در جشنواره بناد در ماه مارس، میراث پنهان آرت نوو و آرت دکو بروکسل را کشف کنید.

بیش از 50 گنجینه معماری طی سه آخر هفته متوالی در ماه مارس برای هفتمین دوره جشنواره بناد به روی عموم باز خواهد شد.

در میان بناهای میراثی که از 11 تا 26 مارس به نمایش گذاشته شده اند، 15 مکان برای اولین بار درهای خود را باز می کنند. یک بار دیگر این فرصتی منحصر به فرد برای نگاهی دزدکی به فضای داخلی است که معمولاً از محدودیت خارج می شود.

آنها شامل سفارت کوبا در خیابان بروگمان، محل کنفرانس مطبوعاتی ارائه کننده برنامه جشنواره است. خانه و استودیوی سابق مجسمه ساز فرنان دوبوآ توسط دوست او و معمار برجسته جنبش هنر نو در سراسر اروپا، ویکتور هورتا طراحی شده است.

با خطوط نامتقارن و اتصالات خمیده اش (تصویر بالا)، ساختمان ذکر شده، محیطی خاطره انگیز برای پیش نمایش جشنواره بود. علاوه بر بازدیدهای داخلی و تورهای چندزبانه راهنما، برترین ها نمایشگاه اشیاء دوره، شب های موضوعی، کنسرت های صمیمی و گفتگو هستند.

سازماندهی شده توسط Explore. این جشنواره در بروکسل و سایر شرکا، یکی از پروژه های شاخص برای سال هنر نو در منطقه است. این مناسبت صد و سی امین سالگرد ساخت عمارت تاسل هورتا، یکی از اولین آثار معمار پیشگام است.

دلفین هوبا (PS) پیرزن فرهنگی شهر گفت: “بروکسل از نظر هنر نو و آرت دکو جایگاه مرکزی دارد.” و این میراث در چهار گوشه بروکسل قرار دارد. گاهی اوقات شما حتی متوجه آن نمی شوید. و بناد آنجاست تا به ما یادآوری کند.

Hélène De Rudder (Né Du Menil) et Isidore De Rudder, Automne 1905 (c) Musée de la Ville de Bruxelles - Maison du Roi

حوبا گفت که یکی از عناصر جدید جشنواره تمرکز بر زنان درگیر در جنبش هایی است که به طور سنتی نادیده گرفته شده اند. او همچنین از افزایش دسترسی به این برنامه که شامل بازدید به زبان اشاره و دسترسی افراد با تحرک کم است، استقبال کرد.

هر آخر هفته جشنواره به یک منطقه جغرافیایی از پایتخت اختصاص داده می شود تا بازدیدکنندگان بتوانند سفر به مکان های مختلف را با هم ترکیب کنند. گذرنامه برای چندین بازدید در دسترس است.

اولین، 11 و 12 مارس، شهرداری های جنوب را بررسی می کند و به تعداد زیادی از سایت ها می بالد که درهای خود را برای اولین بار به روی عموم باز می کنند. مدرسه شگفت‌انگیز Art Deco La Roue در اندرلخت، مرکز مدرسه Art Nouveau Souverain در Auderghem و تالار شهر فارست، طراحی شده توسط معمار Dewin، که از سبک رنسانس فلاندری الهام گرفته شده است را کشف کنید.

مکان‌های جدید دیگر عبارتند از ویلا پلسینیر، خانه‌ای به سبک کلبه‌ای در خیابان چرچیل که برای پسر کابینت‌ساز هورتا ساخته شده است، و خانه شخصی پل آئرنات (Avenue Minerve، جنگل)، با حمام مرمری و وان حمام‌دار. در همین حال، خانه Collart-Van Gobbelschroy یک جواهر آرت دکو در Woluwe-Saint-Pierre است که با ایوان ورودی با ردیفی از پلیکان تزئین شده است.

Quaker House ©Explore.Brussels - Ph Sophie Voituron

اگر آخر هفته 18 و 19 مارس دارای جواهرات معماری جدید کمتری است، فرصتی است برای بازدید مجدد از برخی آثار کلاسیک در مرکز شهر، ایکسل و حومه شمالی. اینها شامل شاهکارهای Avenue Louise، هتل‌های Max Hallet و Solvay، کتابخانه Solvay در پارک Leopold، و همچنین کارخانه‌های کاغذ De Ruysscher سابق (Rue de la Grande Île) می‌شوند.

برای آخر هفته، 25 و 26 مارس، جشنواره به Schaerbeek، Saint-Josse، Etterbeek و Woluwe-Saint-Lambert می رود. سایت‌های تازه‌دسترسی عبارتند از Art Deco Homem de Macedo در خیابان Deschanel، خانه Art Nouveau Van Waesberghe در Square Gutenberg، Quaker House (تصویر بالا) در Square Ambiorix، و هتل مورد انتظار Van Eetvelde در خیابان Palmerston. برای غوطه ور شدن در سبک آرت دکو، نگاهی به Maison Overloop در محله Linthout و Maison de Roy در خیابان Albert Jonnart بیندازید.

هتل Cohn-Donnay ©Explore.Brussels - Ph Sophie Voituron

این جشنواره به سبک عصر طلایی با یک شب کاباره ای که دهه بیستم را در 26 مارس جشن می گیرد، به پایان می رسد. میزبانی آن براسریه De Ultieme Hallucinatie در سنت خوسه (تصویر بالا) است. هتل افسانه ای سابق Cohn-Donnay بسیاری از ویژگی های هنر نو خود را حفظ کرده است، از یک پنجره هندسی کمانی گرفته تا دکوراسیون داخلی که به مدرسه گلاسکو و تأثیرات وینی و همچنین هنر دکو اشاره دارد.

عکس ها: Hotel Solvay EB Photographe Voituron; استودیو-خانه فرناند دوبوآ © Explore.Brussels, Ph Endre Sebok; هلن دو رادر (با نام مستعار دو منیل) و ایزیدور دو رادر، اتوم 1905 © Musée de la Ville de Bruxelles – Maison du Roi; Quaker House © Explore.Brussels – Ph Sophie Voituron; هتل Cohn-Donnay © Explore.Brussels – Ph Sophie Voituron

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *