شانتال آکرمن، کارگردان بلژیکی، اولین زنی است که در نظرسنجی Sight and Sound بهترین فیلم تاریخ را به دست آورد.

برای اولین بار پس از ۷۰ سال، نظرسنجی Sight and Sound موسسه فیلم بریتانیا توسط فیلمی به کارگردانی یک زن در صدر قرار گرفت.

کارگردان مشهور بلژیکی شانتال آکرمن در سال 1975 جین دیلمن یک فیلم فمینیستی برجسته است. جایگزین هیچکاک می شود سرگیجه در نظرسنجی معتبری که هر دهه برگزار می شود.

این فیلم که با عنوان کامل آن نیز شناخته می شود، جین دیلمن، 23 ساله، کوی د کامرس، 1080 بروکسل، سه روز از زندگی یک زن خانه دار بیوه را به تفصیل شرح می دهد که به فحشا روی می آورد. تقریباً سه ساعت و نیم کار می کند.

معروف‌ترین فیلم آکرمن برگرفته از تکنیک‌های تجربی بود که او در ایالات متحده برای کشف هویت جنسی و جایگاه زنان در جامعه توسعه داد.

این فیلم بلافاصله به عنوان یک شاهکار در دنیای سینمای هنری مورد تحسین قرار گرفت و همچنان یک کلاسیک کالت باقی مانده است که همچنان بحث برانگیز است.

این کارگردان فمینیست و آوانگارد و هنرمند ویدئویی که در سال 1950 در بروکسل از والدینی که از هولوکاست در لهستان جان سالم به در برده بودند، در سال 2015 در سن 65 سالگی درگذشت.

لورا مولوی، استاد مطالعات فیلم، در نوشتن برای موسسه فیلم بریتانیا، گفت که انتخاب فیلم آکرمن نشان دهنده “تکانی ناگهانی” در تاریخ نظرسنجی است. بی بی سی گزارش می دهد که در گذشته به دلیل عدم تنوع در 1600 کارشناس مورد نظر و لیست 100 بهترین فیلم انتخاب شده مورد انتقاد قرار گرفته است.

آخرین برنده، سرگیجه، در جایگاه دوم قرار گرفت، در حالی که همشهری کین توسط اورسون ولز، که پیش از این به مدت چهار دهه در صدر نظرسنجی قرار داشت، سوم شد. یاسوجیرو اوزو داستان توکیو چهارم شد و پس از ونگ کار وای در حال و هوای عشق در جایگاه پنجم.

عکس: شانتال آکرمن در سال 1986 © ژان بر – بنیاد شانتال آکرمن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *