بلژیک در صدمین سالگرد تأسیس شرکت هواپیمایی دولتی سابق، سابنا، تاریخ هوانوردی خود را به یاد می آورد.

در 23 می 2023، شرکت ملی حمل و نقل بلژیکی Sabena صد ساله می شد. صدمین سالگرد این کشور یک سالگرد تلخ و شیرین است زیرا سقوط این شرکت هواپیمایی در سال 2001 نشان دهنده بزرگترین ورشکستگی در تاریخ بلژیک بود.

در مقایسه با جستجوی روح ملی در دهمین سالگرد تعطیلی آن در سال 2011، این صدمین سالگرد تا حد زیادی باعث ایجاد یک سری خاطرات نوستالژیک شده است.

مهمترین آنها مستند Sabena Forever است که 78 سال از تاریخ پرتلاطم خود را بازگو می کند و از طریق RTBF Auvio قابل دسترسی است. فیلم فرانسوی زبان ماریان کلاریک (تصویر زیر) نقش پیشگام این شرکت در تاریخچه هوانوردی تجاری و وابستگی عاطفی را که همچنان خانواده کارمندانش به نام Sabenians را متحد می کند تجلیل می کند.

زمانی که تاسیس شد، Societé anonyme belge d’Exploitation de la Navigation aérienneکه بیشتر با نام مخفف آن Sabena شناخته می شود، در خط مقدم هواپیمایی کشوری قرار داشت. این سومین شرکتی بود که پس از KLM هلندی و Avianca کلمبیایی در سال 1919 ایجاد شد.

این شرکت از پروازهای پیشرو در دوره بین جنگ ها و زرق و برق دهه 1950 تا جت ستینگ دهه 1970، استانداردی برای سبک قرن بیستم و مدرنیته در سفرهای بین قاره ای بود.

سبنا اولین پرواز خود را در سال 1923 از اور به شهر لیمپن انگلیس با هواپیمای دی هاویلند DH-9 انجام داده بود. به سرعت خود را به عنوان یک جایگزین سریع و شیک برای قایق‌های بخار و قطار به بازار عرضه کرد.

این مدت ها قبل از دوره سفرهای کم هزینه بود، بنابراین بلیط رفت و برگشت از بروکسل به لندن فقط برای افراد بسیار ثروتمند قابل دسترسی بود. این شرکت باید رقابتی باشد، که منجر به نوآوری هایی مانند ارائه غذای خوب در کشتی – اولین غذای گرم در سال 1948 سرو شد – و در طراحی صندلی، به ویژه پس از معرفی کلاس توریستی در سال 1952، شد.

رابطه ویژه صابنا با قاره آفریقا در سال 1925 با اولین پرواز به کنگو آغاز شد. رنگ آبی و سفید هواپیما به سرعت با بلژیک مرتبط شد. پرواز بین کینشاسا و بروکسل در آن زمان یک سفر پر دست انداز و ماجراجویانه چهار روزه در هواپیماهای مختلف از هندلی پیج سه موتوره تا هواپیماهای نمادین داگلاس دی سی بود.

مسیر ماوراء اقیانوس اطلس در سال 1947 افتتاح شد و طی مدت کوتاهی اسکله های خواب در مسیر نیویورک در DC-6 در دسترس بودند.

شهرت صابنا در سال‌های آخر خود در میان مشکلات مالی مداوم متوقف شد. پس از همکاری کوتاهی با سایر خطوط هوایی اروپایی، مدیریت آن توسط سوئیسیر در سال 1995 برعهده گرفت. رکود هوانوردی و حملات 11 سپتامبر در نیویورک در سال 2001 منجر به ورشکستگی سوئیسیر شد که مدت کوتاهی پس از آن با شرکت سابنا یک ماه بعد به دنبال ورشکستگی شد. آخرین پرواز آن در 7 نوامبر 2001 از ساحل عاج و بنین با 266 مسافر و یازده خدمه انجام شد.

زمینگیر شدن برای پرسنل پروازی و کارکنان زمینی شرکت ویرانگر بود، اگرچه بسیاری از آنها قرار بود به خطوط هوایی بروکسل بپیوندند که در بهار 2002 از خاکستر حامل پرچم سابق راه اندازی شد.

صابنا

از آن زمان، تعدادی از نمایشگاه ها تاریخ شرکت سابق را جشن گرفتند، از جمله صابنا: سفر به سبک در اتمیوم در سال 2016

این سازمان به بیش از 10000 کارمندی که خود را صابنیان می نامیدند ادای احترام کرد. برخی از آنها پیوندهای محکمی را که در کار برای خطوط هوایی ایجاد کردند، زمانی که S در دم نه تنها به معنای Sabena بلکه سرویس و Style بود، بازگو کردند.

سیسیل گوسز، 27 سال در این خط هوایی به عنوان مهماندار و سپس کالسکه، در سال 2016 به بولتن گفت: “این یک هدیه واقعی بود، گروهی از ما در دهه 20 زندگی خود مستقیماً به آفریقا، شرق دور و آمریکای جنوبی پرواز می کردیم. شگفت انگیز بود.

“اولین سفرم به مکزیک را به یاد دارم. کاپیتان به ما گفت: “درسته، این اولین بار است که برای برخی از شما اینجاست، بیایید یک ماشین اجاره کنیم و برویم اهرام تئوتیواکان را ببینیم.” و آنجا من در میانه تمدن آزتک بودم و فکر می کردم، نمی توانم باور کنم که برای بودن در اینجا به من پول داده اند.

“در آفریقا سابنا معنی زیادی داشت، در شهرهای کوچکی که هیچ کس دیگری پرواز نمی کرد، زمانی که سابنا دیگر نمی آمد به این معنی بود که اتفاقات بسیار خطرناکی در حال وقوع بود. وقتی برگشتیم، جمعیت گفتند: خوب، اوضاع در حال خوب شدن است. بازگشت به حالت عادی.”

اینگرید آرنویتز، مهماندار هواپیما به مدت 18 سال، گفت: “بهترین خاطره من از دوستی های بین ما است. وقتی مهماندار هوایی شدی، تا آخر عمر مهماندار هوایی می شوی.”

ایو دانکرز، 29 سال خلبان DC10، زندگی خانوادگی خود را مدیون این شرکت هواپیمایی است: “32 سال پیش در پروازی به شرق دور، مهماندار دوست داشتنی بود که در نهایت همسر من شد. ما هنوز با هم هستیم و از سه نفر خود هستیم. دو پسر در حال پرواز هستند، بنابراین ما یک خانواده صابنا هستیم و هنوز در هوانوردی هستیم.”

فیلیپ گوریس که به مدت 22 سال مباشر و سپس کاسبکار بود، با علاقه به یاد می آورد: “شما نماینده شرکت بودید، شما Sabena بودید و سفیر کشور خود بودید.

«در آن روزها قیمت‌ها یکسان بود، اگر از بروکسل به رم با Sabena یا Alitalia پرواز می‌کردید، قیمت یکسان بود – بنابراین این خدمات بود که باید تفاوت ایجاد می‌کرد.

“حتی تا پایان، Sabena طراحان مد معروف (Courreges، Strelli) را برای طراحی لباس‌ها استخدام کرد. استایل بسیار مهم بود، نه فقط استایل لباس‌ها، بلکه استایل هواپیما و دفاتر هواپیمایی. البته امروزه این کار وجود دارد. دیگر دفاتر هواپیمایی وجود ندارد، مردم بلیط های خود را آنلاین می خرند.”

عکس ها: صابنا داگلاس دی سی-3 هواپیما © بلگا/پهوتو آرشیو; مستند Sabena Forever © RTBF; صابنا: سفر به سبک در اتمیوم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *