مطالعه نشان می دهد که انسان ها به دنبال دوستانی می گردند که بوی آنها را می دهند

اغلب در مورد افرادی که بلافاصله با هم کنار می آیند گفته می شود که “شیمی” وجود دارد.

بر اساس مطالعه‌ای که در مجله Science Advances در روز جمعه منتشر شد، در پس این عبارت ممکن است حقیقتی وجود داشته باشد، که نتیجه‌گیری می‌کند افرادی که بوی بدن مشابهی دارند، احتمالاً با هم دوست می‌شوند.

گروهی از محققان به سرپرستی اینبال راوربی در مؤسسه علوم ویزمن در اسرائیل می نویسند: «پستانداران خشکی غیرانسانی دائماً یکدیگر را بو می کنند و بر اساس آن تصمیم می گیرند که دوستان یا دشمنانشان چه کسانی باشند.

از آنجایی که انسان‌ها به دنبال دوستانی می‌گردند که شبیه آنها هستند، این تیم از این فرض که انسان‌ها بو می‌دهند برای تخمین بوی مشابه بدن و قضاوت در مورد سازگاری دوستانه آنها استفاده کردند.

برای تأیید این موضوع، آنها نمونه هایی از دوستان همجنس را جمع آوری کردند که رابطه عاشقانه نداشتند و گفتند که عاشق یکدیگر شده اند.

آنها 20 جفت آکولیت، نیمی مرد و نیمی زن، بین 22 تا 39 سال پیدا کردند.

برای جلوگیری از هر گونه آلودگی بو، شرکت کنندگان مجبور بودند از برخی غذاها اجتناب کنند و دور از شریک زندگی خود و حیوانات خانگی خود در یک تی شرت نخی بخوابند.

تی‌شرت‌ها جمع‌آوری شدند و سپس با بینی الکترونیکی، دستگاهی برای آنالیز ترکیب شیمیایی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

محققان دریافتند که رایحه هر جفت دوست به طور کلی نزدیک‌تر از عطرهای جفتی که به‌طور تصادفی تولید شده بودند، بود.

برای اینکه ببینند آیا نتایج دستگاه با ادراک انسان مطابقت دارد یا خیر، تیم بینی‌ها را انتخاب کردند. آنها مجبور شدند بوی دو دوست و بوی سوم را استشمام کنند – و موفق شدند این جفت ها را شناسایی کنند.

با این وجود، یک فرضیه دیگر می تواند این نزدیکی بویایی را توضیح دهد: دوستان زمان زیادی را با هم می گذرانند و عوامل مشترکی دارند که بر بوی آنها تأثیر می گذارد، مانند محل زندگی و آنچه می خورند.

بنابراین محققان می خواستند تعیین کنند که آیا این بو سازگاری دوستانه دو نفر را که یکدیگر را نمی شناسند پیش بینی می کند یا خیر.

آنها با استخدام 17 غریبه دریافتند که شباهت بوها در 77 درصد موارد، درک خوب بین دو نفر را پیش بینی می کند… و برعکس، فقدان شیمی در 68 درصد موارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *