سوپرمارکت‌ها «ساعت‌های آرام» را برای خریداران اوتیسمی و کسانی که حساسیت حسی دارند، برنامه‌ریزی می‌کنند

برخی از سوپرمارکت‌های بلژیکی «ساعت‌های آرام» را معرفی می‌کنند که در طی آن چراغ‌ها کم می‌شود و موسیقی خاموش می‌شود، به این امید که تجربه خرید برای افراد مبتلا به اوتیسم یا حساسیت حسی را بهبود بخشند.

چنین “ساعت های آرام” یا “زمان های تحریک کم” به طور فزاینده ای در بخش های مختلف از جمله پارک های موضوعی و نمایشگاه ها رایج می شوند.

اکنون Delhaize و Carrefour در حال معرفی این اقدام هستند. از 29 نوامبر، Carrefour هر روز بین ساعت 14 تا 16، دو ساعت سکوت را به مشتریان ارائه می دهد، با چراغ ها کم، موسیقی متن خاموش و اعلان های tannoy بی صدا.

زنجیره خواربارفروشی در بیانیه ای مطبوعاتی گفت: “هدف ایجاد یک فضای آرام است.”

«حدود 100000 نفر در بلژیک به شدت به شلوغی و سر و صدا حساس هستند. هدف این است که این افراد و افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم بتوانند خرید خود را در آرامش و آرامش انجام دهند.

پوسترهای داخل فروشگاه، مشتریان را از شیوه جدید آگاه می‌سازد، که در تمام فروشگاه‌های کارفور هایپر و مارکت تحت مدیریت خود اجرا می‌شود و شرکای فرنچایز آزادند تا آن‌گونه که صلاح می‌دانند این اقدام را اعمال کنند.

Pukkelpop بلژیک و Gentse Feestdag (جشن‌های گنت) همچنین به بازدیدکنندگان «اتاقی آرام» برای فرار از محیط‌های تحریک‌کننده گاه به گاه ارائه می‌کنند، و فروشگاه‌های زنجیره‌ای Decathlon و Jumbo میزبان ساعات آرامی هستند.

سوفی دپارک از انجمن اوتیسم فلاندری به De Standaard گفت: برای افراد مبتلا به اختلال طیف اوتیسم (ASD) «فقط اینکه باید راه خود را در مغازه پیدا کنید و با دیگران تماس داشته باشید به اندازه کافی شدید است».

وقتی سایر محرک‌ها از بین می‌روند، کمک بزرگی به آن‌ها می‌شود.»

نه همه کسانی که ASD دارند لزوماً با مسائل حسی دست و پنجه نرم می کنند، و نه همه کسانی که با مسائل حسی دست و پنجه نرم می کنند، اما Deparcq توضیح می دهد که برای بسیاری از افراد، “محرک ها به یکباره وارد می شوند: نور، رنگ ها، صدا. که به سرعت غلبه کننده می شود. بعد وقتی مجبور شدی خرید کنی، علاوه بر این…»

دپارک گفت که ابتکارات ساعت آرام نشان می دهد که مردم به این موضوع توجه دارند. او گفت: “و این چیز خوبی است.”

اتفاقاً برای بسیاری از افراد دیگر نیز. ما گاهی به افراد مبتلا به ASD قناری های جامعه می گوییم. اگر از محرک‌های بیش از حد رنج ببرند، افراد دیگر نیز از آنها پیروی خواهند کرد. و ما در دورانی زندگی می‌کنیم که محرک‌های زیادی در آن وجود دارد و افراد بیشتری نیز رنج می‌برند.»

Delhaize همچنین اعلام کرده است که برخی از فروشگاه های آن با مشورت انجمن هایی مانند گروه کمپین پارکینگ معلولان GAMP، ساعات آرام را به عنوان بخشی از یک برنامه آزمایشی معرفی خواهند کرد.

سینزیا آگونی، سخنگوی GAMP گفت: “تحریکی که شما به عنوان مشتری در طول یک سفر خرید دریافت می کنید را نمی توان دست کم گرفت.”

برای افراد مبتلا به ASD، این موارد بسیار مخرب تلقی می‌شوند و خرید را برای آنها بسیار دشوار می‌کنند که در نتیجه منجر به طرد اجتماعی می‌شود. بنابراین ما از این آزمایش توسط Delhaize بسیار خرسندیم، زیرا آنها به این افراد این فرصت را می دهند تا یک فعالیت بسیار عادی را به روشی راحت انجام دهند.

Lidl، Aldi و Colruyt “هیچ برنامه ای” برای ساعات مشخص شده آرام ندارند، اما عمدتاً به این دلیل که آنها قبلاً اقدامات مشابهی را انجام داده اند.

یکی از سخنگویان Colruyt اشاره کرد که فروشگاه‌های آن در حال حاضر موسیقی پخش نمی‌کنند و برای خریدی آرام برای همه مشتریان تلاش می‌کنند.

همچنین شامل “تعدادی از ابزارها برای خرید کارآمد است: در برنامه ما، می توانید لیست خرید را از قبل تهیه کنید و محصولات را بر اساس جایی که در فروشگاه هستند به ترتیب قرار دهید”.

این به مشتریان امکان می دهد تا جایی که ممکن است سریع و کارآمد وارد و خارج شوند و زمان آنها را در محیط محدود می کند.

Lidl نیز موسیقی پخش نمی‌کند و در حال حاضر از نور کاهش‌یافته، همراه با ارائه یک فشارسنج شلوغ استفاده می‌کند تا مشتریان از قبل از شلوغی فروشگاه مطلع شوند.

آلدی هم مدتی پیش موسیقی را کنار گذاشت.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *