سفارت روسیه در بروکسل کانون جاسوسی است

هنگامی که روسیه به دنبال مجوز برای دیپلمات خود در بلژیک است، سرویس امنیت دولتی به وزارت خارجه بلژیک مشاوره غیر الزام آور در مورد افراد مربوطه ارائه می دهد. با این حال، گاهی اوقات منافع استراتژیک می تواند در اجازه دادن به “دیپلمات های جاسوسی” شناخته شده برای ورود به کشور نقش داشته باشد.

در 8 مارس، امنیت دولتی فهرستی از اسامی جاسوسان روسی را که در سفارت کار می کردند به دولت بلژیک ارسال کرد. سه هفته بعد، بلژیک 21 دیپلمات روسی را غیر ارادت اعلام کرد. دی تیجد توانست بفهمد چه کسی دقیقاً اخراج شده است و چه کارکردی در سفارت وجود دارد.

آنها، از جمله، ولادیمیر I. دبیر اول 57 ساله، دیمیتری سی. وابسته 44 ساله و آندری جی. 42 ساله اعضای “خط فنی” SVR بودند. به لطف کمک های فنی آنها، خطوط ارتباطی به روسیه رمزگذاری شد. یک کارمند فناوری اطلاعات از سفارت نیز کمک های مهمی در عملیات اطلاعاتی ارائه کرد. چند دیپلمات اخراج شده به عنوان جاسوس اقتصادی و سیاسی فعال بودند. علاوه بر این، ده افسر GRU نیز از بلژیک اخراج شدند.

هدف این اخراج، از جمله، محدود کردن خطر انتقال فناوری به روسیه در داخل به اصطلاح “کیف های دیپلماتیک” در سرپیچی از تحریم های اعمال شده علیه روسیه از زمان آغاز جنگ در اوکراین بود. سرویس های اطلاعاتی بلژیک مدتی است در مورد خطراتی که می تواند از حضور افسران GRU در این کشور ناشی شود هشدار داده است. GRU عامل مسمومیت سرگئی اسکریپال، افسر سابق روسی در سال 2018 در بریتانیا و چندین مسمومیت و قتل دیگر در سرزمین اصلی اروپا بود. مشخص نیست که آیا GRU در بلژیک نیز از خشونت استفاده کرده است.

در ماه آوریل، اتحادیه اروپا نیز 19 دیپلمات روسی را پرسونا غیر ارادت اعلام کرد. با این حال، 19 پست دیپلماتیک در سفارت (که همچنین محل نمایندگی روسیه در اتحادیه اروپا است) حذف نشد و به روسیه اجازه داد دیپلمات های جدید و در نتیجه جاسوسان احتمالی را به بلژیک بفرستد. وزارت خارجه بلژیک 21 پست دیپلمات‌های اخراج شده را لغو کرد.

از آنجایی که بلژیک نمی‌خواست خطوط ارتباطی رسمی با سرویس‌های اطلاعاتی روسیه را به طور کامل ببندد، دو افسر از SVR و GRU عمداً در هواپیما به مسکو سوار نشدند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *