkin dans son atelier_ کپی MF Plissartرنکین که در بروکسل متولد شد، اما اکنون در فرانسه زندگی می‌کند، 19 ساله بود که توسط موسسه سلطنتی علوم طبیعی بلژیک استخدام شد، جایی که او تاکسیدرمی را آموخت و مجموعه‌های بزرگی را ساخت. در همین حال، خانه پدربزرگش ژول رنکین، راه آهن سابق بلژیک و نخست وزیر، برای انیمالیا مناسب بود: “او در خیابان بلیارد زندگی می کرد و باغش مشرف به باغ وحش لئوپولد بود.”

این نمایشگاه همچنین نشان می دهد که چگونه شبکه راه آهن بلژیک در تلاش است تا ردپای زیست محیطی خود را کاهش دهد. اکنون حدود 90 درصد قطارها برقی هستند و نمونه‌هایی از دوچرخه‌سواری در عمل وجود دارد – با میزهای ساعت ایستگاه، نیمکت‌های مسافربری و کوسن‌های آبی که از لباس‌های کار Infrabel ساخته شده‌اند.

حیوانات

با آمارهایی که نشان می دهد تعداد واگن های شخصی از 750000 در سال 1960 به 5.95 میلیون خودرو در سال 2022 افزایش یافته است، بلژیک قصد دارد تا سال 2030 سفرهای ریلی را تا 16 درصد افزایش دهد و 30 درصد از بار خود را به قطار منتقل کند. “سیاره B” وجود ندارد، اما طرح “B” وجود دارد. [Belgian Rail]”

مجموعه ای از فعالیت ها با نمایشگاه موقت در Train World همراه است. اینها شامل تورهای آموزشی و ادبی، کارناوال موسیقی «کارناوال حیوانات»، مسیر ویژه کودکان بر اساس حواس پنجگانه و کارگاه های تعطیلات مدرسه برای کودکان 8 تا 12 ساله است.

نمایشگاه حیوانات
17 فوریه تا 5 نوامبر
دنیای قطار
مکان پرنسس الیزابت 5
شاربیک

عکس ها: Trainworld; PY Renkin در استودیوی خود (c) MF Plissart

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *