اسپانیا: دولت جاسوسی از جدایی طلبان کاتالونیا را رد می کند

ایزابل رودریگز، سخنگوی دولت اسپانیا روز سه‌شنبه گفت: اسپانیا یک کشور دموکراتیک و یک کشور قانون است که در آن جاسوسی نمی‌کنیم، مکالمات را شنود نمی‌کنیم، استراق سمع نمی‌کنیم، مگر در چارچوب قانون.

جنبش استقلال کاتالونیا روز دوشنبه پس از انتشار گزارشی توسط یک سازمان کانادایی مبنی بر مستندسازی حقایق ادعایی، مادرید را به جاسوسی غیرقانونی از ده ها تن از رهبران خود با نصب نرم افزار پگاسوس بر روی تلفن های همراه آنها متهم کرد. بر اساس این گزارش – که توسط “Citizen Lab” یک سازمان کانادایی مستقر در دانشگاه تورنتو نوشته شده است، حداقل 65 جدایی طلب کاتالان بین سال های 2017 تا 2020 جاسوسی شده اند.

پر آراگونس، رئیس فعلی منطقه کاتالونیا (که در آن زمان شماره دو منطقه بود)، کویم تورا و آرتور ماس، رئیس‌جمهور سابق منطقه، و همچنین نمایندگان پارلمان اروپا، معاونان منطقه‌ای و اعضای سازمان‌های مدنی جدایی‌طلب، از جمله افرادی هستند که مورد هدف قرار گرفته‌اند. کارلس پوجدمون، رئیس‌جمهور سابق منطقه، که در اکتبر 2017 برای فرار از عدالت اسپانیا پس از تلاش برای جدایی کاتالونیا به بلژیک گریخت، مستقیماً مورد جاسوسی قرار نگرفت، اما بسیاری از نزدیکان او، از جمله همسرش، سازمان کانادایی را مشخص می‌کنند.

ایزابل رودریگز، سخنگوی دولت، تاکید کرد: “دولت کاری به این اتهامات ندارد و “چیزی برای پنهان کردن ندارد” و تاکید کرد که در صورت نیاز دادگاه، قوه مجریه “تا آنجا که ممکن است با عدالت برای بررسی این حقایق همکاری خواهد کرد”.

در تابستان 2021، تحقیقات گسترده رسانه ای نشان داد که نرم افزار Pegasus امکان جاسوسی از تلفن خبرنگاران، سیاستمداران، فعالان یا رهبران تجاری کشورهای مختلف را فراهم کرده است.

کاتالونیا، منطقه‌ای در شمال شرقی اسپانیا، چندین سال است که صحنه بحران سیاسی بین جدایی‌طلبان که قوه مجریه و پارلمان منطقه را کنترل می‌کنند و دولت مرکزی بوده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *