اکنون عرضه واکسن‌های کرونا در بسیاری از نقاط جهان از تقاضا فراتر رفته است

با این حال شکافی بین ثروتمندترین و فقیرترین کشورها از نظر پوشش واکسیناسیون وجود دارد. توزیع واکسن های موجود هنوز ناعادلانه است. سازمان جهانی واکسن و ایمن سازی (GAVI) در روز جمعه میزبان کنفرانسی برای بهبود دسترسی است. بیش از 13 میلیارد دوز واکسن کرونا تا به امروز تولید شده است، 11 میلیارد آن بر اساس صنعت داروسازی متحد در IFPMA تجویز شده است.

کارشناسان انتظار دارند امسال 9 میلیارد دوز اضافی تولید شود که 4 میلیارد آن تنها توسط Pfizer-BionTech تولید خواهد شد. با این حال، توماس کونی، مدیر IFPMA تخمین می زند که تقاضا به 6 میلیارد کاهش می یابد. کوئنی گفت: «از اواسط سال گذشته، واکسن‌های بیشتری نسبت به تقاضا در سطح جهان تولید شده است و شکاف در حال افزایش است. سال آینده ممکن است از 1.3 میلیارد به 3.1 میلیارد دوز افزایش یابد.»

به گفته وی، اتحادیه اروپا و کشورهای G7 در حال حاضر تعداد زیادی دارند. این مازاد در ماه گذشته به 497 میلیون تزریق رسید. و ماندگاری محدود است. با این حال میلیاردها نفر هنوز در برابر کووید-19 واکسینه نشده اند، به ویژه در کشورهای در حال توسعه. سازمان جهانی بهداشت (WHO) قبلاً هشدار داده بود که دسترسی نابرابر به واکسن‌ها خطر ابتلا به انواع ویروس‌های جدید، احتمالاً مسری‌تر یا خطرناک‌تر را افزایش می‌دهد. سازمان جهانی بهداشت می‌خواهد ۷۰ درصد از جمعیت هر کشور تا تابستان امسال واکسینه شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *