شکاف دیجیتال در بلژیک در حال افزایش است، برای افزایش دسترسی به سرمایه گذاری نیاز دارید

بر اساس تحقیقات جدیدی که توسط بنیاد شاه بودوین (KBF) برانگیخته شده است، با وجود افزایش کلی استفاده از خدمات آنلاین، شکاف دیجیتال در بلژیک در حال گسترش است.

فشارسنج گنجاندن دیجیتال، که توسط تیم‌های تحقیقاتی UCLouvain و VUB ایجاد شده است، گزارش می‌دهد که اگرچه همه‌گیری ممکن است استفاده کلی از ابزارهای دیجیتال و تقویت مهارت‌های دیجیتال را تسریع کرده باشد، تقریباً از هر دو بلژیکی یک نفر از نظر دیجیتالی آسیب‌پذیر است.

اگرچه استفاده از خدمات آنلاین در حال افزایش است، 7 درصد بلژیکی ها هنوز از اینترنت استفاده نمی کنند. حدود 39 درصد مهارت‌های دیجیتالی پایینی دارند، به‌خصوص در میان افراد آسیب‌پذیر اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی.

گزارش KBF می‌گوید: «موقعیت آسیب‌پذیرترین افراد در جامعه‌ای که روز به روز دیجیتالی می‌شود، نگران‌کننده است و راه‌حل‌های جایگزین را می‌طلبد.

فشارسنج منتشر شده در سال 2020 برای اولین بار وجود نابرابری های دیجیتالی را در جامعه کشف کرد و آنها را به عنوان تهدیدی برای مشارکت در حوزه های مختلف زندگی شناسایی کرد.

کرونا شکاف دیجیتالی را افزایش داد

محققان دریافتند: «از آن زمان، بحران کووید-19 و اقدامات بهداشتی همراه با آن، دیجیتالی شدن جامعه را بیشتر افزایش داده است و ما را مجبور می‌کند تا از نظر دیجیتالی فعال‌تر شویم».

اما شکاف‌ها همچنان پابرجا هستند: افرادی که دارای آسیب‌های اجتماعی-اقتصادی و فرهنگی هستند در هماهنگی با پیشرفت‌های دیجیتال مشکل دارند.

وقتی صحبت از مناطق بلژیک می شود، سطح آسیب پذیری دیجیتال در والونیا 49 درصد است، در حالی که در فلاندر 46 درصد و در بروکسل 39 درصد است.

اما شاید نگران‌کننده‌تر از همه، تعداد افرادی که مهارت‌های دیجیتالی پایینی دارند، در همه جا، به ویژه در فلاندر، در حال افزایش است.

در این گزارش آمده است: «توسعه سریع دیجیتالی‌سازی در این منطقه با افزایش مهارت‌های کاربران اینترنت همراه نیست.

در سال 2021، 92 درصد از خانوارها در خانه اتصال اینترنت داشتند، اما شکاف زیادی بین خانوارهای پردرآمد – که 98 درصد آنها به اینترنت متصل هستند – و خانوارهای کم درآمد (82 درصد) وجود دارد.

بارومتر همچنین دریافت که این ایده که افراد 16 تا 24 ساله بومی دیجیتال هستند برای جوانان با سطح تحصیلات پایین صادق نیست: 22 درصد از آنها فقط از طریق تلفن هوشمند خود به اینترنت متصل می شوند و 45 درصد دارای دیجیتالی پایین هستند. مهارت ها (در مقایسه با 2% و 22% به ترتیب برای جوانان با مدرک تحصیلات عالی).

این گزارش می‌گوید: «نتایج این فشارسنج دیجیتال شمول جدید باید به عنوان معیاری برای همه ذینفعان باشد تا هیچ‌کس عقب نماند، زیرا دیجیتالی شدن جامعه ما یک پدیده ماندگار و فراتر از همه‌گیری کووید-19 است».

با وجود ابتکاراتی که طی دو سال گذشته برای بهبود دسترسی به اینترنت و ارتقای سواد دیجیتال انجام شده است، جامعه ما به اندازه کافی در مشارکت دادن آسیب پذیرترین افراد در زندگی دیجیتال موفق نبوده است. بنابراین، ادامه سرمایه‌گذاری در ابزارها و خدمات قابل دسترسی برای همه و توسعه یا بهبود مهارت‌های دیجیتال ضروری است.»

محققان افزودند که در عین حال، راه‌حل‌های جایگزین اینترنت که مثلاً شامل تماس فیزیکی یا تلفن است، باید برای آسیب‌پذیرترین افراد در کنار کانال‌های دیجیتال حفظ شود.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *