نقد و بررسی: نیک کیو و شان اوهاگان در بحث کتاب، ایمان، امید و کشتار درباره غم و اندوه، خدا و لغو فرهنگ صحبت می کنند.

نیک کیو، خواننده و ترانه سرای جذاب استرالیایی، پنج سال پس از دعوت از طرفداران برای «هر چیزی از من بپرسید» در برابر تماشاگران فروخته شده در بروکسل، درباره زندگی، مرگ و اندوه صحبت کرد.

غار که کار والای آن شامل شکوه است در آغوش من، دست راست قرمز و جایی که رز های وحشی رشد میکنند، در بوزار در پشت تور جهانی کتاب برای تبلیغ نسخه شومیز بود ایمان، امید و کشتار. اولین بار در سال 2022 منتشر شد و با دوست خوبش، نویسنده و روزنامه نگار ایرلندی، شان اوهاگان، که او را همراهی می کرد روی صحنه نوشته شد.

این اثر اساساً متنی از مکالمات آنها است که در مورد عقاید و افکار کیو در مورد موضوعات گسترده ای از سفالگری استافوردشایر، مذهب، فرهنگ لغو و موسیقی تا رنج از دست دادن پسرش، آرتور، در سال 2015 بحث می کند.

از دست دادن خانواده

این بحث ها در طول قرنطینه کووید زمانی که اوهاگان و کیو مرتباً تلفنی صحبت می کردند تشدید شد. به طرز غم انگیزی، زمانی که اوهاگان در حال نوشتن پیشگفتار کتاب بود، جترو، دومین پسر از چهار پسر کیو، پس از مبارزه طولانی با اعتیاد درگذشت. دو سال قبل از آن، داون مادر 93 ساله کیو در جریان همه گیری درگذشت. او به دلیل قوانین سختگیرانه قرنطینه سابق نتوانست از خانه خود در بریتانیا به استرالیا پرواز کند.

پس از سال‌ها نفوذ مطبوعاتی و بیزاری از روش اغلب فرمولی مصاحبه‌های رسانه‌ای، رابطه کیو با روزنامه‌نگاران در بهترین حالت محافظت‌شده و ناآرام و در بدترین حالت، جنگی بوده است. اما کیو با توجه به پایگاه جهانی طرفداران خود، وب‌سایت Red Hand Files را در سال 2018 ایجاد کرد. این وب‌سایت به گونه‌ای طراحی شده بود که با دعوت از طرفداران به «هر چیزی از من بپرسید» شخصیت او که اغلب اشتباه گرفته می‌شد، بررسی کند. تور کتاب با اوهاگان با هدف برقراری ارتباط مجدد با مخاطبان زنده و منعکس کردن اهداف وب سایت است.

اگر صحبت از غم و اندوه خود به اعتراف خودش یک تجربه غم انگیز است، کیو همچنین امیدوار است که به دیگران کمک کند. در ابتدا یک کلمه هشدار داده شد زیرا یکی از حضار در آمستردام چند روز قبل به دنبال تبادل نظر دلخراش در مورد این موضوع گریه کرده بود.

آسایش از دین

از دست دادن دو پسرش به معنای غم و اندوه یک حضور دائمی است، که کیو باید در طول سال ها یاد بگیرد که به طرز دردناکی از آن عبور کند. او به حضار گفت که از گفتن این که در مرحله پذیرش است – یکی از به اصطلاح مراحل پنج گانه غم و اندوه – خودداری می کند، زیرا این را به عنوان رضایت تلقی می کند. او و همسرش سوزی اغلب به دنبال آرامش در مذهب بودند. غار به یاد می آورد که یک روز وارد یک کلیسای کوچک شده بودند. ناگهان سوزی ناامیدی کامل خود را در مورد تصادف پسرش در یک غریبه کاملاً ناشناس که با دلسوزی به آن گوش می‌داد و به این زوج دلداری می‌داد، رها کرد. کیو، که اشاره کرد که اعمال کوچک مهربانی می تواند به اندازه حرکات بزرگ موثر باشد، پرسید: «در کدام مکان دیگر می توان به شما اجازه انجام این کار را داد.

کیو که خود را یک «مسیحی غیرمسیحی» توصیف می‌کند، اعتراف کرد که اغلب مکالمات خیالی با عزیزان از دست رفته داشته است. به وضوح به او آرامش داد. ما باید چیزهایی را بگوییم که می خواهیم اکنون بگوییم زیرا ممکن است فردا فرصتی برای گفتن چیزهایی نداشته باشیم. او گفت که اندوه، سوزی و من را تغییر داده است.

یکی از موارد اختلاف بین اوهاگان و کیو، لغو فرهنگ در هنر، به ویژه در مورد اسرائیل بود. کیو هرگونه ایده سانسور را رد کرد و اعلام کرد که هنر بزرگ اغلب توسط “افراد ناقص” ساخته شده است و اظهار داشت که همه باید صدای خود را داشته باشند. موضع او در مورد جنجال های پیرامون هوش مصنوعی انتقادی تر بود. “ما باید یاد بگیریم که بدانیم چه زمانی باید متوقف شویم، این کافی است.”

اتحاد مجدد دانه های بد

آثار چندگانه کیو شامل شعر، بازیگری، فیلمنامه نویسی و آهنگسازی است، اما او بیشتر به خاطر حضور چشمگیرش در نقش اول سریال Bad Seeds شناخته می شود. او در سال 1983 به همراه میک هاروی و بلیکسا بارگلد گروه راک را در ملبورن تشکیل داد. در دوران اوج شهرت گروه بود که با اعتیاد به مواد مخدر مبارزه شد. کیو در کتاب خود به اوهاگان اعتراف کرد که زندگی را بین دو افراط سپری کرده است: هروئین و خدا. او گفت که عمیقاً متأسف است که وقت خود را برای تزریق هروئین تلف کرده است، ماده ای که حدود 20 سال پیش آن را ترک کرد.

کیو به سؤالات 2000 مخاطب قوی احترام می‌گذاشت، اما مخاطب دوم به‌طور شنیده‌ای و آشکار توسط عده‌ای که یک تک‌گویی را به‌جای یک سؤال صمیمانه انتخاب کردند، عصبانی شد. این شب بیشتر با نبود فرصتی برای تماشاگران برای گرفتن میکروفن همراه بود.

یک سوال خوشایند در مورد اتحاد احتمالی Bad Seeds باعث شد که این خواننده با اعضای گروه همکاری کند و موسیقی جدیدی در راه است. صدای آرام تایید حضار پس از این خبر و اعلام عشق کیو به آبجو بلژیکی، کار را به نتیجه رضایت بخشی رساند.

عکس: نیک کیو و شان اوهاگان © Lynette Garland

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *