داروخانه ها قبل از فروش داروهای بدون نسخه چک نمی کنند

بر اساس مطالعه جدید آژانس حفاظت از مصرف کننده بلژیک Test Achats، داروخانه ها به اندازه کافی از مشتریان خود در مورد وضعیت سلامتی خود سؤال نمی پرسند تا بررسی کنند که آیا داروی بدون نسخه برای استفاده آنها بی خطر است یا خیر.

تست آچتس با استفاده از خریداران مرموز، از تقریبا 100 داروخانه در بلژیک بازدید کرد و از مردم خواست دارویی را که در رسانه ها تبلیغ شده بود، درخواست کنند. از مجموع 96 داروخانه تنها دو داروخانه قبل از فروش محصول، سوالات مناسب را از بیماران پرسیدند.

سخنگوی Test Achats گفت: “نتیجه نظرسنجی ما تأثیر مضر تبلیغات دارو را نشان می دهد، که با عدم مشاوره داروساز تشدید می شود.”

ما مدت‌هاست که برای ممنوعیت تبلیغات داروهای بدون نسخه، که هیچ ارزش افزوده‌ای برای بیماران ارائه نمی‌دهد، اما صرفاً در خدمت منافع شرکت‌های دارویی است، بحث کرده‌ایم.»

Test Achats اشاره کرد که داروسازان بلژیکی می‌گویند که می‌خواهند از نوعی سیستمی که در کشورهایی مانند ایالات متحده وجود دارد، اجتناب کنند، جایی که طیف گسترده‌ای از داروهای بدون نسخه را می‌توان بدون هیچ مشورتی خریداری کرد.

سخنگوی Test Achats گفت: «داروسازان – که مرتباً از ارزش افزوده خود در مبارزه با «سوپرمارکت‌های دارو» استفاده می‌کنند یا فروش محصولات خاصی را برای خود محفوظ می‌دارند – واقعاً باید نقش خود را جدی بگیرند.

گروه حمایت از مصرف کننده هشدار داد که نقش یک داروساز در بلژیک بیشتر و بیشتر شبیه به یک فروشنده است تا ارائه دهنده خدمات بهداشتی، و این سازمان گفت که یافته های خود را به وزیر بهداشت فدرال و انجمن داروسازان اطلاع داده است.

یک گروه از خریداران مرموز شرکت کننده در این مطالعه ادعا کردند که از سرفه خشک رنج می برند که یکی از عوارض جانبی داروهای فشار خون بالا است و درخواست موکوس برونکوسدال کردند.

مشتریان مشخص کردند که دارو را می‌خواهند زیرا آن را در یک آگهی دیده‌اند.

نقش داروساز پس از آن هشدار دادن به بیمار در مورد خطراتی مانند عوارض جانبی، تداخل با سایر داروها و موارد منع مصرف بود که تا حدی با پرسیدن یک سری سوالات مانند: چه مدت علائم وجود داشته است؟ چه اقداماتی قبلا انجام شده است؟ آیا داروی دیگری مصرف می کنید یا از بیماری دیگری رنج می برید؟

اما تنها یک داروساز متوجه شد که سرفه خشک عارضه جانبی داروی دیگری است و سپس بیمار را به پزشک خود ارجاع داد، در حالی که 16 نفر از داروسازان به سادگی شربت درخواستی را توزیع کردند، حتی اگر این شربت برای سرفه های خشک نبود. حدود 26 داروساز یک داروی سرکوب کننده دیگر و سه مکمل غذایی پیشنهاد کردند.

این سازمان گزارش داد: “در حالی که Test Achats در گذشته آموزش مداوم اجباری را برای داروسازان تضمین کرده است، این باید عمیق تر و تقویت شود.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *