ترکیه با حمایت سوئد و فنلاند به ناتو موافقت کرد

ریاست جمهوری فنلاند روز سه شنبه اعلام کرد، ترکیه یادداشت تفاهمی را امضا کرده است که مانع آنکارا از سوئد و نامزدی فنلاند برای عضویت در ناتو لغو شده است.

این توافقنامه که در آغاز اجلاس سران اتحادیه آتلانتیک در مادرید در مقابل دوربین‌ها توسط سران دیپلماسی سه کشور امضا شد، «تایید می‌کند که ترکیه در اجلاس این هفته از دعوت فنلاند و سوئد به ناتو حمایت خواهد کرد». Sauli Niinistö، رئیس جمهور فنلاند در بیانیه ای گفت.

ریاست جمهوری ترکیه شامگاه سه شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از فنلاند و سوئد علیه مبارزان کرد پ ک ک و متحدان آنها “همکاری کامل” کسب کرده است. این نکته آخر منشأ تنش های ترکیه در پرونده بود، ترکیه فنلاند سوئد را به پناه دادن به “تروریست های” مرتبط با پ ک ک متهم کرد.

ناتو از سوئد و فنلاند برای پیوستن به آن دعوت خواهد کرد

دبیرکل ناتو اعلام کرد، کشورهای ناتو که در اجلاس مادرید گرد هم می‌آیند، پس از لغو وتوی ترکیه برای عضویت در شامگاه سه‌شنبه، سوئد و فنلاند را رسما دعوت خواهند کرد تا به این اتحادیه بپیوندند. مطبوعات.

ینس استولتنبرگ افزود: «خوشحالم اعلام کنم که ما توافقی داریم که راه را برای پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو هموار می‌کند» و به نگرانی‌های ترکیه در مورد صادرات تسلیحات و مبارزه با تروریسم می‌پردازد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *