بلژیک اولین فضانورد پس از 20 سال را دریافت کرد: رافائل لیژوا به آژانس فضایی اروپا پیوست

Raphaël Liégeois، مردی 34 ساله اهل نامور با پیشینه چشمگیر در علوم متعدد، در کلاس بعدی فضانوردان آژانس فضایی اروپا (ESA) پذیرفته شد.

این بدان معناست که لیژوا 20 سال پس از فرانک دی وین و 30 سال پس از دیرک فریموت، شانس بسیار خوبی برای تبدیل شدن به بلژیکی بعدی در فضا دارد.

Liégeois از بین بیش از 22000 نامزد از 25 کشور اروپایی در آخرین دور استخدام ESA انتخاب شد.

سوابق او شامل تحصیل در علوم مهندسی و فیزیک بنیادی، به علاوه علوم زیست پزشکی است. دکترای لیژوا در تصویربرداری مغز پزشکی است، و او آن را با تحصیل زیر نظر متخصص مغز و اعصاب استیون لوریس و دیگران به دست آورد.

او علاوه بر اینکه یک فیزیکدان، مهندس و دانشمند زیست پزشکی واجد شرایط است، یک متخصص علوم اعصاب نیز هست که در کشورهای متعددی از ایالات متحده، فرانسه و بلژیک گرفته تا سنگاپور و سوئیس تحصیل کرده است.

اما مانند بسیاری از نامزدهایی که ESA به دنبال آن است، استعدادهای لیژوا منحصراً به قلمرو علوم سخت مربوط نمی شود. او همچنین سازهای متعددی (از جمله پیانو، ارگ و گیتار) می نوازد و به هنر سیرک می پردازد.

او همچنین یک دونده و شناگر با استعداد است و خلبان بالون های هوای گرم است. مانند بسیاری از بلژیکی‌ها، لیژوا به دوچرخه‌سواری علاقه دارد: در سال 2017، او و شریک زندگی‌اش تمام مسیر را از سنگاپور تا زادگاهشان نامور رکاب زدند.

ESA همچنین چهار فضانورد حرفه ای دیگر را به غیر از Liégeois انتخاب کرده است: سوفی آدنوت از فرانسه، پابلو آلوارز فرناندز از اسپانیا، رزماری کوگان از بریتانیا و مارکو سیبر از سوئیس.

هر یک قرارداد دائمی به عنوان فضانورد برای ESA دریافت خواهند کرد و یک برنامه آموزشی یک ساله را در بهار سال آینده آغاز خواهند کرد.

آنجلیک ون امبرگن، هماهنگ‌کننده علمی ESA، گفت: «فرایند انتخاب 18 ماه طول کشید، و من می‌توانم تصور کنم که استرس‌زا بود، اما اکنون کار واقعی آغاز شده است.

آنها اکنون با آموزش اولیه در کلن شروع می کنند. این یک آموزش گسترده خواهد بود و موضوعاتی مانند: ESA چگونه است؟ پرواز فضایی بین المللی چگونه کار می کند و یک ماموریت فضایی چگونه اتفاق می افتد؟ پس از آن در دوره های آموزشی بین المللی شرکت خواهند کرد. در آنجا آنها دانش خاص تری کسب خواهند کرد: پیاده روی فضایی، ناوبری و یادگیری تکنیک های رباتیک.

تنها پس از تکمیل آموزش مشخص می شود که چه کسی در کدام ماموریت های فضایی آینده شرکت می کند.

ون امبرگن توضیح داد: «به محض اینکه یک فضانورد به مأموریتی منصوب می‌شود، آنها نیز برای آن آموزش خواهند دید که ممکن است یک تا دو سال طول بکشد.

اولین ماموریت لیژوا می تواند بین سال های 2026 تا 2030، احتمالا به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) انجام شود.

لیژوا به Le Soir گفت: «من بسیار خوشحال و مفتخرم که برای فضانورد شدن دعوت شدم و همچنین بسیار خوش شانس هستم که در محاصره همه این نامزدها هستم.

روند انتخاب واقعاً یک ماجراجویی استثنایی بود. دیدن شور و شوق هزاران نامزد اروپایی کاملاً دیوانه کننده بود. من خودم را متعهد به حرفه ای در علم کردم تا دنیایی بهتر را در فردا رقم بزنم و به همین دلیل برای موقعیت فضانوردی درخواست دادم.

پیامی که می‌خواهم به همه نسل‌ها، به ویژه جوانان بدهم، این است که علم واقعاً زیباست. فضای زیادی برای خلاقیت وجود دارد، و علم برای رویارویی با چالش‌هایی که ما به‌عنوان بشریت با آن روبرو هستیم، محور خواهد بود.»

11 فضانورد دیگر در لیست ذخیره قرار خواهند گرفت و برای ماموریت های موقت احتمالی در دسترس خواهند بود.

این آخرین مرحله استخدام از سوی ESA شامل تمرکز بر جذب نامزدهای زن و نامزدی با ناتوانی جسمی بود. از 17 فضانورد جدید، هشت نفر زن و 9 نفر مرد هستند.

ون امبرگن گفت: «ESA واقعاً می خواهد از تنوع سرمایه گذاری کند.

“من فکر می کنم ما هنوز در این مورد کمی عقب بودیم. با گنجاندن تعداد بیشتری از زنان، می‌توانیم بهتر درک کنیم که چه اتفاقی برای بدن آنها می‌افتد و همچنین در تحقیقات زیست‌پزشکی به ما کمک می‌کند تا آنها را آماده و سالم نگه داریم.»

ESA همچنین امیدوار است که بینشی در مورد چگونگی تنظیم پرواز فضایی برای پذیرش فضانوردان دارای معلولیت جسمی به دست آورد و جان مک فال نامزد بریتانیایی را انتخاب کرد که پای خود را در یک تصادف موتوری در سن 19 سالگی از دست داد.

مک فال همانند هر نامزد منتخب دیگری، فرآیند انتخاب دقیق را با موفقیت پشت سر گذاشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *