افزایش اجاق های چوبی و گلوله ای نگرانی هایی را در مورد کیفیت هوا ایجاد می کند

بروز گزارش می دهد که قیمت های بالای انرژی باعث افزایش فروش اجاق گاز در بروکسل شده است، علیرغم اینکه مشعل های چوب و گلوله به ویژه برای کیفیت هوا بد هستند. دولت هیچ برنامه مشخصی برای ممنوعیت ندارد.

فروش اجاق گاز در Smulders در Woluwe-Saint-Pierre تقریباً دو برابر شده است در حالی که فروشنده اجاق گاز Red Pellet در اندرلخت نیز افزایش یافته است.

یکی از فروشندگان گفت: “ما درخواست‌های بیشتری برای اجاق‌های چوبی در فروشگاه دریافت می‌کنیم. واضح است که این به دلیل بحران انرژی فعلی است. سال گذشته از ماه مارس تا آگوست تقریباً چیزی فروختیم. مردم فقط به فکر گرم کردن هستند. وقتی زمستان تقریباً در راه است، اکنون قطعاً متفاوت است.”

99 نفر از 100 خریدار ما که ابتدا با گاز یا نفت کوره شلیک کردند، نشان می دهد که به دنبال اجاق گاز هیزمی یا گلوله ای هستند زیرا ارزان تر است.

Jurgen Buggenhoudt از Kachels Van Den Berge در Buizingen، در جنوب بروکسل، روند مشابهی را مشاهده می کند. او گفت: “متوجه شده‌ام که در فصلی نسبتاً آرام، سوالات بیشتری وجود دارد.” اجاق گازهای گلوله ای چون ارزان تر است.”

تردیدها در مورد گازرسانی به کشور ما نیز در این امر نقش دارد. سخنگوی اسمالدرز گفت: “من فکر می کنم جنگ در اوکراین و عدم اطمینان ناشی از آن نقش مهمی ایفا می کند.”

یک اجاق گاز چوبی یا گلوله ای ممکن است برای کیف پول افراد خصوصی خوب باشد، اما برای کیفیت هوا، وسایل یک فاجعه هستند. چهار ساعت سوزاندن یک اجاق چوبی به اندازه یک ماشین سواری از بروکسل به دریای مدیترانه، ذرات معلق منتشر می کند. یا به بیان دیگر: در حالی که در حال حاضر تنها یک درصد از وسایل گرمایشی منطقه را سوزاندن چوب تشکیل می دهد، این اجاق های چوبی در حال حاضر 10 درصد ذرات معلق را منتشر می کنند.

فیلیپ میزمن، استاد زیست‌شناسی، زمین‌شناسی و شیمی در دانشگاه آنتورپ، هشدار می‌دهد که اجاق‌های چوبی بیشتر می‌تواند تلاش‌های اخیر برای بهبود کیفیت هوا را نفی کند. دستاوردهایی که با بهبود خودروها و معرفی مناطق کم آلاینده به دست آمده است، از بین می روند زیرا با گرم کردن خانه خود آلودگی هوای بیشتری ایجاد می کنید.

در حالی که نمی‌توان همه اجاق‌های چوبی و گلوله‌ای را یکسان در نظر گرفت، با این حال، لوازم قدیمی‌تر مانند آتش باز، شومینه توکار، شومینه دربسته و اجاق‌های چوبی مربوط به قبل از سال 2006 مضر هستند. اما حتی اجاق گازهای پلت مدرن هنوز هم ذرات بسیار بیشتری نسبت به دیگ های گاز تولید می کنند. بنابراین در محیط شهری توصیه نمی شود.

دولت بروکسل اخیراً اعلام کرده است که به‌تدریج دیگ‌های نفت کوره را به دلیل آلودگی هوا ممنوع می‌کند. اما در حال حاضر چنین برنامه‌ای برای ممنوعیت اجاق‌های چوبی بسیار آلاینده‌تر وجود ندارد.

سخنگوی آلن مارون، وزیر محیط زیست و انرژی، گفت: «هنوز برای اظهار نظر در این مورد زود است. طرح اقلیمی بعدی هنوز به دولت ارائه نشده است، اما از نظر بهداشتی قطعا کیفیت هوا در اولویت است.

در این بین، محیط زیست بروکسل نصب اجاق چوبی را توصیه نمی کند. در این بیانیه آمده است: «مطمئناً با تلاش‌های منطقه بروکسل پایتخت برای بهبود کیفیت هوا، نصب و استفاده از اجاق‌های چوبی تشویق نمی‌شود».

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *