بلژیک به رافائل کورئا رئیس جمهور سابق اکوادور پناهندگی اعطا کرد

رئیس جمهور سابق این کشور روز جمعه، اندکی پس از ارائه درخواست استرداد توسط کیتو، اعلام کرد که بلژیک به رافائل کورئا، رئیس جمهور سابق اکوادور که به طور پیش فرض به هشت سال زندان به دلیل فساد در کشورش محکوم شده است، وضعیت پناهندگی اعطا کرده است. رافائل کورئا به خبرگزاری فرانسه گفت که بلژیک، کشور مبدأ همسرش و جایی که او از زمان پایان دوره مسئولیتش در سال 2017 در آن زندگی می‌کرد، به او پناهندگی داده است و اطلاعات آژانس اسپانیایی EFE را تایید می‌کند.

یک گواهی از کمیساریای عمومی بلژیک برای پناهندگان و افراد بدون تابعیت، به تاریخ 15 آوریل و با مشورت AFP، به رئیس جمهور سابق (2007-2017) وضعیت پناهندگی “در چارچوب کنوانسیون ژنو (…) و پروتکل الحاقی آن اعطا می کند. .

به نوبه خود، رئیس دادگاه ملی دادگستری اکوادور، ایوان ساکیسلا، روز جمعه اعلام کرد که یک روز قبل از آن “دستور آغاز روند استرداد رافائل ویسنته کوریا، مطابق با قانون” را امضا کرده است.

وی در مصاحبه ای با کانال تلویزیونی Teleamazonas توضیح داد که گام بعدی این است که “در سطح دیپلماتیک، اقدامات لازم و ضروری برای استرداد از بلژیک انجام شود.”

رئیس جمهور سابق همیشه مدعی بی گناهی خود بوده و توطئه ای را محکوم می کند که توسط رقیب خود، معاون سابق رئیس جمهور و جانشین ریاست جمهوری، لنین مورنو، تحریک شده است. او در پایان سال 2018 رسماً از بلژیک درخواست پناهندگی کرده بود.

ساکیسلا گفت: “ما یک حکم قاطع داریم. توافق با بلژیک و توافقنامه های بین المللی به اضافه قانون استرداد وجود دارد که از درخواست ما در قوانین سختگیرانه حمایت می کند. اینجا هیچ قضاوت ارزشی وجود ندارد.”

رافائل کوریا در حساب توئیتری خود به این اطلاعیه واکنش نشان داد و رئیس دیوان دادگستری ملی را “دلقک” و “دست نشانده” دولت خواند.

آقای کوریا همچنین در کلمبیا به دلیل ربودن کوتاه مدت یکی از حریفان در آنجا در سال 2012 تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *