تبعیض در بازار اجاره بلژیک با 300 شکایت در سال گذشته همچنان ادامه دارد

تبعیض در بازار مسکن بلژیک مدتی است که در رادار محققان و سیاست گذاران قرار گرفته است – اما علیرغم افزایش مطالعات نشان می دهد که سیاه پوستان و مردم خاورمیانه تبار از مسکن محروم هستند، این مشکل همچنان ادامه دارد.

در حالی که در بلژیک انکار مسکن بر اساس نژاد یا قومیت خلاف قانون است، در سال 2022 حداقل 300 شکایت مبنی بر تبعیض در بازار مسکن وجود داشته است.

بیشتر این موارد شامل تبعیض بر اساس وضعیت مالی مستاجرین، معیارهای نژادی و ناتوانی بود.

یک زن مراکشی الاصل به نام جمیلا زیتی به RTBF گفت که در موارد متعدد قربانی تبعیض شده است.

با وجود شاغل بودن، متاهل بودن و نداشتن حیوان خانگی یا فرزند – چیزی که برخی آن را مستاجر ایده آل می دانند – بارها از مسکن محروم شده است.

او به RTBF گفت: “خانم آژانس به من گفت: “گوش کن، می خواهم چیزی به تو بگویم، اما تو از من نشنیدی: صاحبخانه عرب یا سیاه پوست را نمی خواهد.”

بار دیگر، پس از هماهنگی برای ملاقات با صاحب خانه ای که علاقه مند به اجاره آن بود، صاحب خانه ادعا کرد که با دیدن ظاهرش کلیدها را فراموش کرده است.

ناتالی دنیز از Unia، یک موسسه عمومی مستقل که با تبعیض مبارزه می کند و فرصت های برابر را ترویج می کند، به RTBF گفت: «به یاد داشته باشید که انتخاب مستاجر لزوماً تبعیض نیست.

“بنابراین مالک همیشه حق انتخاب را بر اساس یک سری معیارهایی که تبعیض آمیز نیستند برای خود محفوظ می دارد.”

از سوی دیگر معیارهای دیگر را نمی توان از نظر قانونی دلیل بر امتناع مالکان قرار داد.

اینها عبارتند از «کلیشه‌های کاملاً نژادپرستانه که به این معنی است که افراد با منشاء خارجی توانایی یا استعداد لازم برای مدیریت یک ملک را ندارند و از این دارایی به روشی کاملاً بی‌معنا استفاده می‌کنند یا بسیار پر سر و صداتر می‌شوند، زیرا افراد بیشتری را دعوت می‌کنند. خانواده”.

انکار می‌کند که «همه این کلیشه‌ها با هم مرتبط هستند و در نهایت به عدم درک نیز مرتبط هستند».

برای افرادی مانند جمیلا، این کلیشه ها به این معنی است که برای او سخت تر است که سقفی بالای سرش بگذارد، فارغ از درآمدش.

او گفت: “من این تصور را دارم که با ما به عنوان یک انسان رفتار نمی شود – پذیرش آن کمی سخت است، زیرا فکر می کنم مسکن یک حق مدنی است، این حق هر شهروندی است.”

ما درخواست صدقه نداریم. من می خواهم اجاره بپردازم و حقوقی به نام ژاک یا ساندرین ندارم. این ناراحت کننده است، خیلی خیلی خیلی خیلی دردناک است.”

مالکانی که قانون را نقض می‌کنند، مستوجب مجازات‌های کیفری یا مدنی هستند، اما کسانی که احساس می‌کنند مورد تبعیض قرار گرفته‌اند، اغلب اعتماد ندارند که اتهامات اضطراری منجر به هر نوع نتیجه مفیدی شود.

جمیله به نوبه خود به دنبال طرح اتهام نبود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *