نگرانی خانواده در مورد زندانی بلژیکی در ایران

خانواده یک کارگر بلژیکی در حال به صدا درآمدن زنگ خطر حبس انفرادی او در زندان ایران هستند.

اولیویه واندکاستیل، 41 ساله، از 24 فوریه در ایران زندانی است و ارتباط چندانی با خانواده خود نداشته است.

آنها اخیراً یک تماس ویدیویی غیرمنتظره از او دریافت کردند و توضیح دادند که وضعیت جسمانی او به سرعت رو به وخامت است، گزارش De Standaard.

وندکاستیل در زیرزمین زندان بدون پنجره محبوس است و ناخن هایش را از دست می دهد.

خانواده همچنین نگران سلامت روان او هستند، دوست اولیویه ون استریتگم از طرف آنها توضیح می دهد که “او تقریباً کاملاً از ذهنش خارج شده است. خودش به ما گفت.»

خانواده او این اعتراف را به ویژه نگران‌کننده می‌دانستند زیرا واندکاستیل تجربه زیادی در مکان‌های درگیری دارد. او برای شورای پناهندگان نروژ و همچنین سایر آژانس های بشردوستانه کار کرده است.

ون استریتگم گفت: “ما در مورد این اظهارات بسیار نگران هستیم، زیرا او کسی است که می تواند ضرب و شتم را تحمل کند.” فراموش نکنید که او قبلاً در کابل زندگی می کرد.

خانواده وندکاستیل در مورد محل دقیق زندان او در ایران مطمئن نیستند. فکر می کردند او در زندان اوین تهران نگهداری می شود، اما این دیگر قطعی نیست.

همچنین اطلاعات کافی در مورد هرگونه اقدام قانونی علیه واندکاستیل در ایران وجود ندارد. پیش از این گفته شده بود که وی متهم به جاسوسی است، اما وزیر دادگستری بلژیک وینسنت ون کوئیکنبورن این موضوع را رد کرده است.

حبس کاذب برای مبادله زندانی؟

در گذشته، بلژیک و ایران توافقاتی در مورد مبادله زندانیان بسته بودند. ایران خواستار بازگشت اسدالله اسدی محکوم تروریست شده است و برخی این نظریه را مطرح کرده اند که وندکاستیل به دروغ به زندان افتاده است تا از آن به عنوان ابزار معامله در تجارت زندانیان استفاده شود.

جنبش مقاومت ایران شورای ملی مقاومت با چنین انتقالی مخالف است. انتظار می‌رود که یک قاضی بلژیکی در پایان ماه جاری درباره این موضوع تصمیم بگیرد، اما انتظار می‌رود که یک نبرد حقوقی بالقوه طولانی باشد.

خانواده و دوستان واندکاستیل از مقامات ایرانی می‌خواهند که او را آزاد کنند، یا حداقل او را از سلول انفرادی خارج کنند، یک سلول پنجره‌دار به او بدهند، اجازه تماس منظم با بلژیک را به او بدهند و او را قادر به تضمین وکالت قانونی کنند.

او پرسید که چقدر باید بماند [in prison]ون استریتگم در مورد آخرین تماس آنها گفت. هیچ کس پاسخی واقعی برای آن نداشت. اما وقتی به او گفتند ماه‌ها می‌گذرد، گریه کرد.»

عکس: عدالت متراستاد وینسنت ون کویکنبورن، اولیویه ون استریتگهم، Vandecasteele مادر، خواهر ناتالی و نخست وزیر الکساندر دی کرو (راست) در ملاقات در جولای 2022 © بلگا/بنوا دوپاین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *