روسیه: این دو مخالف پوتین که به تازگی “عوامل خارجی” تعیین شده اند چه کسانی هستند؟

این برچسب بدنام که یادآور «دشمنان مردم» دوره شوروی است، به طور گسترده علیه مخالفان، روزنامه‌نگاران و فعالان حقوق بشر متهم به انجام فعالیت‌های سیاسی در خارج از کشور استفاده می‌شود.

«عامل‌های خارجی» در معرض محدودیت‌های متعدد و رویه‌های خسته‌کننده هستند و تهدید به مجازات‌های سنگین می‌شوند. به ویژه، آنها باید این وضعیت را در تمام نشریات خود نشان دهند.

وزارت دادگستری روسیه در لیست به روز شده در وب سایت خود ادعا می کند که میخائیل خودورکوفسکی 58 ساله و گری کاسپاروف 59 ساله “منابعی” در اوکراین برای تامین مالی فعالیت های خود دارند.

گری کاسپاروف، قهرمان سابق شطرنج جهان، مدت‌هاست که با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه مخالفت کرده و تقریباً ده سال است که در ایالات متحده در تبعید زندگی می‌کند.

میخائیل خودورکوفسکی یکی از قدرتمندترین تاجران روسیه در دهه 1990 بود، قبل از اینکه با روی کار آمدن پوتین در سال 2000 با کرملین مخالفت کند.

او بین سال های 2003 تا 2013 ده سال را در زندان گذراند و از آن زمان در تبعید زندگی می کند. سال‌ها، او به ویژه از سازمان مخالف Open Russia در روسیه حمایت مالی کرد که در ماه مه 2021 در مواجهه با سرکوب فزاینده منحل شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *