بلژیک در زمستان امسال از 15 درصد صرفه جویی انرژی در سراسر اتحادیه اروپا معاف است

کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر سر کاهش داوطلبانه مصرف گاز تا زمستان 15 درصد به منظور جبران کاهش واردات روسیه به توافق رسیده اند – اما بلژیک از این معافیت برخوردار شده است.

این کاهش تنها تحت شرایط خاصی اجباری خواهد شد، اما استثناهایی برای کشورهایی وجود دارد که اتصالات محدودی دارند یا می توانند نشان دهند که ظرفیت صادرات یا زیرساخت گاز مایع آنها برای هدایت گاز طبیعی به سایر کشورهای عضو استفاده می شود.

دومین مورد از آن شرایط برای بلژیک به دلیل پایانه گاز Zeebrugge آن اعمال می شود، به این معنی که این کشور از هرگونه کاهش معاف خواهد بود.

وزیر انرژی تین ون در استراتن (گرون) گفت که از توافق اتحادیه اروپا “مثبت” و “خوشحال” است، زیرا این توافق “موضع بسیار خاص” بلژیک را در نظر می گیرد.

به گفته Van der Straeten، بلژیک تنها 5 درصد گاز خود را از روسیه وارد می‌کند و مقدار زیادی گاز از منابع دیگر مانند نروژ و بریتانیا وارد می‌کند که مقصد عمده آن برای کشورهای دیگر مانند آلمان است.

ون در استراتن گفت که بلژیک “مخالف طرح همبستگی نبود”، اما این کشور قبلاً از طریق ارتباطات خود به سایر کشورها کمک می کند.

بلژیک همانند سایر کشورهای عضو، با ماهیت اجباری طرح کمیسیون اروپا مخالفت کرد.

یک منبع دیپلماتیک به L’Echo and De Tijd گفت: «اگر بلژیک موظف بود مصرف خود را تا 15 درصد کاهش دهد، باید این حجم را صادر می کرد، اما به مرز ظرفیت صادرات خود رسیده است. معافیت

بلژیک به عنوان صادرکننده عمده به کشورهای همسایه

بلژیک به دلیل پایانه Zeebrugge یکی از صادرکنندگان اصلی گاز طبیعی مایع (LNG) است و بحران گاز فعلی حجم صادرات آن را به مرزهای محدود رسانده است.

ون در استراتن گفت: «امروز بلژیک می تواند به عنوان مثال به آلمان کمک کند، زیرا ما دو تا سه برابر بیشتر از مصرف بلژیک وارد می کنیم.

Fluxys، اپراتور سیستم انتقال و ذخیره گاز بلژیکی، مایل به اظهار نظر درباره دلایل سیاسی عدم موافقت بلژیک با طرح کاهش اجباری نشد.

اپراتور دلایل فنی را توضیح داد و گفت که از ابتدای سال و به ویژه پس از جنگ در اوکراین، جریان گاز از طریق بلژیک تحت شرایط منحصر به فردی بوده است که با سال های گذشته متفاوت است.

ما مقادیر بسیار زیادی از منطقه زیبروگ وارد می کنیم. این مقادیر از طریق زیرساخت های ما به آلمان یا هلند منتقل می شود.

ما در حال انتقال مقادیری به هلند و آلمان هستیم که پنج برابر بیشتر از مصرف بلژیک است.

جریان بزرگ گاز برای صادرات پیامدهایی برای ظرفیت شبکه گاز بلژیک دارد: “ما به حداکثر ظرفیت شبکه خود بسیار نزدیک هستیم، چه به سمت آلمان یا هلند.”

اپراتورهای مختلفی که از طریق بلژیک به خرید و فروش گاز می پردازند از ظرفیت های ذخیره سازی بلژیک استفاده می کنند و در حال حاضر مقادیر بسیار زیادی را وارد می کنند.

از آنجایی که مقصد بخشی از این گاز برای بازار بلژیک است، اگر بلژیک مصرف گاز خود را تا 15 درصد کاهش دهد، گازی که بلژیک مصرف نمی‌کند باید صادر شود.

Fluxys موقعیت بالقوه را با وضعیت وان حمامی مقایسه کرد که سریعتر از خالی شدن پر می شود.

رمی گفت: «از یک طرف شیر آب از منطقه Zeebrugge جریان دارد و از طرف دیگر دو نقطه خروجی از وان حمام دارید، یعنی آلمان و هلند.

هنگامی که به حداکثر سرعت جریان فیزیکی که می تواند از طریق این دو سوراخ آزاد شود، رسیدید، همچنان می توانید مصرف بلژیکی را کاهش دهید. این باعث افزایش سطح وان حمام می شود، اما گاز بیشتری را از طریق دو سوراخی که به حداکثر سطح خود رسیده اند آزاد نمی کنید.

کاهش می تواند اثرات موجی در صنعت داشته باشد

کاهش مصرف گاز نیز بر صنایع پرمصرف گاز تاثیر می گذارد.

گاز طبیعی به عنوان یک بردار انرژی برای انتقال انرژی در نظر گرفته شد. فرانچسکو کانتینو، استاد دانشگاه UCLouvain و متخصص مسائل انرژی، به RTBF گفت: این یک حامل انرژی است که به ازای هر واحد انرژی، CO2 کمتری منتشر می کند.

همانطور که بسیاری از خانوارهای بلژیکی از گرمایش نفت به گاز روی آورده‌اند، شرکت‌ها نیز گاز طبیعی را انتخاب کرده‌اند تا از سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ دور شوند و تقاضا برای گاز در بلژیک افزایش یابد.

کونتینو گفت: «این بدان معناست که تقاضای اضافی که می‌خواهیم کاهش دهیم بسیار پیچیده است.

کاهش مصرف گاز تا حدود 15 درصد خطر کاهش فعالیت های صنعتی سنگین را به همراه خواهد داشت و باید در مورد اینکه کدام صنایع در اولویت هستند، انتخاب شود.

کونتینو گفت: «مقررات اروپایی می‌خواهد پشتیبانی گاز را برای استفاده مسکونی حفظ یا حفظ کند، به این معنی که شهروندان عادی همچنان گاز دریافت می‌کنند و مستقیماً تحت تأثیر قرار نخواهند گرفت.»

«این عمدتاً در سطح صنعتی و اقتصادی است که تأثیر خواهد داشت. مصرف مسکونی تنها کسری از کل مصرف است – به سختی یک سوم یا یک چهارم. بنابراین قبل از اینکه بتوانیم مصرف مسکونی را کاهش دهیم، بسیاری از موارد دیگر را کاهش خواهیم داد.»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *