روس‌ها می‌خواهند «دونباس» را از بین ببرند، کی‌یف را متهم می‌کند که مدعی است «تا آخر» از آن دفاع می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین روز یکشنبه روسیه را متهم کرد که می‌خواهد کل منطقه شرقی دونباس را “ویران کند” و قول داد که همه چیز برای دفاع از آن انجام شود، از بندر استراتژیک ماریوپل که در آن سربازان محاصره شده برای جنگیدن “تا در پایان”.

زلنسکی در پیامی ویدیویی گفت: “سربازان روسی برای حمله به شرق کشور ما در آینده نزدیک آماده می شوند. آنها به معنای واقعی کلمه می خواهند دونباس را به پایان برسانند و نابود کنند.”

وی پیش از پرتاب ادامه داد: «همانطور که ارتش روسیه در حال نابودی ماریوپل است، آنها می خواهند شهرها و جوامع دیگر را در مناطق دونتسک و لوهانسک نابود کنند.

او خطاب به غربی ها گفت: “دستورات اشغالگران را خراب کنید. با آنها همکاری نکنید (…) باید موضع خود را حفظ کنید.”

– “آخرین فرصت” برای تخلیه غیرنظامیان –

در شرق، وزارت دفاع روسیه یکشنبه اطمینان داد که «موشک‌های با دقت بالا انبارهای سوخت و مهمات» را در Barvinkove (منطقه ایزیوم) و Dobropillia (نزدیک به دونتسک) منهدم کردند.

«بمباران مستمر منطقه (لوگانسک) ادامه دارد»، در همان زمان، فرماندار اوکراینی آن، سرگوئی گایدایی، ابراز تأسف کرد. محله “زولوته امروز به شدت ضربه خورد. آنها عمدا یک ساختمان پنج طبقه را هدف قرار دادند (…) دو نفر کشته و پنج نفر زخمی شدند.

در همین راستا معاون نخست وزیر اوکراین از تعلیق کریدورهای بشردوستانه برای تخلیه غیرنظامیان از شرق اوکراین به دلیل عدم توافق با ارتش روسیه برای توقف تیراندازی برای روز یکشنبه خبر داد.

اما Serguiï Gaïdaï، با این وجود، از غیرنظامیان خواست تا منطقه را تخلیه کنند.

او هشدار داد: هفته آینده ممکن است سخت باشد. فرماندار در فیس بوک می نویسد: اکنون ممکن است آخرین باری باشد که ما فرصتی برای نجات شما با ترک مناطق جنگی داریم.

اولگ سینگوبوف، فرماندار منطقه در شمال اوکراین، در خارکف، دومین شهر اوکراین، حداقل پنج نفر در روز یکشنبه جان باختند و 20 نفر دیگر در یک سری حملات روسیه زخمی شدند.

آقای زلنسکی به نوبه خود خاطرنشان کرد: تنها در چهار روز گذشته، 18 نفر در بمباران های این شهر کشته و 106 نفر زخمی شده اند و “ترور عمدی” را محکوم کرد.

خبرنگاران خبرگزاری فرانسه در محل دو گلوله باران را شنیدند و شاهد گسترش پنج آتش سوزی در مناطق مسکونی در مرکز خارکف بودند.

Svitlana Pelelyguina که حیرت زده در یک خیابان سرگردان بود، دود را تماشا کرد که از ویرانه های خانه اش که توسط یکی از اعتصابات اصابت کرده بود، بلند شد. این زن 71 ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: «کل آپارتمان شروع به تاب خوردن و لرزش کرد. “و همه چیز شروع به آتش زدن کرد.”

– “بسیاری از غیرنظامیان” در مجتمع محاصره شده آزوفستال –

دنیس چمیگال، نخست وزیر اوکراین، با نادیده گرفتن اولتیماتوم روسیه، که از آخرین سربازان اوکراینی حاضر در ماریوپول خواسته بود روز یکشنبه سلاح های خود را زمین بگذارند، اطمینان داد که مقاومت ادامه خواهد داشت.

او به کانال تلویزیونی گفت: “نه، شهر سقوط نکرده است. سربازان ما هنوز آنجا هستند. آنها تا آخر خواهند جنگید. همانطور که با شما صحبت می کنم، آنها هنوز در ماریوپل هستند.” تلویزیون آمریکایی ABC.

مسکو از آخرین جنگنده های اوکراینی مستقر در مجتمع متالورژی آزوفستال خواسته بود تا صبح آتش را متوقف کنند و در ظهر ساختمان را تخلیه کنند.

وزارت دفاع روسیه در تلگرام وعده داده بود: «همه کسانی که اسلحه خود را تسلیم کرده اند، تضمین می شود که جان خود را نجات دهند». “این تنها شانس آنهاست.”

یکی از مقامات پلیس ماریوپل، میخائیلو ورشینین، یکشنبه اطمینان داد که “بسیاری از غیرنظامیان از جمله زنان، کودکان، نوزادان و افراد مسن” در مجتمع آزوفستال مستقر شده اند.

او در پخش ضبط شده ای در یوتیوب گفت: «این افراد از خود در برابر بمباران محافظت می کنند زیرا پناهگاهی در آنجا وجود دارد که شانس زنده ماندن را برای مدت معینی می دهد.

آنها به روس ها اعتماد ندارند. آنها آنچه را که در شهر اتفاق می افتد دیده اند و به همین دلیل در کارخانه هستند.

در اوایل صبح یکشنبه، ستاد کل اوکراین از حملات هوایی روسیه به ماریوپل خبر داد و بدون جزئیات بیشتر به “عملیات حمله در نزدیکی بندر” اشاره کرد.

تصرف این شهر یک پیروزی مهم برای روس‌ها خواهد بود، زیرا به آنها اجازه می‌دهد تا دستاوردهای ارضی ساحلی خود را در امتداد دریای آزوف از طریق پیوند دادن منطقه دونباس، که بخشی از آن توسط حامیان آنها کنترل می‌شود، به کریمه که مسکو ضمیمه کرده است، تحکیم کنند. در سال 2014

از نظر ولودیمیر زلنسکی، “وضعیت در ماریوپل تا آنجا که می تواند جدی است. به سادگی غیرانسانی”.

او معتقد است که تنها “دو گزینه” وجود دارد: یا غربی ها فوراً سلاح های سنگین تحویل می دهند تا به رفع محاصره این شهر با 441000 نفر قبل از شروع تهاجم روسیه در 24 فوریه کمک کنند یا به او کمک کنند تا پایان عملیات را به دست آورد. مبارزه از طریق مذاکره

او در ماریوپول “غذا، آب، دارو وجود ندارد”، او با رسانه ها مجذوب مسکو شد و مسکو را به “امتناع” از ایجاد کریدورهای بشردوستانه متهم کرد.

به گفته دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا، بیش از 100000 غیرنظامی در ماریوپول در آستانه گرسنگی هستند و همچنین فاقد گرمایش هستند.

– منطقه کیف مورد هدف قرار گرفت –

در منطقه کیف، وزارت دفاع روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که موشک‌هایی با دقت بالا به سمت یک کارخانه مهمات در نزدیکی برواری شلیک کرده است.

شهردار این منطقه، ایگور ساپوژکو، تایید کرد که “برخی از عناصر زیرساختی در ساعات اولیه روز تحت تاثیر قرار گرفته اند”.

طی سه روز گذشته، پس از سرنگونی رزمناو مسکوا در دریای سیاه، نیروهای روسیه چندین حمله به کارخانه‌های نظامی در منطقه پایتخت انجام دادند.

روز جمعه، مجموعه ای از موشک های نپتون که اوکراینی ها می گویند با آن این گل سرسبد ناوگان دریای سیاه روسیه را غرق کرده اند، هدف قرار گرفت.

و در روز شنبه در پی اعتصاب به کارخانه ای در حومه کیف، که به ویژه تانک تولید می کند، یک نفر کشته شد و “چند نفر” مجبور شدند در بیمارستان بستری شوند.

از زمان خروج ارتش روسیه از این منطقه در اواخر ماه مارس، پایتخت و اطراف آن نسبتاً از بمباران در امان مانده بود، اما از دست دادن مسکو خشم مسکو را برانگیخت.

– “منطق جنگ” –

به گفته کارل نهمر، صدراعظم اتریش که روز دوشنبه در مسکو با ولادیمیر پوتین دیدار کرد، رئیس جمهور روسیه “اکنون در منطق جنگ خود است” و “باور دارد که در جنگ پیروز شده است”.

به نوبه خود، ماریو دراگی، رئیس دولت ایتالیا روز یکشنبه از ناکارآمدی آشکار “گفتگو” با ارباب کرملین ابراز تاسف کرد و خاطرنشان کرد که این تماس ها مانع از ادامه “وحشت” در اوکراین نشد.

مثل MM صحبت می کند. نهامر و دراگی در یک رسانه – در این مورد سی ان ان -، آقای زلنسکی در عین حال گفت که از امانوئل ماکرون دعوت کرده است به کشورش سفر کند تا ببیند که نیروهای روسی در حال “نسل کشی” هستند، اصطلاحی که همتای فرانسوی او تاکنون از به کار بردن آن امتناع کرده است. .

پاپ فرانسیس به نوبه خود از رهبران خواست تا در این “عید پاک جنگ” “فریاد مردم برای صلح” را بشنوند و دوباره اوکراین “شهید” را تداعی کنند.

یک خبرنگار خبرگزاری فرانسه خاطرنشان کرد که در کراماتورسک (شرق)، حدود چهل مؤمن، عمدتاً زن، در کلیسای ارتدوکس سویاتو-پوکروفسکی در مراسم دعای یکشنبه نخل شرکت کردند.

زنی هنگام رسیدن به جلوی ساختمان با چهار گنبد طلا گفت: «در حال حاضر سخت، بسیار سخت و ترسناک است. وی افزود: ما باید برای سربازانمان دعا کنیم که قدرت و ایمان داشته باشند، لازم است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *