رئیس جمهور مولداوی با الکساندر دی کرو صحبت می کند: “ما به کمک نیاز داریم”

او در یک کنفرانس مطبوعاتی در کیشینو در کنار دیدار از نخست وزیر بلژیک، الکساندر دی کرو، گفت: ما به کمک نیاز داریم. بر اساس آمار ارائه شده توسط رئیس جمهور، ایالت کوچکی که بین اوکراین و رومانی قرار دارد، تاکنون شاهد عبور بیش از 400000 پناهجوی اوکراینی از خاک خود بوده و حدود 90000 نفر در خاک خود هستند. این کشور که پیش از این یکی از فقیرترین کشورهای اروپا محسوب می شود، باید با «عواقب عمده اقتصادی» ناشی از جنگ در آن سوی مرز شرقی خود نیز مواجه شود. اتحادیه اروپا از او حمایت قابل توجهی می کند. در 5 آوریل، 53 میلیون یورو اضافی به او اعطا کرد. این کشور همچنین ماموران فرونتکس را در مرزهای خود مستقر کرده است تا به کنترل و ثبت نام افرادی که از اوکراین فرار می کنند کمک کنند. اینترپل همچنین از اعزام ماموریتی برای مقابله با قاچاقچیان انسان و قاچاقچیان خبر داده است.

تجاوز روسیه به اوکراین همچنین باعث شد که مولداوی برای عضویت در اتحادیه اروپا در 3 مارس درخواست دهد. در آغاز هفته، جمهوری شوروی سابق پرسشنامه ای را دریافت کرد که نشان دهنده شروع این روند است. خانم ساندو توضیح داد: “فرایند پیوستن به اتحادیه اروپا طولانی و پیچیده است، اما ما می خواهیم آینده ای در اتحادیه اروپا به شهروندان خود ارائه دهیم.”

روز سه شنبه، در مرحله رومانیایی سفر آقای دی کرو، رئیس جمهور رومانی، کلاوس یوهانیس، از درخواست مولداوی حمایت کرد. وی همچنین از رئیس دولت بلژیک برای حضور در آنجا تشکر کرد.

نخست وزیر بلژیک تاکید کرد: در چنین زمانی، اتحادیه اروپا مهم است که همبستگی خود را نشان دهد و در کنار شما باشد. اما او پنهان نکرد که پیوستن به زمان نیاز دارد. او یادآور شد: «این یک فرآیند طولانی و دقیق است. به گفته وی، بدون انتظار برای نتیجه، باید مشارکت ایجاد شود. اصلاحات مهمی باید انجام شود، به ویژه در حوزه حاکمیت قانون. پرونده دیگری که بسیار پیچیده تر است، مخاطراتی جدی در این روند ایجاد می کند: جمهوری خودخوانده ترانسنیستریا، منطقه ای با اکثریت روسی زبان و مورد حمایت مسکو، اما بخشی از مولداوی است و جدایی آن کشور را از اعمال خود باز می دارد. حاکمیت بر تمام قلمرو خود. رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این همیشه یک مشکل برای مولداوی بوده است، ما متعهد هستیم و همچنان به دنبال راه حلی هستیم که باید صلح آمیز باشد.

جنگی که روسیه به راه انداخت در گوش او موسیقی آزاردهنده ای به گوش می رسد. سندو افزود: “مولداوی کشور کوچک و صلح آمیزی است و ما امیدواریم که مورد احترام همه قرار گیرد، اما ما نگران هستیم. ما کشوری آسیب پذیر در منطقه ای آسیب پذیر هستیم. ما روی حمایت بین المللی حساب می کنیم.”

سفر به کیشینو، پایتخت مولداوی، آخرین مرحله از مأموریت آقای دی کرو به این منطقه بود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *