نظر: اسکات پناهندگان Schaerbeek نمونه ای از خودسازماندهی و تعهد مدنی است

Palais des Droits اقامتگاهی در خیابان دس کاخ در بروکسل است که در شش هفته گذشته 700 پناهجو در آن زندگی می کنند. آنها حق دارند در بلژیک زندگی کنند زیرا سند ‘ضمیمه 26’ را در اختیار دارند، اما دولت به آنها مسکن نمی دهد. آنها یک شکایت دسته جمعی را به دادگاه اروپایی حقوق بشر ارائه کرده اند که قبلاً دولت بلژیک را محکوم کرده است.

این نشانه ای از تبدیل شدن بحران پناهجویان به یک مشکل دائمی است و برخی آن را سیاست آگاهانه شکست با هدف راضی کردن رأی دهندگان راست می دانند. وضعیت بی سر و صدا در حال تبدیل شدن به مخاطره آمیز است. مواردی از گال، سل و دیفتری در بین ساکنین وجود دارد. اگر قرار بود اسکات تخلیه شود، بیم آن می رود که این شرایط بهداشتی گسترش یابد.

با این حال، این اسکات نه تنها یک فاجعه انسانی و یک خطر اپیدمیولوژیک است، بلکه یک معجزه کوچک است. حدود 700 نفر که به طور قانونی حق دریافت سرپناه از دولت بلژیک را دارند و به حال خود رها شده اند، خود را سازماندهی کرده اند. با وجود اینکه شرایط فوق العاده است و تعداد ساکنان سرسام آور است، اما همه چیز به خوبی پیش می رود. این به خودی خود قابل توجه است.

تعدادی از سازمان های غیردولتی مانند شورای پناهندگان فلاندر و پزشکان جهان نیز درگیر هستند و به نیازمندان کمک می کنند. غذا و مراقبت های پزشکی اضافی در هاب ارائه می شود، سایتی در نزدیکی تور و تاکسی که محل صلیب سرخ نیز می باشد، که پس از کمپ بدنام پناهندگان پارک ماکسیمیلیان در ایستگاه قطار شمال در سال 2015 تأسیس شد.

در همین حال، یک جمعی از شهروندان متشکل از حدود 50 نفر، که خود را صدا می کنند Les amis du Palais des Droits، در جایی که بتوانند کمک می کنند. آن‌ها لوله‌کش‌هایی را پیدا کرده‌اند که توانسته‌اند آب جاری و گرمایش را به‌طور رایگان کار کنند. با توجه به دمای اخیر زمستان، این خبر بسیار خوبی بود.

این گروه همچنین با معمار و پیمانکار ساختمان فهرست شده در تماس است. طراحی شده توسط معمار معروف هنر دکو، میشل پولاک، تا چند سال پیش محل اداره مالیات بود. از آن زمان خالی مانده بود و قرار بود برای 500 پناهنده اوکراینی تجهیز شود. اما در این میان، پناهجویان از بوروندی و سپس افغان، به سرپناهی فوری نیاز داشتند.

صحبت هایی مبنی بر اخراج آنها در 19 دسامبر وجود داشت، اما هم شهردار Schaerbeek، سیسیل جودوگن، و هم رودی وروورت از دولت منطقه ای بروکسل، اظهار داشتند که تا زمانی که جایگزینی پیدا نشود، اخراج نخواهند کرد.

بیایید امیدوار باشیم که دولت فدرال بالاخره بیدار شود و مسئولیت خود را بپذیرد. اگر ما حقوق بشر را در کشور خود رعایت نکنیم، خشم نسبت به حقوق بشر در قطر ریاکارانه است.

به روز رسانی: نیکول دو مور، وزیر امور خارجه بلژیک در امور پناهندگی و مهاجرت روز یکشنبه اعلام کرد که اولین گروه از پناهجویان می توانند سایت Rue des Palais را به مقصد مرکز پناهندگان Fedasil در گلون، استان لیژ ترک کنند.

این یک قطعه نظری است که نظرات خود نویسنده را منعکس می کند.

عکس: تظاهرات در حمایت از پناهجویان توسط پلت فرم شهروندی BelRefugees در بروکسل، سپتامبر 2022 © Belga/Antony Gevaert

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *