سباستین لدور، وکیل بلژیکی پشت انتقال لوکاکو به اینتر: روملو پردرآمدترین بازیکن سری آ است.

او در طول مذاکرات و حتی در زمان معرفی رسمی روملو لوکاکو در پس زمینه باقی ماند. اما اگر کسی باشد که بدون او بازگشت لوکاکو به اینتر اتفاق نمی افتاد، این مشاور شخصی او و وکیل بلژیکی، سباستین لدور، مرجع جهانی در حقوق ورزش است.

در دفتر او در Place Flagey، دور از دوربین‌ها و میکروفون‌های سن سیرو بود که Me Ledure ما را پذیرفت تا درباره دیدنی‌ترین معامله این شروع پنجره نقل و انتقالات نظر بدهیم.

بیایید از ابتدا شروع کنیم. چه مدت است که روملو را می شناسید؟

“به مدت پنج سال و از طریق مادرش. او شروع به پرسیدن سؤالات خاصی از خود کرده بود و در مورد آن با یکی از بانک خود صحبت کرد. اینگونه با هم تماس گرفتیم. ما دو یا سه بار یکدیگر را در هتل Steigenberger دیدیم. سپس او به من پیشنهاد ملاقات با پسرانش را داد. روملو کم کم اعتماد به نفس پیدا کرد. او قبلاً تصمیم گرفته بود که مینو رایولا را برای فدریکو پاستورلو ترک کند.

اما بگذارید واضح بگوییم: این معامله بدون هیچ عاملی انجام شد.

“در واقع. این در بین بازیکنان نخبه در حال تبدیل شدن به یک روند است. امباپه و گریزمان، هازارد و دی بروین نیز همینطور هستند. نیمار حتی صندوقی دارد که ده ها وکیل برای او کار می کنند. در مورد روملو، او ترجیح داده است که پاستورلو در این ماجرا نقش نداشته باشد. این موضوع با توجه به روابط بسیار نزدیک او با مدیران سابق چلسی و با توجه به اینکه چند بازیکن دیگر در چلسی دارد روملو هنوز تصمیمی در مورد آینده احتمالی خود با پاستورلو نگرفته است و آن را در یخچال گذاشته است. این نوع کلاه دو نفره ایجنتش برای دخالت در یکی از سخت ترین عملیات های امروز فوتبال است.”

آیا چنین معامله پیچیده ای بود؟

“در ابتدا، هیچ کس باور نمی کرد که قرار است این اتفاق بیفتد. هفته گذشته، همکار ایتالیایی شما، فابریزیو رومانو (یادداشت سردبیر: متخصص اسکوپ در طول پنجره نقل و انتقالات) با من تماس گرفت و گفت: کاری که شما انجام دادید، یک شاهکار، این یک شاهکار است. سوال این بود: بازیکنی که بیش از 100 میلیون به باشگاهی فروخته شده چگونه می تواند به همان باشگاهی برگردد که می گوید پولی برای پس گرفتن او نیست؟ و علاوه بر آن، باید بدانید که در جریان نقل و انتقالات سال گذشته، روابط بین مدیریت سابق چلسی و مدیریت اینتر بسیار متشنج بود. اگر تغییر مالکیت در چلسی صورت نمی گرفت، من به شدت شک دارم که این معامله امکان پذیر باشد.”

به صراحت بگویم: بدون جنگ در اوکراین، لوکاکو در اینتر نبود.

“شاید، بله، اما آن را عنوان خود قرار ندهید. شاید ما به هر حال راه حلی پیدا می کردیم، اما حتی دشوارتر بود.”

آیا Roc Nation، جعبه آمریکایی Jay-Z که منافع تجاری لوکاکو، دی بروین و ویتسل را مدیریت می کند، نقشی ایفا کرد؟

“بله. به طور معمول، این آژانس که حقوق تصویر او را مدیریت می کند در چنین مذاکراتی دخالت نمی کند. اما وقتی دیدم که چلسی توسط آمریکایی ها تسخیر شده است، به روملو گفتم که Roc Nation می تواند متحد ما باشد. این دنیای کوچکی است، همه می دانند. و ما بیشتر به سبک آمریکایی و کمتر اروپایی به مذاکرات نزدیک شدیم.»

آیا اولین تماس ها مربوط به مصاحبه معروف لوکاکو با اسکای ایتالیا در 31 دسامبر است، جایی که او اعلام کرد که در چلسی تحت مربیگری توخل خوشحال نیست؟

“نه… این مصاحبه از صمیم قلب بود و شاید ناخوشایند بود. این ابتکاری بود که او به تنهایی انجام داد و احتمالاً دیگر آن را انجام نخواهد داد. او عواقب آن را برای بقیه فصل متحمل شد. اما او به سرعت برای من روشن کرد که با توجه به 29 سال زندگی و این واقعیت که او در اوج زندگی حرفه ای خود است، نمی تواند یک سال جدید را از دست بدهد. این یک راز آشکار است. او در طول موج مربی‌اش نبود، اما مذاکرات تنها در پایان فصل آغاز شد.»

چند سفر رفت و برگشت بین لندن و میلان انجام دادید؟

“چند تا در ماه مه و ژوئن. و بقیه از طریق تلفن و کنفرانس ویدئویی انجام شد. این یک مذاکره بود که در آن باید قدم به قدم جلو می رفت و پیاده های خود را هوشمندانه قرار می داد. باید با زیردریایی به آنجا می رفت: با کار بی سر و صدا اما موثر. و با احترام به حساسیت های همه طرف ها».

احتمالاً شما با روملو خط مستقیم داشتید.

“البته. و من قبل از رفتن به تعطیلات به دیدنش رفتم. او همه چیز را می دانست و در مهمترین کنفرانس ها شرکت می کرد. در فلسفه کاری من نماینده بازیکن هستم، اما او باید همه چیز را بداند. شفافیت کامل وجود دارد. او است. در کنترل اوضاع.”

او برای رسیدن به توافق امتیازات مالی داد.

“بله. اما بسیار کمتر از آنچه مطبوعات می گویند. من خواندم که او حقوق خود را یک سوم یا نیم کاهش داد. این درست نیست. او پردرآمدترین بازیکن سری آ خواهد بود. هر سه طرف امتیازاتی را داده اند که هوشمندانه است. بازیکن بخشی از متغیرها یا مشوق‌ها را دارد که به او اجازه می‌دهد حرکت کند. این بخش حتی می‌تواند برای او سودمند باشد. کار من این بود که بهترین شرایط ممکن را برای مشتری خود داشته باشم، نه برای چلسی یا اینتر. روملو به من پول می دهد نه باشگاه ها.”

و قیمت اجاره – 8 میلیون – درست است؟

به طور کلی، بله، اگرچه این متغیرها می توانند قیمت اجاره را برای اینتر بسیار گران کنند.”

هیچ باشگاه دیگری نبود که بخواهد به جای اجاره آن را بخرد؟

“اوه… در واقع. آنها باشگاه های بزرگی بودند که نامشان را نمی گویم. اما این پیشروی ها هرگز جدی نبودند زیرا روملو خیلی سریع تصمیم گرفت که می خواهد به اینتر برود. او چندین بار با مربی اینتر (سیمونه اینزاگی) صحبت کرد – همانطور که او قبل از امضای قرارداد با اینتر در سال 2019 با کونته انجام داد – تا مطمئن شود که ما در یک سطح هستیم.”

اینتر در مورد بند خرید مذاکره نکرده است. بازگشت به چلسی در ژوئن 2023 امکان پذیر است؟

هنوز سه سال قرارداد باقی خواهد ماند. اما هیچ کس نمی تواند در این مورد چیزی بگوید.”

نکته آخر: روملو بارها گفته است که قصد دارد روزی دوباره برای اندرلخت بازی کند.

“او قبلاً نیز در مورد آن با من صحبت کرده است، اما یک سال تعیین نکرده است. باید ببینیم که آیا شرایط در آن زمان مناسب است یا خیر. این ایده ای است که او مدت ها در ذهن داشته است. “و من انجام نمی دهم. بازیکنی را می شناسم که به اندازه روملو مصمم باشد. وقتی تصمیمی می گیرد، افراد کمی می توانند نظر او را تغییر دهند. و چه فوتبالیست پرشوری! من هرگز او را با الکل در دست ندیده ام. نمی‌خواهم بگویم که مانند یک راهب زندگی می‌کند، اما همچنان. این توضیح می‌دهد که چرا او در این فصل در چلسی احساس ناراحتی می‌کرد: روملو باید بتواند از اشتیاق خود استفاده کند.

“من دایه آنها نیستم”

پنج پیراهن قاب‌دار دفتر Me Ledure را زینت می‌دهند: پیراهن‌های لوکاکو، وریج (اینترمیلان)، دپای (بارسلونا)، ورتسن (PSV) و نوآ امبامبا (بروژ). وکیل می گوید: “ما عمدتاً برای بازیکنان نخبه ای کار می کنیم که از قبل تثبیت شده اند یا برای بازیکنان بسیار جوان با پتانسیل عالی مانند ورتسن یا امبابا”.

فوتبالیست ها اولین مشتریان او نبودند. “من ده سال وکیل جاستین هنین بودم. و برای ورزشکارانی مانند بورلی ها. اولین مشتریان من در فوتبال ده سال پیش، ایجنت جرارد پیکه از باشگاه بارسلونا و استفان ام بیا کامرونی، کاپیتان تیم فوتبال بارسلونا بودند. اوم.”

تا قبل از Footgate و Football Leaks، بازیکنان بلژیکی یا بازی در D1 بلژیک با دفتر حقوقی کرستا Me Ledure و همکارانش تماس نگرفتند. تنها چند نفر در فوتبال بلژیک کار می کردند، از جمله تعداد کمی از وکلا. چطور ممکن است در معامله ای هم نماینده بازیکن، هم نماینده، هم باشگاه خریدار و هم باشگاه فروشنده باشید؟ این یک مورد واقعی است. حلقه کوچکی از مردم بودند که همه چیز را تصمیم می گرفتند. این اقدامات عادی تلقی می شد. بخشی از فرهنگ بلژیک بود. ما در را برای سوء استفاده باز کردیم.”

“من نمی گویم که همه ایجنت ها کلاهبردار هستند. افراد خوبی وجود دارند و هنوز در اکثر معاملات، یعنی پیدا کردن باشگاه برای بازیکنانشان، به آنها نیاز است. اما من اینجا هستم تا در طول بازی های خود مذاکره کنم و درآمد بازیکنانم را به حداکثر برسانم. حرفه ای بیست سالهه.

بنابراین از سال 2018، وضعیت تغییر کرده است. “ما شاهد آگاهی بازیکنان و خانواده های آنها هستیم که بخواهند در مورد حقوق، مالیات و وضعیت عمومی آنها بهتر مطلع شوند. و ما به دنبال کسی هستیم که فقط از بازیکن دفاع کند. اخلاق ما ما را از کار کردن برای چندین حزب منع می کند. در واقع. فوتبالیست ها جوامع کوچکی هستند. برخی فهمیده اند که باید از آنها محافظت کرد.”

برای من لدور، شکی نیست که میلیون‌ها دلار در یک انتقال به جیب می‌زند. حتی وقتی صحبت از لوکاکو می شود. اشتباه نکنید: من شکایت نمی‌کنم. ما مانند وکلا در قانون تجارت حقوق می‌گیریم. من زندگی خوبی می‌کنم. اما این بازیکنان هستند که به من پول می‌دهند، نه باشگاه‌ها. این خودش یک انقلاب کوچک است. بنابراین من برای بازیکنانی کار می‌کنم که می‌توانند پول خوبی به من بدهند، اما بین آن و کسب 50 میلیون یورو، داشتن شرکت‌های دریایی و قایق‌های تفریحی تفاوت وجود دارد.»

Me Ledure در بازار بلژیک چندان فعال نیست. “ما مهاجم جوتگلا را از بارسلونا به بروژ تبدیل کردیم. در گذشته، من نماینده پوزوئلو بودم. و مونتانیه، مربی سابق استاندارد. اخیراً نیکلاس راسکین به همراه پدرش آمد تا من را پیدا کند. نه مانند یک شرکت بلژیکی-بلژیکی. ما عمدتاً در این زمینه کار می کنیم. مسائل اروپا و همچنین در چین، خاورمیانه و – قبل از جنگ – در روسیه.”

نقش او هیچ شباهتی به وظیفه یک مامور ندارد. من دایه بازیکنان نیستم، به آنها می گویم: من دوست پسرت نیستم، من با تو به تعطیلات نمی روم، نمی خواهم صبح ببینم که خوب خوابیده ای یا نه و از تو بپرسم که آیا شکلات داغ کوچولویت خوب بود. و من قرار نیست تعطیلات یا دوست دخترت را درست کنم.’

با لوکاکو، پیوند خانواده کمی بیشتر است. پس از این همه سال، آشکارا یک رابطه اعتماد بین ما وجود دارد، اما من محدودیت ها را می دانم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *