برزیل: یک روزنامه نگار انگلیسی و یک کارشناس برزیلی در آمازون ناپدید می شوند

روزنامه گاردین گزارش داد که «دام فیلیپس»، روزنامه‌نگار آزاد، ۵۷ ساله، هنگام تحقیق درباره کتابی در دره جاوری با «برونو آرائوجو پریرا» محقق مشهور بومی ناپدید شد. این دو مرد از صبح یکشنبه دیده نشده اند.

دسترسی به دره جاوری در جنوب غربی آمازون، نه چندان دور از پرو، بسیار دشوار است و محل زندگی قبایلی است که حدود بیست نفر از آنها کاملاً منزوی هستند. این منطقه به دلیل حضور معدنچیان، معدنچیان صنعتگر طلا یا شکارچیان مخفی در حال تشدید خشونت های مسلحانه است.

اتحادیه سازمان های بومی دره جاوری (یونیواجا) و دیده بان حقوق بشر مردمان بومی منزوی و اخیراً با (OPI) تماس گرفتند، گفت که تحقیقات اولیه توسط مردم بومی “با دانش عالی از منطقه” چیزی به دست نیاورد.

دادستانی اعلام کرد که پلیس مسئولیت عملیات جستجو را تحت هدایت نیروی دریایی برعهده داشته است، در حالی که این ناپدید شدن ها در تمام طول روز در برزیل و در شبکه های اجتماعی احساسات زیادی را برانگیخته است.

پل شروود، همراه خواهر فیلیپس در توییتر نوشت: «ما از مقامات برزیل می‌خواهیم گارد ملی، پلیس فدرال و تمام نیروهایی را که در اختیار دارند برای یافتن دام عزیزمان بفرستند. او عاشق برزیل است و کار خود را وقف جنگل های آمازون کرده است.

انجمن مطبوعات خارجی در برزیل، Acie، “نگرانی شدید” را ابراز کرد و از مقامات خواست که “فورا” اقدام کنند.

رئیس جمهور سابق لولا، مورد علاقه در انتخابات اکتبر، امیدوار بود که این دو مرد “سالم باشند و به سرعت پیدا شوند”.

Univaja و OPI در یک بیانیه مطبوعاتی فاش کردند که آنها “هفته (قبل از) ناپدید شدنشان در زمین تهدیدهایی دریافت کرده بودند.

دومی نوع تهدیدهای دریافتی را مشخص نکرد، اما برونو آرائوخو پریرا، یک خبره خوب منطقه و که برای مدت طولانی در Funai، یک سازمان دولتی مسئول مردم بومی کار می کرد، مرتباً مورد تهدید قرار گرفته است. سهم چوب بران و معدنچیان غیرقانونی که طمع زمین های بومی دارند.

“تهاجمات زمینی”

فونای به خبرگزاری فرانسه گفت که با مقامات محلی در جستجو همکاری می کند.

به گفته Univaja و OPI، این دو مرد از Atalaia do Norte در ایالت آمازوناس برای مصاحبه با ساکنان اطراف پایگاه فونای خارج شدند و عصر جمعه به دریاچه Jaburu رسیدند.

آنها سپس صبح یکشنبه برگشتند و انتظار می رفت حدود ساعت 9:00 صبح به وقت محلی (12:00 GMT) به Atalaia do Norte برگردند.

اما آنها در جامعه سائو رافائل توقف کردند، جایی که برونو پریرا ملاقاتی با رئیس محلی برای بحث در مورد موضوع گشت زنی های بومی برای مبارزه با “تهاجمات” مکرر به سرزمین های تحت دولت ژایر بولسونارو برنامه ریزی کرده بود.

به گزارش روزنامه او گلوبو، در شب دوشنبه تا سه شنبه دو ماهیگیر از جمله فردی که این دو مرد با او قرار ملاقات داشتند، توسط پلیس دستگیر شدند. این روزنامه مشخص نمی کند که آیا این رئیس محلی است یا خیر.

به گفته این دو سازمان، پس از نرسیدن دومی، دو مرد تصمیم گرفتند به آتالایا دو نورته، دو ساعت با قایق بازگردند. آنها آخرین بار در سائو گابریل، پایین دست، نه چندان دور از سائو رافائل دیده شدند.

به گفته همین منبع، آنها با یک قایق جدید با 70 لیتر بنزین «کافی برای سفر» سفر می کردند و تجهیزات ارتباطی ماهواره ای داشتند.

گاردین گفت که «بسیار نگران» مشارکت کننده گاه به گاه خود است، که مقالاتش نیز مرتباً توسط نیویورک تایمز، واشنگتن پست و سایر رسانه ها منتشر می شود.

این روزنامه افزود: “ما همه حملات و خشونت ها علیه خبرنگاران و افرادی که برای رسانه ها کار می کنند محکوم می کنیم. امیدواریم که دام و کسانی که با او سفر کردند به زودی سالم و سلامت پیدا شوند.”

پایگاه فونای در دره جاوری در سال های اخیر چندین بار مورد حمله قرار گرفته است. در سال 2019، یک نماینده Funai در آنجا به ضرب گلوله کشته شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *