خانواده بلژیکی با موفقیت از 3M به دلیل آلودگی شکایت کردند

یک سابقه مهم در سیستم دادگاه بلژیک پس از پیروزی یک خانواده فردی بر همکاری چند ملیتی غول پیکر 3M در رابطه با آلودگی ایجاد شده است.

به گزارش RTBF، در آنچه از آن به عنوان پرونده دادگاه “دیوید و جالوت” یاد می شود، خانواده ای با سطوح بالای PFOS در خون خود با موفقیت از شرکت آمریکایی شکایت کردند.

3M پس از اینکه مشخص شد فعالیت های آنها در کارخانه Zwijndrecht در آنتورپ منجر به آلودگی قابل توجه PFOS شده است، سال ها درگیر یک رسوایی آلودگی بوده است.

PFOS که مخفف اسید سولفونیک پرفلوروکتان است، یکی از گروهی از مواد شیمیایی مرتبط است که به نام PFAS (مواد آلکیله پرفلورینه شده) شناخته می شود. این مواد شیمیایی که در طیف وسیعی از فرآیندهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند، در صورت وجود در مقادیر معین، خطرات سلامتی قابل توجهی را به همراه دارند.

محققان و مقامات هنوز در حال تعیین میزان گسترش آلودگی 3M هستند و با به دست آوردن اطلاعات جدید، منطقه آلوده در حال افزایش است. به ساکنان بخش وسیعی از آنتورپ قبلاً دستور داده شده است که از خوردن تخم مرغ یا سبزیجاتی که در باغ‌هایشان پرورش می‌یابند، دست بکشند، زیرا آلودگی PFOS در خاک وجود دارد.

برخی از اولین نشانه های آلودگی ناشی از کارهای انجام شده در این منطقه بود که خاک بسیار آلوده را نشان داد.

برای خانواده درگیر در پرونده دادگاه، سطح PFOS در خون آنها بسیار بالاتر از حد مجاز است و خانه آنها به دلیل آلودگی ارزش خود را از دست داده است.

یک قاضی صلح در آنتورپ 3M را به دلیل “اختلالات غیرعادی محله” محکوم کرد.

جالب است [to go to the justice of the peace] چارلز-هوبرت بورن، استاد دانشگاه UCLouvain که متخصص در حقوق محیط زیست است، می‌گوید: «چون لازم نیست ثابت کنیم که 3M سهل انگاری کرده است، مسئله اثبات تقصیر نیست.

کافی است ثابت شود که یک مزاحمت غیرعادی و بیش از حد محله وجود داشته است و یک رابطه علت و معلولی بین فعالیت‌های انجام شده توسط مالک (3M) و مزاحمتی که همسایه (خانواده) متحمل شده است، کافی است.»

بورن گفت: “آلودگی کارخانه 3M در منطقه Zwijndrecht به طور گسترده توسط دولت فلاندری و کمیته پارلمانی مورد مطالعه و مستندسازی قرار گرفته است.”

اثبات این اختلال از طریق آزمایش‌های خونی که سطوح غیرطبیعی PFOS را در خانواده نشان می‌داد، آسان بود.

این روش قانونی نیز سریعتر از یک آیین دادرسی کیفری ممکن است.

به 3M دستور داده شد که فقط 2000 یورو به این خانواده بپردازد، که به سختی به منزله تغییر جیب برای این شرکت عظیم است که جریان نقدی عملیاتی 1.3 میلیارد دلاری را در این سه ماهه گزارش کرده است.

اما در صورت ایجاد خسارت بیشتر، میزان خسارت پرداختی می تواند افزایش یابد و هدف خانواده در درجه اول هموار کردن راه برای دادخواهی در آینده برای سایرین در منطقه بود که در نتیجه خطرات سلامتی و کاهش ارزش خانه های خود را متحمل شده اند. آلودگی شرکت

گیرت لنسنس، وکیل خانواده به De Standaard گفت: “ما همیشه فکر می کردیم که اگر برنده شویم، بسیاری دیگر از ما الگو خواهند گرفت.” “اکنون در باز است.”

چارلز هوبرت بورن پذیرفت که این یک احتمال است. در حال حاضر جمعی از ساکنان آسیب دیده به نام Darkwater 3M وجود دارد که نام آن برگرفته از فیلم معروف خانواده کوچک آمریکایی است که با موفقیت از یک شرکت بزرگ به دلایل مشابه شکایت کردند.

بورن گفت: «مطمئن است که این تصمیم سر و صدایی ایجاد خواهد کرد و در نتیجه شاید همه خانواده‌های ساکن در اطراف کارخانه را تشویق کند تا در برابر قاضی صالح صلح خود اقدام کنند.

اگر این آلودگی واقعاً تا آنتورپ پیش رفته باشد، ما در مورد ده‌ها هزار خانوار صحبت می‌کنیم که ممکن است تحت تأثیر قرار گیرند، بنابراین از نظر حقوقی سؤال جالبی است، اما قاضی به این موضوع پرداخته نشده است.»

پرونده دادگاه می تواند سایر شرکت ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

Born گفت: «این واقعاً می‌تواند مربوط به شرکت‌های دیگر باشد، اما همچنان باید آلودگی را در مجاورت ثابت کنید، که لزوماً برای همه شرکت‌هایی که PFOS تولید می‌کنند صادق نیست.»

3M هنوز هم می تواند درخواست تجدید نظر کند، اما اگر این تصمیم تایید شود، خود را به عنوان یک سابقه تثبیت می کند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *