خشونت در سوئد پس از “تور” سوزاندن قرآن: 40 زخمی

مدیریت این تور ضداسلامی محکومیت چندین کشور مسلمان را نیز برانگیخته است: دیپلماسی ترکیه پس از عراق و عربستان سعودی روز دوشنبه از تردید در جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز و اسلام هراسانه (…) تحت عنوان آزادی بیان ابراز تاسف کرد. در حالی که تظاهراتی در مقابل سفارت سوئد در ایران برگزار شد.

با فریادهای «الله اکبر» (خدا اکبر)، اولین تظاهرات متقابل علیه ورود راسموس پالودان، رهبر حزب ضد اسلام دانمارکی «خط سخت» به سوئد، روز پنجشنبه به خشونت علیه پلیس تبدیل شد. در محله هایی با جامعه مسلمانان قوی در شهرهای نورشوپینگ و لینشوپینگ سوئد.

سپس صحنه‌های شورش در آخر هفته به چندین شهر دیگر سرایت کرد، جایی که آقای پالودان، که تابعیت دوگانه دانمارکی و سوئدی دارد، نسخه‌هایی از کتاب مقدس اسلام را آتش زد یا قصد داشت نسخه‌هایی از آن را به آتش بکشد.

پلیس سوئد، که در آن حدود 20 وسیله نقلیه در آتش سوختند یا آسیب دیدند، بر این باورند که آنها هدف اصلی آنچه “شورش های خشونت آمیز” توصیف می کنند، بوده اند.

جوناس هیسینگ، فرمانده عملیات ویژه، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «بسیاری از چیزها نشان می دهد که هدف اصلی پلیس بوده است، نه سازمان دهندگان.

آندرس تورنبرگ، رئیس پلیس این کشور در کنار وی گفت: «ما سعی کردیم افسران پلیس را بکشیم.

وی همچنین گفت: “افراد جنایتکار از موقعیت برای نشان دادن خشونت استفاده کردند” و این “بی ارتباط با تظاهرات”.

پلیس سوئد همچنین مشکوک است که خشونت از خارج از کشور حمایت شده است، اما هیچ کشوری مشخص نشده است. دوشنبه با خروج آقای پالودان از سوئد که به دانمارک بازگشته بود، با بازگشت به آرامش همراه شد. در این درگیری ها که در مالمو، اوربرو و رینکبی، حومه پایتخت استکهلم نیز رخ داد، بیش از چهل نفر، از جمله چند خردسال، دستگیر شدند.

خشونت روز یکشنبه زمانی به اوج خود رسید که پلیس مجبور به شلیک گلوله های هشداردهنده در نورشوپینگ شد و سه نفر را با شلیک گلوله زخمی کردند که آنها می گفتند ناشی از کمانه بوده است. به غیر از پلیس، 14 نفر زخمی شدند. به گفته آقای هیسینگ، “حدود 200 شرکت کننده در محل خشونت کردند و پلیس مجبور شد برای دفاع از خود با سلاح مداخله کند.” درگیری با پلیس، که با پرتاب سنگ و آتش زدن خودروها همراه بود، منجر به دستگیری 26 نفر در نورشوپینگ و لینشوپینگ در روز یکشنبه شد.

در مالمو، جایی که آقای پالودان در روز شنبه یک قرآن را سوزاند، شب یکشنبه تا دوشنبه، مانند روز قبل، آشفته بود و بویژه آتش سوزی در مدرسه ای آغاز شد.

از دانمارک تا بلژیک از طریق فرانسه، راسموس پالودان در سال‌های اخیر به پروژه‌هایی برای آتش زدن نسخه‌های قرآن، عموماً در محله‌های مهاجران با جمعیت زیاد مسلمان، عادت داشته است. این رویدادها اغلب توسط پلیس ممنوع است، اما گاهی اوقات به نام آزادی تظاهرات با وجود تنش های شدید ناشی از تظاهرات، مانند پنجشنبه در سوئد، تحمل می شود. این مجوزها باعث عدم درک در جهان عرب-اسلام می شود.

وزارت امور خارجه ترکیه در توییتر خود با ابراز تأسف از اینکه «جرایم ناشی از نفرت آشکارا تحت پوشش آزادی بیان تحمل می‌شود» گفت: «حملات شرورانه در سوئد علیه کتاب مقدس ما، قرآن، نشان می‌دهد که درس‌های گذشته آموخته نشده است». . دیپلماسی عراق روز یکشنبه کاردار سوئد را احضار کرد و این اقدام را “تحریک آمیز برای احساسات مسلمانان و توهین آمیز برای آنچه برای آنها مقدس است” محکوم کرد.

عربستان سعودی همچنین “اقدامات برخی از افراط گرایان در سوئد و تحریکات آنها علیه مسلمانان” را محکوم کرده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *