Schramme، مدرس مدیریت مد، میگوید که بازار لباسهای دست دوم سه برابر سریعتر از بازار مد معمولی رشد میکند: «انتظار این است که تا سال 2030، دست دوم دو برابر سریعتر از مد سریع باشد».
اکثر مردم هنوز بیشتر لباس های خود را از زنجیره های بزرگ خریداری می کنند: لباس ها ارزان هستند و فقط برای چند فصل به آنها هشدار داده می شود. اگر بازار مد سریع کم و بیش پایدار باشد، بازار دست دوم به لطف پلتفرم های آنلاین مانند Vinted در حال افزایش است.
شرام میگوید: «بعضی زنجیرهها نیز وارد عمل میشوند. “شما می توانید لباس های قدیمی را برگردانید و سال گذشته یک خرده فروش بزرگ مانند H&M شروع به همکاری با یک فروشگاه قدیمی بلژیکی کرد و لباس های خود را در فروشگاه های آن در دسترس قرار داد.”
شرام دلایل مختلفی برای محبوبیت لباس های دست دوم می داند: «به عنوان یک جامعه، ما نسبت به گذشته نوستالژی داریم. روند یکپارچهسازی با سیستمعامل در بخش هایی مانند مبلمان و غذا نیز قابل توجه است.
«قیمت و پایداری نیز عواملی هستند. جوانان نسل Z دوست دارند در پلتفرم های آنلاین خرید و فروش کنند و به یک کارآفرین واقعی کمد لباس تبدیل شوند!»
همچنین واکنشی نسبت به مد سریع وجود دارد که در آن همه یکسان می پوشند. مردم در جستجوی شخصیت خود هستند.»