جنگ در اوکراین: دونباس کوبیده شد، زلنسکی اطمینان داد که فقط دیپلماسی به جنگ پایان می دهد

پس از شکست در کنترل کی‌یف و منطقه آن، نیروهای روسی اکنون تلاش‌های خود را در حمله به شرق اوکراین، جایی که درگیری‌ها شدید است، متمرکز کرده‌اند.

وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد یک محموله بزرگ تسلیحاتی که توسط غرب برای نیروهای اوکراینی در منطقه شرقی دونباس تامین شده بود، در شمال غرب اوکراین منهدم شد.

این وزارتخانه گفت: موشک‌های دوربرد کالیبر که از دریا پرتاب شدند، محموله بزرگی از تسلیحات و تجهیزات نظامی تامین‌شده توسط ایالات متحده و کشورهای اروپایی را در نزدیکی ایستگاه راه‌آهن مالین در منطقه ژیتومیر منهدم کردند.

در این زمینه، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین طی مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی ICTV اوکراین اطمینان داد که «پایان (درگیری) دیپلماتیک خواهد بود. جنگ “خونین خواهد بود، جنگ خواهد بود، اما از طریق دیپلماسی به طور قطعی پایان خواهد یافت”.

او گفت: “مذاکرات بین اوکراین و روسیه قطعاً انجام خواهد شد. من نمی دانم در چه قالبی: با واسطه ها، بدون آنها، در یک دایره گسترده تر، در سطح ریاست جمهوری.”

در این میان، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، تلاش می‌کند تا تحریم‌های مالی متحدان غربی را دور بزند، به‌ویژه با درخواست از آنها برای پرداخت هزینه گاز خود به روبل.

مذاکرات متوقف شد

فنلاند که این شرایط را رد کرد، روز شنبه شاهد قطع شدن عرضه گاز طبیعی خود توسط گازپروم روسیه بود.

شرکت انرژی عمومی فنلاند گفت: «تحویل گاز طبیعی به فنلاند تحت قرارداد تأمین گازوم قطع شده است. گازپروم تامین کننده این تعلیق را تایید کرد.

این کشور نوردیک که با تصمیم به پیوستن به ناتو خشم مسکو را برانگیخت، به لهستان و بلغارستان از جمله کشورهایی می‌پیوندد که گازپروم به دلیل امتناع از پرداخت به روبل به آنها گاز قطع کرده است، تقاضایی که در آوریل تنظیم شد. فنلاند قبلاً از اواسط ماه مه از صادرات برق روسیه محروم شده است.

در حالی که مذاکرات چند هفته پیش با میانجیگری ترکیه به بن بست رسیده است، آقای زلنسکی یادآور شد که این واقعیت را که سربازان اوکراینی در مجتمع عظیم متالورژیکی آزوفستال در ماریوپل مستقر شده اند، شرط لازم برای ادامه مذاکرات قرار داده است. ، در جنوب شرقی اوکراین توسط ارتش روسیه کشته نمی شوند.

او خاطرنشان کرد، اما سربازان روسی “این امکان را دادند، راهی پیدا کردند که این افراد زنده از آزوفستال خارج شوند”. مهمترین چیز برای من نجات هر چه بیشتر مردم و سربازان است.»

به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، مجتمع فولاد آزوفستال در ماریوپل، آخرین نقطه مقاومت در این بندر استراتژیک در دریای آزوف، پس از تسلیم آخرین سربازان اوکراینی “تحت کنترل کامل نیروهای مسلح روسیه قرار گرفته است”. عصر روز جمعه از وزارت دفاع روسیه با بیان اینکه این خبر به ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه منتقل شده است.

فیلم منتشر شده توسط مسکو نشان می‌دهد که گروه‌هایی از مردان با تجهیزات جنگی از کارخانه فولاد بیرون می‌آیند، برخی با عصا یا بانداژ، پس از یک نبرد طولانی که به نماد مقاومت اوکراین در برابر تهاجم روسیه تبدیل شده بود.

“علائم بدتر شدن”

کیو اصطلاح تسلیم را رد می کند، آقای زلنسکی به “نجات قهرمانان ما” اشاره می کند. او در مصاحبه ای با کانال خصوصی ICTV اوکراین که طی آن اطمینان داد که 700000 جنگجوی اوکراینی علیه روسیه می جنگند، قول داد: «آنها به خانه بازگردانده خواهند شد».

در حوضه زغال سنگ دونباس که از سال 2014 تا حدی توسط جدایی طلبان طرفدار روسیه کنترل می شود، سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه اطمینان داد که فتح منطقه لوگانسک “تقریبا کامل” است.

الکساندر موتوزیانیک، سخنگوی وزارت دفاع اوکراین گفت که وضعیت “نشانه هایی از بدتر شدن را نشان داد” و “نیروهای اشغالگر روسیه در حال انجام آتش شدید در سراسر خط مقدم هستند”.

پاولو کیریلنکو فرماندار روز شنبه در تلگرام اعلام کرد که سه نفر روز جمعه در منطقه دونتسک کشته و پنج نفر زخمی شدند. اولگ سینگوبوف، فرماندار منطقه خارکف (شمال شرق) نیز گفت که روستاها و شهرهای کوچک اطراف خارکف در 24 ساعت گذشته هدف حملات توپخانه ای متعدد قرار گرفته اند که منجر به کشته و 20 زخمی شده است.

اکنون زمان جنگ فرا رسیده است و نشست کشورهای G7 در آلمان در روز جمعه وعده داد که 19.8 میلیارد دلار (18.7 میلیارد یورو) برای کمک به اوکراین برای پر کردن کسری مالی خود بسیج کنند.

یک روز قبل، کنگره آمریکا یک پاکت بزرگ به ارزش 40 میلیارد دلار برای اوکراین منتشر کرد، به ویژه با هدف اجازه دادن به اوکراین برای تجهیز خود به خودروهای زرهی و تقویت دفاع ضد هوایی خود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *