نوآوری به دگرگونی بخش های وسایل نقلیه، تنباکو و الکل دامن می زند، اما مالیات چگونه تغییر می کند؟

به نظر می‌رسد صنایع خودرو، الکل و تنباکو اشتراکات کمی دارند، اما بررسی دقیق‌تر، زمینه‌های مشترکی را نشان می‌دهد، از جمله اینکه چگونه هر کدام تحت رژیم‌های مالیاتی متفاوتی قرار می‌گیرند.

برقی‌سازی صنعت خودروسازی را متحول می‌کند، زیرا اهداف تغییر آب و هوا باعث تغییر به جایگزین سبزتر می‌شود. خودروهای سواری و ون ها به ترتیب مسئول حدود 12 و 2.5 درصد از کل انتشار دی اکسید کربن اتحادیه اروپا هستند و اتحادیه اروپا قصد دارد تا سال 2030 حداقل 30 میلیون خودروی برقی در جاده های ما داشته باشد.

اتحادیه اروپا در خط مقدم تلاش برای کمک به کشورها، شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان در کنار گذاشتن خودروهای سوخت کربنی خود بوده است. بلژیک یکی از نمونه های آن است که ممنوعیت خودروهای موتور احتراقی برای سال 2035 برنامه ریزی شده است.

در مواجهه با این مهلت قریب الوقوع، کشور شاهد افزایش خرید خودروهای برقی است. فروش خودروهای آلاینده بیشتر به طور کلی 48 درصد کاهش یافته است در حالی که فروش خودروهای پلاگین تقریباً 40 درصد افزایش یافته است.

از سال 2014، دولت های منطقه ای بلژیک طرح های مختلفی را برای افزایش فروش راه اندازی کرده اند، از مشوق های مالیاتی و ممنوعیت وسایل نقلیه آلاینده در شهرهای بزرگ تا سرمایه گذاری در زیرساخت های خودروهای برقی.

اگر علاقه آشکاری به خودروهای برقی بلژیک وجود دارد – آنها در نمایشگاه موتور بروکسل در ژانویه از جایگاه خود لذت بردند – این کشور دوستدار ماشین هنوز به انگیزه های بیشتری برای جهش به سمت الکتریکی نیاز دارد. این تنها قیمت بالاتر نیست که مصرف کنندگان را به تعویق می اندازد. رانندگان همچنان نگران استقلال محدودتر خودروهای الکتریکی و کمبود نقاط شارژ هستند.

عامل دیگری که منحصر به بلژیک است این واقعیت است که بازار خودرو همیشه بر بخش خودروهای شرکتی پررونق متکی بوده است. حدود 70 درصد از ثبت نام خودروهای جدید در سال 2022 برای شرکت ها بوده است. هر گونه افزایش در فروش خودروهای الکتریکی وابسته به شرکت هایی است که ناشی از مزایای مالیاتی است و این روند را ادامه می دهند.

چالش دیگری که کشور در صورت تمایل به کاهش مالکیت خودرو به طور کلی با آن مواجه است، نیاز مداوم به بهبود شبکه های حمل و نقل عمومی در سراسر کشور است.

محصولات تنباکوی جایگزین

یکی دیگر از بخش‌هایی که به دلیل نوآوری‌های اخیر دستخوش دگرگونی شده، تنباکو با گزینه‌های جایگزین کاهش آسیب است که به طور فزاینده‌ای وارد بازار می‌شود.

اتحادیه اروپا اذعان دارد که مالیات دیگر در جلوگیری از مصرف موثر نیست. حدود 26 درصد از کل جمعیت بزرگسال اتحادیه اروپا و 29 درصد از جوانان اروپایی 15 تا 24 ساله به سیگار کشیدن ادامه می دهند.

این سازمان اذعان می کند که سطح تقسیم مالیات در این بخش “بالا” است، برخی از کشورهای عضو رژیم مالیاتی موقت را اعمال می کنند در حالی که برخی دیگر انتخاب می کنند که جایگزین های تنباکو را در دسته هماهنگ “دیگر تنباکوهای سیگاری” بگنجانند.

یکی از دلایل عدم تطابق در چارچوب قانونی فعلی این است که محصولات جدید از زمان آخرین دستورالعمل اتحادیه اروپا برای محصولات تنباکو (TPD) در سال 2014 ظهور کرده است. در حال حاضر در حال بررسی، حداقل سطوح مالیات تعیین می شود، اما کشورهای عضو در اعمال نرخ های مالیات غیر مستقیم آزاد هستند. بالاتر از این حداقل ها با توجه به نیازهای ملی خود.

Vape-Namur-3

اتحادیه اروپا نیاز به یک رویکرد جامع تر را که تمام جنبه های کنترل دخانیات، از جمله بهداشت عمومی و مبارزه با تجارت غیرقانونی و تقلبی و همچنین مالیات را در نظر می گیرد، تشخیص می دهد.

شرکت‌های دخانیات خواستار مقررات مبتنی بر شواهد و مالیات‌های متفاوت برای سیگارهای الکترونیکی، تنباکوی گرم شده و سایر محصولات هستند. استدلال آنها این است که در حالی که محصولات جایگزین از نظر علمی برای کاهش خطر آسیب اثبات شده است، این بخش باید در یک رژیم مالیاتی متفاوت قرار گیرد.

گزارش سازمان بهداشت جهانی در مورد «سیستم‌های تحویل الکترونیکی نیکوتین و سیستم‌های تحویل الکترونیکی بدون نیکوتین» شامل بخشی درباره محصولات جدید است. بیان می‌کند که اگر اکثر سیگاری‌هایی که نمی‌توانستند یا نمی‌خواستند سیگار را ترک کنند، به استفاده از یک منبع نیکوتین جایگزین با خطرات سلامتی کمتر روی آوردند – و در نهایت استفاده از آن را متوقف کردند – این یک “دستاورد بهداشت عمومی معاصر قابل توجه” است.

در حال حاضر، سیگارهای الکترونیکی مشمول مالیات هماهنگ تحت این دستورالعمل نیستند، زیرا جذب تجاری آنها پس از اجرایی شدن آن انجام شد. حدود نیمی از کشورهای عضو از آن زمان مالیات موقت را در سطح ملی معرفی کرده اند.

محصولات تنباکوی گرم شده (HTPs) به صراحت در TPD ذکر نشده اند، زیرا محصول طبق دستورالعمل در بازار ظاهر شد. کشورهای عضو نظرات متفاوتی در مورد اینکه آیا چنین محصولاتی باید به عنوان محصول تنباکوی ساخته شده مشمول مالیات غیر نقدی در نظر گرفته شوند یا خیر، و در صورت مشمول مالیات، کدام دسته مالیات غیر مستقیم باید اعمال شود، دارند. HTP ها در حدود 17 کشور عضو معرفی شده اند.

در بلژیک حدود 1.4 میلیون نفر روزانه سیگار می کشند و بیش از 360000 گهگاه سیگار می کشند. قیمت سیگار در کشور در حدود 12 ماه گذشته افزایش یافته است: یک پاکت سیگار اکنون 25 سنت گرانتر از دو سال پیش است که نتیجه افزایش عوارض مالیات بر تنباکو است. انتظار می رود افزایش مالیات غیر مستقیم بر تنباکو منجر به درآمد اضافی 120 میلیون یورویی شود. همچنین قرار است مالیاتی بر سیگارهای الکترونیکی در بلژیک اعمال شود.

مصرف بیش از حد الکل

الکل یکی دیگر از بخش‌هایی است که بر سلامت عمومی تأثیر می‌گذارد که اخیراً مورد توجه مشابهی قرار گرفته است.

اقدامات تحت برنامه دولت بلژیک شامل محدود کردن فروش الکل و محدود کردن تبلیغات است. هدف نهایی کاهش 20 درصدی مصرف اضافی تا سال 2028 و کاهش 50 درصدی حوادث رانندگی تحت تأثیر الکل است.

Belgaimage-32595243

قانون اتحادیه اروپا هر کشور عضو را ملزم می کند که برای آبجو حداقل 1.87 یورو به ازای هر 100 لیتر (26.4 لیتر) و میزان محتوای الکل مالیات غیر مستقیم وضع کند.

علی‌رغم تلاش‌های دولت برای محدود کردن سوء مصرف الکل، بلژیک در بین 27 کشور عضوی است که در حال حاضر کمترین میزان مالیات را اعمال می‌کند.

تخمین زده می شود که 15٪ از بلژیکی ها بیش از حد الکل مصرف می کنند و 7٪ به اعتیاد مبتلا شده اند. تخمین زده می شود 13.5 درصد از مرگ و میرها در بین 20 تا 39 سال به دلیل الکل است.

در حالی که آبجو در مورد مالیات در بلژیک از وضعیت محافظت شده خاصی برخوردار است، داستان متفاوتی در مورد شراب و مشروبات الکلی وجود دارد زیرا اتحادیه اروپا حداقل سطح مالیات را تعیین نمی کند.

در سال 2015، دولت بلژیک مالیات بر شراب و مشروبات الکلی را به ترتیب 30 درصد و 41 درصد افزایش داد. هدف آن نه تنها افزایش درآمد مالیاتی، بلکه کاهش مصرف الکل نیز بود.

نتیجه این بود که تعداد بیشتری از بلژیکی‌ها الکل خود را از کشورهای همسایه که ارزان‌تر بودند، عمدتاً لوکزامبورگ و فرانسه، خریداری کردند. کاهش قابل توجهی در مصرف الکل وجود نداشت. برعکس، طبق گزارش WHO، حتی افزایش یافته است.

در ظاهر، ممکن است واقعاً ارتباط کمی با تنباکو، الکل و حمل و نقل وجود داشته باشد. اما مالیات بخشی است که در آن منافع متقابل و/یا اهداف سیاستی در خطر است.

عکس ها: نمایشگاه خودروی بروکسل; نقاط شارژ EV ©Belga; فروشگاه سیگار الکترونیکی، مایعات الکترونیکی و لوازم جانبی Goodboro، Namur ©Damien Maguire/Image Digital; کمپین باب ©Belga

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *