اولین فضای مصرف مواد مخدر در بروکسل با پذیرش کاهش آسیب، پناهگاهی امن برای معتادان فراهم می کند

پوستر محتاطانه در ورودی تنها نشانگر این است که این خانه شهری هوشمند در واقع یک تسهیلات برای معتادان به مواد مخدر است.

این دروازه که نمادین آن Gate است، توسط سرویس ترک اعتیاد Transit اداره می شود و در Rue de Woeringen، نزدیک Lemonnier واقع شده است. به عنوان اولین فضای کاربر کاهش خطر در بروکسل، بر نجات زندگی، حذف مواد مخدر از خیابان ها و مقابله با مشکل سوء مصرف مواد افیونی از طریق طیف وسیعی از اقدامات عملی متمرکز شده است.

اتاق‌های تعمیر گیت، محیطی پاک و ایمن برای مصرف مواد مخدر فراهم می‌کند، اما آنها همچنین برای کاربران وسوسه‌کننده‌ای هستند تا با متخصصان بهداشت و مددکاران اجتماعی ملاقات کنند که می‌توانند به آنها کمک کنند تا بر اعتیاد خود غلبه کنند و از چیزی که غالباً یک موجود صخره‌ای است بالا بروند. این نقطه ورود به یک سرویس یکپارچه برای جمعیتی است که معمولا دسترسی به آن سخت و درمان آن سخت است.

برونو والکنیر، سخنگوی ترانزیت تاکید می کند: «با قرار دادن خود به عنوان مکانی برای مراقبت و درمان، افراد بیشتری از این مرکز استفاده می کنند.تصویر زیر).

تحت نظارت پزشکی

در داخل ساختمان روشن و تازه رنگ آمیزی شده – یک زنگ امنیتی و دوربین برای کنترل دسترسی وجود دارد – یک قسمت پذیرش در انتظار شماست. بازدیدکنندگانی که برای اولین بار مراجعه می کنند باید در صورت تمایل به صورت ناشناس ثبت نام کنند. این مرکز که در ماه مه 2022 افتتاح شد، فقط برای کاربران بزرگسال سخت‌گیر و آسیب‌پذیر است. حدود نیمی از 70 تا 80 نفری که به طور روزانه از خدمات آن استفاده می کنند، بی خانمان هستند.

برای کسانی که صرفاً به مواد تمیز برای مصرف داروهای خود در خارج از مرکز نیاز دارند، می توانند لوازم مصرف شده را با محصولات استریل تعویض کرده و از طریق یک خروجی جداگانه حرکت کنند. در غیر این صورت، کاربران – که داروهای غیرقانونی کلاس A خود را با خود می آورند – به اتاق انتظار بزرگ می روند. این یک مکان دلپذیر است، با امکانات نوشیدنی، بازی های رومیزی و یک منطقه نقاشی. هر اتاق با احتیاط نظارت می شود.

در طبقه دیگر مناطق مصرف مواد مخدر، عمدتاً مواد محرک روانی مانند مواد افیونی و کوکائین قرار دارد. غرفه هایی برای تزریق و یک اتاق مجزا با استخراج کننده های قوی برای محصولاتی که استنشاق می شوند وجود دارد. ایستگاه پرستاران کاملاً مجهز مشرف به همه آنهاست. همچنین برای زنانی که حدود 20 درصد از کاربران این مرکز را تشکیل می دهند و اغلب درگیر فحشا هستند، حریم خصوصی ارائه می دهد.

دروازه - ترانزیت

کارکنان مراقب وضعیت بدنی کاربران هستند، به خصوص کسانی که نسبت به نحوه و مکان تزریق بی توجه هستند. نقشه های تشریحی در هر غرفه محل رگ ها و شریان های اصلی را به کاربران نشان می دهد. اتاق نقاهت به کارکنان این امکان را می دهد که مراقب مصرف بیش از حد احتمالی باشند. از زمانی که تاسیسات افتتاح شد، تنها یک مورد غیرکشنده وجود داشته است.

لیز خوردن از طریق تور

والکنرز می‌گوید تبعیض در مورد دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی، جرم انگاری و طرد شدن از خود، همگی عواملی هستند که باعث می‌شوند افراد از شکاف‌های سیستم خارج شوند. به همین دلیل است که ما یک سرویس قابل دسترسی با فضایی ایجاد کردیم که به این جمعیت اجازه می دهد با متخصصان بهداشت و خدمات اجتماعی در تماس باشند. سازمان غیر انتفاعی بروکسل در کنار سازمان بهداشت اجتماعی MASS کار می کند که همچنین در کمک به مصرف کنندگان به حاشیه رانده مواد مخدر تخصص دارد.

خدمات یکپارچه نوآورانه گیت از تجربه حدود 100 اتاق مصرف مواد مخدر که در 30 سال گذشته در سراسر اروپا راه اندازی شده است، استفاده می کند. همچنین یک مدل بلژیکی در عمل دیده می‌شود: تأسیساتی در لیژ که در سال 2018 در پاسخ به نبرد شهر با مصرف مواد مخدر در مکان‌های عمومی افتتاح شد.

یکی از موانعی که بلژیک برای راه‌اندازی این فضاها باید بر آن غلبه می‌کرد، قوانین سرکوب‌کننده مواد مخدر بود که مربوط به سال‌های 1917 و 1921 بود، به عنوان پاسخی به جنگ بین‌المللی علیه تریاک. آنها تهیه سوزن تمیز و مکانی برای مصرف مواد مخدر را غیرقانونی اعلام کردند. در حالی که لیژ قوانین را با دستیابی به توافق با دفتر دادستانی محلی دور زد، تأسیسات بروکسل نیاز به اصلاحیه ای داشت که شامل سیاست های کاهش آسیب و معیارهای سختگیرانه برای فضاهای امن مواد مخدر باشد.

پروژه 1.8 میلیون یورویی دروازه توسط شهر بروکسل تامین مالی شد و توسط منطقه پایتخت بروکسل و مقامات قضایی حمایت شد. Valkeneers شهردار بروکسل، فیلیپ کلوز (PS) را به خاطر عزم سیاسی خود برای تحقق پروژه می‌داند.

Valkeneers می افزاید: “از آنجایی که ما دیر به صحنه رسیدیم، مزیت این است که ما توانستیم یک مدل 2.0 را در مقایسه با اولین ابتکارات ارائه دهیم.” این شامل اولویت‌بندی پیوندها با یک شبکه چند رشته‌ای و ارائه بسته‌های مراقبتی، از جمله غذا و دوش، همراه با سرپناه موجود و برنامه پرستار خیابانی است.

دروازه - کلینیک داروی ترانزیت

کاهش آسیب در عمل

فضاهای مصرف مواد مخدر ابتدا برای تهیه مواد تمیز و جلوگیری از مصرف بیش از حد ایجاد شد، اما این فضاها بر اساس یک فلسفه کاهش آسیب است که شامل طیف وسیعی از ابتکارات بهداشتی مانند آزمایش هپاتیت C و HIV است که در دراز مدت بار مردم را کاهش می دهد. خدمات بهداشتی.

اولین مرکز اروپایی در برن، سوئیس، واکنشی به مشکلات بدنام مواد مخدر زوریخ در دهه‌های 1980 و 90 بود. چهار وجهی عملگرایانه آن با تمرکز بر تمرین، پیشگیری، درمان، محدودیت آسیب و سرکوب، الگویی موثر برای فضاهای امنی بود که پس از آن، از جمله در آلمان و هلند، ارائه شد. میزان مصرف بیش از حد در کشورهایی که این سیاست را اتخاذ کردند کاهش یافت.

والکنیرز می‌گوید در قلب کاهش آسیب – هر حوزه‌ای که باشد – اصل قضاوت نکردن است. او می‌گوید: «این است که فرد را به همان شکلی که در این لحظه هستند در نظر بگیریم و به او ابزاری برای کاهش خطرات مرتبط با مصرف مواد مخدر ارائه دهیم، در حالی که مهمتر از همه با او پیوند ایجاد می‌کنیم.»

او به سرعت با این “تعریف نادرست” مخالفت می کند که این خود داروها هستند که باعث ایجاد مشکل می شوند. معتادان یک سفر زندگی دارند که اغلب پیچیده است. آنها خود را در خیابان می بینند و یک زندگی وابسته را کشف می کنند.»

دروازه - کلینیک داروی ترانزیت

مقابله با منتقدان

پس از 20 سال کار در این بخش، Valkeneers ماهر است، اگرچه از مقابله با منتقدان ناامید شده است. از جمله نگرانی‌های این پروژه در بروکسل این بود که فروشندگان را به منطقه جذب کند و در عین حال مصرف مواد مخدر را تحریم و تشویق کند. یک روند مشاوره با همسایگان و پلیس محلی ترس ها را کاهش داد و بیش از شش ماه پس از افتتاح، تیم گیت از پیشرفت آن خرسند است.

Valkeneers می گوید: «ما بعد از یک سال گزارش کاملی خواهیم داشت، اما در حال حاضر بسیار مثبت است. رفع آنها او اضافه می کند که این رابطه آنها را با محصول نیز تغییر داده است. آنها به ما گفته اند که وقتی به اینجا می آیند، با افراد دیگری ملاقات می کنند، فعالیت های دیگری دارند و کمتر مصرف می کنند.

در مورد بحث گسترده تر در مورد تداوم مشکل اعتیاد به مواد مخدر، او آن را بازتاب جامعه ای می داند که به نفع فردگرایی به ضرر افرادی است که در عقب مانده اند.

منع‌گرایان که دیدگاهی اخلاقی بر اساس این ایده دارند که ریشه‌کن کردن مواد مخدر ممکن است و جرم‌انگاری مصرف‌کنندگان را توجیه می‌کنند، آرمان‌گرا هستند.» در حالی که پیچیدگی همه اعتیادها را تشخیص می دهد، معتقد است که آنها نوعی خود درمانی هستند که برای برخی می تواند به سرعت به وسیله ای برای بقا تبدیل شود.

رویکرد انسانی برای درمان اعتیاد

فاکتورهای جهانی وجود دارد، اما پشت هر معتادی فردی با تجربه خودش نهفته است و این نیاز به یک برنامه درمانی شخصی دارد. او می گوید، این رویکرد انسانی است که مؤثرترین است. وقتی طرد می شوید، در خیابان زندگی می کنید، بدون آینده، چگونه می خواهید بهتر شوید؟

او معتقد است که همه‌گیری ویروس کرونا باعث افزایش انزوای اجتماعی، اضطراب و بی‌ثباتی شد و در عین حال جنبه تجاری بازار دارو را تشدید کرد. وقتی مرزها بسته شد و مردم نمی‌توانستند جابجا شوند، دلال‌ها به‌جای دور زدن در گوشه‌های خیابان، تحویل خانه را آغاز کردند.»

Valkeneers می‌گوید در حالی که مرکز گیت تنها 10 درصد از جمعیت هدف خود را درمان می‌کند، اتاق‌های ایمن دارو نقش کلیدی در مبارزه با مواد مخدر دارند و باید توسعه یابند. هیچ راه حل معجزه آسایی وجود ندارد. در آینده باید یک مرکز و سرپناه کاملاً یکپارچه وجود داشته باشد.»

عکس ها: © Belga/ژولیت برونزیلز

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *