فلاندر برای دادن وضعیت میراث حفاظت شده به فریتکوت ها

ماتیاس دیپندایل، وزیر میراث فلاندری، از همه کمون‌های فلاندر می‌خواهد که نامزد کنند که کدام غرفه‌های تراشه یا «فریتکوت‌ها» باید وضعیت حفاظت شده داشته باشند.

Diependaele (N-VA) گفت: «چیپ‌فروشی‌ها به تعریف چشم‌انداز شهری روستاها و شهرهای ما کمک می‌کنند. “برخی برای فرهنگ تراشه ما آنقدر نمادین هستند که باید حفظ شوند.”

وزیر توضیح داد: «من می‌خواهم اطمینان حاصل کنم که مقامات محلی فلاندری در شناسایی تاریخی‌ترین فروشگاه‌های تراشه‌فروشی مشارکت می‌کنند. “البته، ما نمی توانیم از همه آنها محافظت کنیم. ما فقط جواهرات کوچک واقعی را انتخاب خواهیم کرد.”

تماس او در حالی صورت می گیرد که پروفسور ایو سگرز از مرکز تاریخ کشاورزی در KU Leuven به رادیو 2 گفت که در پایان دهه 1950 20000 تراشه فروشی در فلاندر وجود داشت، اما امروز بیش از 5000 فروشگاه وجود ندارد.

سطوح مختلف دولت بلژیک تغییر این وضعیت را هدف گرفته اند. در سال 2014، جامعه فلاندری تشخیص داد که «فرهنگ فریتکوت» «میراث فرهنگی ناملموس» است و پس از آن فدراسیون والونیا-بروکسل در سال 2016 و جامعه آلمان و منطقه بروکسل در بهار 2017 قرار گرفتند.

اکنون آژانس میراث فلاندری در حال ارزیابی است که فریتکوت‌ها را می‌توان به‌عنوان بنای یادبود به همان شیوه‌ای که کلیساها یا قلعه‌ها هستند، شناسایی کرد.

برای اینکه «تاریخی» دیده شود، پایه چیپ باید سنت خاصی داشته باشد و از سال 1985 یا قبل از آن وجود داشته باشد. معیارهای دیگر انتخاب عبارتند از اینکه جایگاه چیپ در کجا قرار دارد و نمای خود از غرفه چگونه است.

در همین حال، در 28 آگوست، خدمات پستی بلژیک Bpost نسخه محدودی از تمبرهای ادای احترام به فرهنگ تراشه را معرفی خواهد کرد و به دنبال آن یک مراسم رسمی جشن در موزه چیپ بروژ در روز شنبه 2 سپتامبر عرضه خواهد شد.

این مجموعه از پنج تمبر با عکس‌هایی از مغازه‌های چیپس‌فروشی گذشته در بسته‌بندی مخصوصی عرضه می‌شود که می‌توان آن را در یک مینی چیپس‌فروشی تا کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *