ایستگاه Liège-Guillemins در پروژه هنر عمومی دستخوش تغییر رنگ می شود

این یک بازی بازی رنگ و نور است. صفحه شطرنجی فیلترها که نیمی از سقف شیشه ای سر به فلک کشیده ایستگاه لیژ-گیلن را پوشانده است، این شگفتی معماری را به تابلویی همیشه در حال تغییر در زیر تبدیل می کند.

نوارهای رنگی بر روی قوس های فولادی سازه قفس پرنده می رقصند، رنگ های جواهر مانند سکوهای پر از مسافر و قطارهایی را که به داخل و خارج از مرکز حمل و نقل شلوغ می روند، روشن می کند.

نصب عظیم دانیل بورن گویی از آسمان افتاده اند، رنگ ها در جا و در حرکت یک تعامل هنری با شاهکار معماری سانتیاگو کالاتراوا است. این هنرمند مفهومی که به خاطر آثار متمایز در محل خود در کشور خود فرانسه و همچنین در سراسر جهان مشهور است، آخرین اثر هنری خود را “یک زندگی مشترک” می نامد.

بورن که مدت‌ها به مفهوم معماری ژاپنی «قرض گرفتن» منظره علاقه داشت، اصرار دارد که آثار زودگذر او «تخصیص» طرح کالاتراوا نیست. به عنوان یک تحسین کننده مهندس و معمار کاتالان، این هنرمند فوراً مجذوب کیفیت کلیسای جامع ساختار لیژ شد.

عدم وجود نما، جایگزینی با سایبان شیشه ای قوسی که زیرساخت های ایستگاه را احاطه کرده است، به شفافیت و یکپارچگی بین فضای داخلی و خارجی ایستگاه کمک می کند.

این ویژگی ها با ابزارهای بصری مشخصه Buren مطابقت دارد: الگوها و راه راه های ساده شده، همراه با طراحی گرافیکی که همیشه به معماری و فضای اطراف مربوط می شود.

اثر هنری دانیل بورن

این پیرمرد 84 ساله می‌گوید: در مورد اینستالیشن تازه افتتاح‌شده‌اش، «خورشید و آسمان هستند که این مستطیل‌های کاملاً رنگی را با برآمدگی‌هایی روی سکوها، مردم، قطارها، اشیاء، پله‌های برقی زنده می‌کنند».

این کار برای ایجاد لذت برای توده ها طراحی شده است. “ضروری است به خاطر داشته باشید که بیش از صد هزار نفر در هر هفته از ایستگاه عبور می کنند و آنها اینجا نیستند تا به یک اثر هنری یا چیز خاصی نگاه کنند … باید چیز غیر منتظره ای برای آنها وجود داشته باشد که کشف کنند. ”

بورن منطق خود را در طرح رنگ موزاییک نصب اعمال می کند، در حالی که از ترجیحات شخصی خود اجتناب می کند. صورتی، نارنجی، آبی، سبز و سفید به دلیل رنگ‌های متضادشان انتخاب شدند و بر اساس ترتیب حروف الفبا در زبان فرانسوی، زبان محلی، چیده شدند.

اثر هنری دانیل بورن

برای سایبان های جانبی ایستگاه – نقاط دسترسی و خروج – قرمز و زرد پرچم لیژ عمدا انتخاب شد.

فیلترهای چسب شفاف در مجموع تقریباً یک هکتار را پوشش می دهند که همیشه با شیشه های شفاف جایگزین می شوند تا نور طبیعی و تعامل با آسمان را فراهم کنند. با نصب در محل به مدت یک سال، تغییر فصول یک صحنه دائماً متحرک را برای مسافران و بازدیدکنندگان تضمین می کند.

حمایت مالی برای پروژه 600000 یورویی توسط شرکت خدمات لیژ Uhoda ارائه شد که از دیگر شرکت های محلی نیز حمایت مالی دریافت کرد.

استفان اوهدا و دانیل بورن

گفت: استفان اوهدا، مدیر اجراییتصویر بالا با دانیل بورن سمت چپ): «من طرفدار شکستن موانع هنر معاصر هستم. یکی از انگیزه‌های اصلی من در توسعه این پروژه، استفاده از یک فضای عمومی برای قابل دسترس کردن آثار یک هنرمند شناخته شده بین‌المللی برای هر چه بیشتر مردم و معرفی شهرمان در صحنه فرهنگی بین‌المللی بود.

بخش عمومی در حدود 20٪، عمدتاً شهر و استان لیژ، همراه با فدراسیون والونیا-بروکسل، ریزش کرد. پشتیبانی نیز از سوی SNCB صورت گرفت.

یک غرفه اطلاعاتی در ورودی ایستگاه، در Grand café de la gare، اطلاعاتی را همراه با کتابچه ای در اختیار بازدیدکنندگان قرار می دهد که «نماهای خوب» را پیشنهاد می کند تا هم ایستگاه و هم نصب را به بهترین نحو تحسین کنند. تورهای با راهنما توسط غیرانتفاعی Art&Fact ارائه می شود.

گویی از آسمان افتاده اند، رنگ ها در جا و در حرکت
تا زمان 15 اکتبر 2023
ایستگاه قطار Guillemins
ارباب

عکس ها: © دیمین عکاسی دیجیتال مگوایر / تصویر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *