ایپرس جشنواره موسیقی را با ترکیب «نئونازی» لغو کرد

در پی انتقاد شدید ساکنان و احزاب سیاسی، یک جشنواره موسیقی مرتبط با افراط گرایان جناح راست توسط شهر یپرس لغو شد.

“Frontnacht”، به عنوان جشنواره موسیقی، قرار بود در 27 آگوست برگزار شود. به گزارش De Standaard، یپرس مجوز جشنواره را اعطا کرد، اما پس از شکایت در مورد ترکیب، درباره لغو آن بحث کرد.

یکی از آثار موسیقایی شامل هارم یان اسمیت هلندی (فلاتلندر) است که در فستیوالی در بوداپست در سال 2020 نوازندگی کرد که به یاد “اعمال قهرمانانه” سربازان نازی در مجارستان بود. گروه‌های موسیقی دیگر توسط دولت‌های خارجی به دلیل افراط‌گرایی تحت نظارت هستند.

اولین دوره جشنواره موسیقی ابتکار گروه غیرانتفاعی IJzerwake، یک گروه جدا شده رادیکال از IJzer Pilgrimage بود. امیدوار بود که با “اجراهای یکسان از داخل و خارج از کشور” برای مخاطبان جوان تر جذاب باشد.

شورای شهر یپرس ابتدا این مجوز را رد کرد، اما سپس با این شرط که هیچ گروهی با روابط نئونازی اجرا نکند، آن را تایید کرد.

این در حال حاضر توسط OCAD مورد بررسی مجدد قرار گرفته است [note: Belgium’s department responsible for assessing terroristic threats] دیگو دسمادریل (Open Ypres) صبح سه شنبه به رادیو 1 گفت و امروز بعدازظهر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

“در واقع سروصداهای زیادی وجود داشته است، اما ما می خواهیم اطلاعات درستی به دست آوریم.”

دسمدریل از تصمیم دیرهنگام دفاع کرد و اشاره کرد که ممکن است این مجوز قبل از تصمیم نهایی اواخر بعد از ظهر سه شنبه پس گرفته شود. دسمدریل گفت: «البته ایپرس به عنوان شهر صلح شناخته می شود و نمی خواهد با چنین گروه هایی مرتبط باشد.

اگر سازمان پشت جشنواره نمی خواهد شرایط را رعایت کند، این انتخاب خودش است.»

انتقادات سنگین در سراسر هیئت

اما برخی دفاع دسمدریل را ضعیف خواندند و اشاره کردند که فهرست گروه‌های اجراکننده از ماه مه شناخته شده بود و از همان ابتدا مشخص بود که شامل هنرمندان مرتبط با راست افراطی می‌شد.

وقایع قبلی در سوئیس و آلمان که برخی از گروه‌ها را درگیر کرده بود نیز این کنش‌های موسیقی را در رادار مقامات خارجی قرار داد. برخی گروه‌های موسیقی در گزارش‌های سازمان‌های غیردولتی که در مورد افراط‌گرایی تحقیق می‌کردند ظاهر شدند.

OCAD قبلا “توصیه های منفی غیرقطعی” داده بود، اما Het Nieuwsblad امروز گزارش داد که سرویس های اطلاعاتی اروپا با نگرانی به جشنواره آتی نگاه می کنند.

به نوشته این روزنامه، پلیس نگران کمبود نیروی انسانی مورد نیاز برای مدیریت جشنواره بود.

اما بسیاری از تماس‌ها برای لغو جشنواره از سوی خود ساکنان ایپر انجام شد. Vredescollectief Ieper (Ypres Peace Collective) تاکید کرد که چه تعداد از گروه‌ها قرار است اجرا کنند، نفرت نژادی و نئو نازیسم را برانگیخته است.

این گروه در نامه ای سرگشاده به شورای شهر یپرس، فرماندار فلاندرز غربی و وزیر کشور گفت: «این به شهر صلح ایپر یا هیچ جای دیگری تعلق ندارد.

احزاب مخالف Ypres CD&V، Groen و PVDA، همراه با سازمان های غیرانتفاعی مانند Hart boven Hard و Käthe Kollwitz Collectief نیز از لغو جشنواره حمایت کردند.

پس از انتقادات شدید، شورای شهر یپرس تصمیم گرفت تحقیقات جدیدی را با دخالت OCAD انجام دهد.

کاترین دسومر از CD&V گفت: “امیدوارم که آنها این اشتباه را اصلاح کنند، اما آسیب وارد شده است.”

فستیوالی مانند این به شهری مانند ایپر تعلق ندارد که از دهه 80 خود را شهر صلح می نامد و می گوید که می خواهد صلح را در بقیه جهان ترویج کند.

کانر روسو رئیس جمهور Vooruit نیز بر شورا فشار می آورد. «اگر شورای شهر تصمیم بگیرد که به نئونازی‌ها یک پلتفرم بدهد، آنگاه بدون Vooruit خواهد بود. روسو به VRT News گفت: رئیس‌های ما استعفا خواهند داد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *