بلژیکی ها نسبت به سایر کشورهای اتحادیه اروپا از پول نقد کمتری استفاده می کنند

در بین تمام کشورهای اتحادیه اروپا، ساکنان بلژیک از کمترین مقدار پول نقد استفاده می کنند – نه تنها به این دلیل که ترجیح می دهند با کارت پرداخت کنند، بلکه به این دلیل که دریافت پول نقد برایشان مشکل است.

از هر چهار بلژیکی بیش از یک نفر می گویند که به سختی می توانند اسکناس تهیه کنند، رقمی که در چند سال گذشته بدتر شده است و این کشور را به انتهای فهرست منطقه یورو رسانده است.

این داده ها از مطالعه ای توسط بانک مرکزی اروپا به دست آمده است که عادات مردم منطقه یورو را بررسی کرده و آنها را با نتایج به دست آمده در سال 2019 مقایسه کرده است.

حدود 27 درصد از پاسخ دهندگان در بلژیک از دشواری تهیه اسکناس در این کشور شکایت داشتند، در حالی که میانگین 9 درصد برای بقیه کشورهای منطقه یورو است.

تعداد شکایات در مورد دسترسی آسان به پول نقد در مقایسه با نظرسنجی قبلی در سال 2019 در بلژیک 12 درصد رشد داشته است.

بانک ملی بلژیک می‌گوید: «بسته شدن بسیاری از شعب بانک‌ها و ناپدید شدن بسیاری از دستگاه‌های خودپرداز در بلژیک در سال‌های اخیر به وضوح منبعی از ناامیدی است.

VRT گزارش می دهد که در حال حاضر حدود 4000 دستگاه خودپرداز در بلژیک وجود دارد که این تعداد طی 8 سال به نصف کاهش یافته است.

و در سال‌های آینده تعداد کمتری از این بانک‌ها وجود خواهد داشت، زیرا چهار بانک بزرگ بلژیک می‌گویند که با دیجیتالی شدن روزافزون خدمات بانکی قصد تعطیلی بیشتر دارند.

همین مطالعه همچنین نشان داد که پرداخت بدون تماس در بلژیک عقب مانده است، جایی که این روش تنها برای 39 درصد از پرداخت ها در مقایسه با میانگین 62 درصد در منطقه یورو استفاده می شود.

اما این داده‌ها با شرکت‌های پرداخت الکترونیکی مانند Bancontact Payconiq یا Worldline همخوانی ندارد، که اخیراً گزارش داده‌اند که ارقام بلژیک با میانگین اروپایی فاصله زیادی ندارد.

مطالعه بانک مرکزی اروپا نشان می‌دهد که پرداخت‌های کارتی اکنون 48 درصد از تراکنش‌های بلژیک را تشکیل می‌دهد، بلژیک که به یکی از چهار کشور منطقه یورو تبدیل شده است که پرداخت‌های کارتی جایگزین تراکنش‌های نقدی شده است.

سهم تراکنش‌های آنلاین از کل پرداخت‌ها نیز افزایش یافته و طی سه سال از ۱۳ درصد به ۲۴ درصد رسیده است.

تعداد تاجرانی که دیگر اسکناس و سکه را نمی پذیرند نیز در بلژیک افزایش یافته است و از 2 درصد در سال 2019 به 5 درصد امروز رسیده است.

اما با وجود رواج پرداخت‌های مجازی، بلژیکی‌ها همچنان می‌خواهند پول نقد در دست داشته باشند. در ابتدای یک روز معمولی، متوسط ​​​​بلژیکی ها حدود 97 یورو پول نقد در اختیار دارند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *