دولت بلژیک به دلیل خشونت پلیس در تظاهرات بروکسل با پیگرد قانونی روبرو است

یازده جوان همراه با اتحادیه حقوق بشر بلژیک (LDH) کشور را به دلیل استفاده از خشونت پلیس علیه معترضان در تظاهرات در بروکسل در 24 ژانویه 2021 به دادگاه می برند.

نام ایالت بلژیک، منطقه پلیس بروکسل-کاپیتال ایکسل و شهردار شهر بروکسل به دلیل سمتش به عنوان رئیس منطقه پلیس در این شکایت وجود دارد.

LDH در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: «تظاهرات که هدف آن محکوم کردن خشونت پلیس بود، به شدت سرکوب شد.

علیرغم اجازه شهردار بروکسل، با بیش از 200 بازداشت به پایان رسید. چندین نفر از جمله افراد زیر سن قانونی به دستگیری‌های غیرقانونی و خودسرانه، توهین‌های جنسی و نژادپرستانه و وحشیانه‌ای که توسط پلیس به‌ویژه در پادگان اتربیک انجام شده، شهادت دادند.

LDH اشاره می کند که خشونت بعداً توسط اتحادیه پلیس تایید و محکوم شد.

در بیانیه مطبوعاتی آمده است: «در حین دستگیری، با 11 متقاضی بدرفتاری شده، بدون رعایت اقدامات کووید در خودروهای پلیس سوار شده و به پادگان اتربیک منتقل شدند.

گفته می شود که شرایط در آنجا بد است و تظاهرکنندگان بازداشت شده از استفاده از امکانات بهداشتی و تجربه ارعاب منع شده اند.

LDH گفت: «شاکیان همچنین شاهد خشونت فیزیکی توسط پلیس علیه افرادی بودند که همراه آنها بودند.

«برخی از آنها صرفاً بر اساس مشخصات قومیتی دستگیر شدند و برخی حتی در تظاهرات شرکت نکرده بودند. آنها دولت بلژیک را به دادگاه می کشانند زیرا نمی خواهند این خشونت که به شکل دستگیری های خودسرانه است، بدون مجازات بماند.

به موازات دعوای مدنی LDH، یک دعوی جنایی در مورد سایر شاکیان هنوز در دست بررسی است.

LDH می‌گوید هدف «دریافت غرامت برای آسیب‌های ناشی از سوء استفاده‌های مختلف، از جمله پروفایل‌های قومیتی، استفاده از تکنیک تله‌گذاری و سوء استفاده در سلول‌ها» است.

آنها همچنین می‌خواهند توجه را به تکنیک‌های مورد استفاده پلیس جلب کنند – از جمله چنگال خفه‌کردن و «تور» که به محاصره گروه‌های اعتراضی اشاره دارد – و مسائل مربوط به نظارت مؤثر بر مراکز بازداشت پلیس.

LDH می‌گوید: «طبق دادگاه اروپایی حقوق بشر، محدودیت‌های آزادی رفت و آمد باید «مطابق با قانون» اعمال شود، اما در بلژیک، هیچ چارچوب قانونی برای این کار وجود ندارد.

اتحادیه حقوق بشر معتقد است که آزادی تظاهرات را نمی توان از این طریق محدود کرد و مشروعیت این عمل باید مورد تردید قرار گیرد.

رابین برونلت، وکیل مدافع شاکیان، به رسانه‌ها گفت: «ما می‌خواهیم یک سابقه سیاه و سفید ایجاد شود.»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *