ویکتور هورتا: «معمار هنر نو نیستی؟» سوالات نمایشگاه جدید

ویکتور هورتا (1861-1947)، به اصطلاح پدر هنر نو در بلژیک، هرگز خود را به عنوان یک معمار هنر نو توصیف نکرد.

با تعریف معماری خود به عنوان «گوتیک مدرن»، او می خواست به عنوان مدرن با تأثیرات ژاپنی و کلاسیک به یاد بیاورد. بسیاری از مورخان هنر اکنون می پرسند که آیا سبک او التقاطی تر بود – ترکیبی از تأثیرات مختلف معماری.

این یکی از موضوعات نمایشگاه جدید آموزنده موزه هورتا است، ویکتور هورتا در مقابل هنر نو: واژگان هورتا. این نمایشگاه – با ورودی رایگان – تا 8 ژانویه، با Bozar میزبان نمایشگاه خواهری Horta: The Grammar of Art Nouveau در اکتبر است.

بنجامین زورستراسن، متصدی نمایشگاه، در پیش نمایش خود توضیح داد: «هدف این نمایشگاه ارائه هورتا در نوری متفاوت است.» برای زورشتراسن، مضامین مرتبط با سبک و تصاویر از پیش تعیین شده ای که برای این معمار اعمال می شود باید فراموش شوند، زیرا: «هنر نوو، اگرچه یک برچسب مفید است، اما گاهی اوقات می تواند تقلیل دهنده باشد.

files_fichier_18618_portrait-de-victor-horta-c-francois-schuiten-tous-droits-reserves

Zurstrassen تاکید کرد که این نمایشگاه با حمایت Banque Delen و Fonds Baillet Latour با فرانسوا شویتن به عنوان هنرمند مهمان (نقاشی هورتا در بالا) نشان می دهد که چگونه معماری هورتا از کلاسیک به آرت نوو و به کلاسیکیسم بازمی گردد. سفر او به وضوح یک حلقه را تشکیل می دهد و واژگان هنری او همیشه با دوران خود سازگار است.

کار هورتا با معبد «سنتی» کلاسیک (یا نئوکلاسیک) احساسات انسانی (شامل نقاشی دیواری بحث‌برانگیز جف لامبو) در پارک سینکوانتنر آغاز شد. او سپس ساختمان‌های آرت نوو مانند Hôtel Tassel (1893)، Hôtel Solvay (1895-1903) و Magasins Waucquez سابق (1903-1906) را ایجاد کرد، قبل از اینکه به «کلاسیسیسم مدرن» در Palais des Beaux Arts (بوزار فعلی) بازگردد. در سال 1929 افتتاح شد.

files_fichier_19011_horta-museum-15-c-vincent-everarts-c-horta-museum

زورستراسن گفت که هورتا طرح بوزار را برای دستیابی به “واژگان متعامدتر و دقیق تر” – یک “بازگشت به نظم” – بازسازی کرد که نشان دهنده سازگاری او با عصر و مواد جدید است. اما هورتا زمانی که طراحی اتاق موسیقی مجلسی او (1923-1928) تغییر کرد، ناامید شد: «او بتن مسلح اکسپوز می‌خواست، اما توسعه‌دهندگان مرکز هنری اصرار داشتند که دو طراح دکوراسیون اتاق را در سایه‌های زرد و نقره‌ای رنگ کنند و پارچه و چوب گرانبها را در هنر بگنجانند. سبک دکو.”

در سال 1919، هورتا خانه و آتلیه دوم خود، 136 Avenue Louise، را نیز به سبک کلاسیک مدرن بازسازی و بازسازی کرد. با این حال، درست یک سال قبل از مرگ او، در سال 1946، این خانه ویران شد و در دهه 1980، اتاق موسیقی مجلسی برای همیشه از بین رفت. این موزه بازتولیدهای سه بعدی این آثار قبلی را توسط آزمایشگاه آلیس در مدرسه هنر/معماری La Cambre-Horta ایکسل نشان می دهد.

files_fichier_18620_victor-horta-lanterneau-de-l-hotel-solvay-1895-c-bastin-et-evrad

تأثیر می گذارد

این نمایش منحصر به فرد بررسی می کند که چگونه هورتا تحت تأثیر مربیان خود، آلفونس بالات (1818-1895) و یوژن ویوله-لو-دوک (1814-1879) قرار گرفت.

آنچه را که مدیونم، مدیون بالات هستم (پرتره زیرهورتا در وصیت نامه خود در مورد معمار بلژیکی که کار خود را اینگونه تعریف کرده است، خالص ترین (و اصیل ترین) کلاسیک گرایان است. به اندازه کافی ساده شده اند.»

files_fichier_18616_portrait-d-alphonse-balat-c-francois-schuiten-tous-droits-reserves

هورتا تحت تاثیر چیدمان خانه های ویولت لو دوک، تکنیک های ساخت و ساز، استفاده از آهن آلات و جاذبه های ژاپن و جهان طبیعی قرار گرفت. وی همچنین از عملی بودن او قدردانی کرد: ویولت لو دوک گفت: «در دست گرفتن راحت دستگیره‌های در مهم‌تر از زیبا بودن است».

این نمایشگاه همچنین صندلی های هورتا را به نمایش می گذارد: او اولین معمار طراحی مبلمان بود. در این نمایشگاه طیفی از سبک‌ها و متریال‌ها دیده می‌شود: مدل‌های ژاپنی، «پروانه‌ای»، چوب ساده و مجلل، مخملی و ابریشم که برای Château de la Hulpe و Hôtel Solvay سفارش داده شده‌اند.

الهامات دیگر هورتا سفر به مصر و یونان و دوره قرن هجدهم بود. ده مدل گچی که قبلاً دیده نشده بود به نمایش گذاشته شده است. علاوه بر این، نشان داده شده است که چگونه هورتا از اپرای گارنیه در پاریس و کاخ عدالت در بروکسل قدردانی کرده است.

files_fichier_18622_victor-horta-projet-grandeur-et-harmonie-pour-l-amenagement-de-l-actuelle-place-poelaert-ca-1927

جذب هورتا به دومی فاش بزرگی بود. هورتا به دور از تحقیر این نماد غول‌پیکر بروکسل، خالق جوزف پولارت (1817-1879) را بسیار تحسین می‌کرد. در سال 1892، او طرحی را برای درب ورودی ارائه کرد و هنگام شرکت در مسابقه ای برای توسعه Place Poelaert، طرح های او شامل دو ساختمان به سبک Poelaert بود.تصویر بالا).

در نهایت، این نمایشگاه به بررسی نقش همسر اول هورتا، معلم نقاشی پائولین هیس (1860-1950) در آثار او می پردازد. حسادت هیس به موفقیت هورتا، که توسط لوسین سولوای شاعر و مورخ هنر بلژیکی چنین توصیف شده است: «برخلاف هورتا، بسیار تحصیلکرده، مدبر و باهوش، بسیار آگاه و خوش ذوق بود».

این تنها یکی از عناصر کمتر شناخته شده زندگی و کار هورتا، معمار و طراح پیشگامی است که به تعریف میراث معماری بروکسل ادامه می دهد.

ویکتور هورتا در مقابل هنر نو: واژگان هورتا
موزه هورتا
تا 8 ژانویه 2024
Rue Améریکائین 27
سنت ژیل

عکس ها: موزه هورتا ©vincent-everarts © موزه هورتا; فلوریان تیری، پیشنهاد بازپرداخت د لا سال à manger du 136 Avenue Louise reamenagée par Victor Horta ©آزمایشگاه آلیس; پرتره ویکتور هورتا ©فرانسوا شویتن؛ Victor Horta lanterneau de-l’Hotel Solvay 1895 ©باستین ات-اوراد; پرتره d’Alphonse Balat ©فرانسوا شویتن؛ ویکتور هورتا، پروژه عظمت e-harmonie pour l’amenagement de l’actuelle Place Poelaert در حدود 1927

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *