نظرسنجی نشان می‌دهد که شهروندان اتحادیه اروپا هزینه دخانیات غیرقانونی را با وجود تشخیص خطرات ایمنی و سلامتی دست‌کم می‌گیرند.

بر اساس یک نظرسنجی مستقل جدید، تنها 14 درصد از شهروندان اتحادیه اروپا می دانند که بازار غیرقانونی تنباکو سالانه بیش از 10 میلیارد یورو ضرر از دست دادن درآمد کشورهای عضو دارد.

اما اکثر پاسخ دهندگان (77٪) می دانند که تجارت غیرقانونی تنباکوی قاچاق و تقلبی عواقب منفی جدی بر امنیت، ایمنی و سلامت عمومی در کشورشان دارد. بیش از شش نفر از هر 10 نفر (65%) از 13630 بزرگسال مورد سوال، تنباکوی غیرقانونی را به عنوان یک مشکل در سراسر اتحادیه اروپا معرفی می کنند.

نظرسنجی Povaddo که توسط فیلیپ موریس بین‌المللی در 13 کشور اتحادیه اروپا بین 10 تا 15 نوامبر انجام شد، “آگاهی و درک” اروپایی‌ها از سیاست‌هایی را ارزیابی کرد که می‌تواند به ترک سیگار بزرگسالان کمک کند یا به گزینه‌های جایگزین روی بیاورند.

نقش بلژیک در تجارت غیرقانونی تنباکو

بازار غیرقانونی تنباکو یک موضوع مرتبط برای بلژیک، یکی از کشورهای مورد نظرسنجی، به دلیل شیوع بالای کالاهای قاچاق و تقلبی در داخل مرزهای این کشور است.

بر اساس ارقام KPMG برای سال 2021، تعداد فزاینده ای از کارخانه های سیگار غیرقانونی در بلژیک در حال تولید سیگارهای تقلبی بیشتری هستند. رئیس و بنیانگذار پووادو

استوارت با ارائه این نظرسنجی در بروکسل گفت که حدود سه چهارم پاسخ دهندگان فکر می کردند تجارت غیرقانونی تلاش ها برای کاهش میزان مصرف سیگار را تضعیف می کند. مهمتر از همه، دو سوم (67٪) موافق بودند که تجارت غیرقانونی باعث می شود افراد سیگاری به طور کامل به محصولات تنباکو جایگزین بهتر روی بیاورند. تقریباً هفت نفر از هر 10 نفر (69٪) معتقد بودند که بازار غیرقانونی تلاش مقامات بهداشتی برای کاهش قابل توجه میزان مصرف سیگار را تضعیف می کند.

علم و نوآوری می تواند به کاهش میزان مصرف سیگار کمک کند

استوارت گفت که مهم است که “به خاطر داشته باشیم” که بسیاری از سیگاری‌ها از پیشینه‌های اقتصادی-اجتماعی پایین‌تر هستند و کمتر احتمال دارد که تحصیلات دانشگاهی داشته باشند. «حدود 51 درصد از سیگاری ها احساس تبعیض می کنند و 76 درصد احساس می کنند که افزایش بیشتر مالیات غیرمنصفانه است.»

پاسخ دهندگان نشانه هایی از همبستگی را برای وضعیت مخمصه افراد سیگاری بزرگسال نشان دادند. علاوه بر تشویق به ترک کامل سیگار، از هر 10 نفر (61%)، 6 نفر گفتند که اتحادیه اروپا باید سیاست‌ها و استراتژی‌هایی را در اولویت قرار دهد که به دنبال بهبود زندگی افرادی است که سیگار می‌کشیدند، مشروبات الکلی غیرمسئولانه مصرف می‌کردند یا مواد مصرف می‌کردند.

تقریباً از هر 10 نفر (69٪) هفت نفر معتقد بودند که نوآوری و پیشرفت های فنی و علمی می تواند در کاهش میزان مصرف سیگار نقش داشته باشد. حدود 66 درصد موافق بودند که تنظیم مالیات بر محصولات مصرفی بر اساس شواهد علمی می تواند شهروندان را به انتخاب شیوه زندگی بهتر تشویق کند.

استوارت در پایان گفت 68 درصد از پاسخ دهندگان موافق بودند که از دولت کشورشان حمایت می کنند تا اتحادیه اروپا همه شواهد موجود در مورد جایگزین ها، از جمله سیگارهای الکترونیکی و محصولات تنباکوی گرم شده را قبل از تصمیم گیری درباره نحوه مالیات بر آنها، به طور کامل بررسی کند.

وی افزود: «سیگاری‌های بزرگسال علاقه‌مند را می‌توان تشویق کرد تا با استفاده از مالیات‌های کمتر از سیگار، اما همچنان به اندازه‌ای بالا باشد که از مصرف آن توسط جوانان یا غیرسیگاری‌ها منصرف شود، به جایگزین‌های کم‌خطر با اثبات علمی روی آورند.»

اکثریت بر این باورند که کشورشان در مسیر اشتباهی پیش می رود

این نظرسنجی همچنین دیدگاه پاسخ دهندگان را در مورد جهت گیری کشورشان ارزیابی کرد. استوارت با تاکید بر طیف گسترده نظرات گفت: حدود 64 درصد فکر می کردند که در جهت اشتباهی حرکت می کند. میزان آب بالا در لهستان و اسلواکی تا 79 درصد بود، در حالی که علامت کم آب در لیتوانی 41 درصد بود و پس از آن پرتغال (47 درصد) قرار گرفت.

شهروندان نسبت به اتحادیه اروپا نسبت به جهت گیری کشورهای خود ابراز منفی کردند. وقتی از اتحادیه اروپا به طور کلی پرسیده شد، 51 درصد از پاسخ دهندگان احساس کردند که در مسیر اشتباهی قرار دارد. کشورهایی مانند بلژیک، جمهوری چک، یونان و اسلواکی با درجه آب بالا بودند، در حالی که لیتوانی و پرتغال دوباره ارقام پایین تری را گزارش کردند.

او گفت که تنها یک نفر از هر سه پاسخ دهندگان گفتند که اتحادیه اروپا بر فوری ترین مسائل روز تمرکز می کند، تقریباً نیمی از آنها فکر می کردند که تمرکزش بر فوری ترین مسائل نیست، زیرا حواسش به مسائل دیگر پرت شده بود.

مفهوم این است که مردم در این محیط کنونی کمی عصبی هستند. استوارت توضیح داد: نگرانی‌های اقتصادی، تورم، رکود، قیمت انرژی و وضعیت اوکراین چیزهای زیادی در جریان است. “اگر شما این را انسانی کنید، زمانی که ما پر از امید و رفاه نیستیم، نسبت به تغییر مرددتر می شویم.”

این نظرسنجی به صورت آنلاین توسط Povaddo در بلژیک، بلغارستان، کرواسی، جمهوری چک، فرانسه، یونان، ایتالیا، لیتوانی، لهستان، پرتغال، رومانی، اسلواکی و اسپانیا انجام شد. پاسخ دهندگان تقریباً به طور مساوی بین سیگاری ها، مصرف کنندگان محصولات حاوی نیکوتین و غیر مصرف کنندگان تقسیم شدند.

عکس: کشف سیگارهای غیرقانونی توسط گمرک آنتورپ © Belga/Tijs Vanderstappen

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *