پس از بحران کووید، فرودگاه بروکسل دوباره سودآور شد

پس از چند سال فاجعه بار در نتیجه بیماری همه گیر و محدودیت های سفر مرتبط با آن، فرودگاه بروکسل دوباره سود خود را ثبت کرد.

شرکت فرودگاه بروکسل، اپراتور فرودگاه Zaventem، در سال گذشته سود خالص 16 میلیون یورویی را ثبت کرد.

به گفته آرنو فیست، مدیر اجرایی فرودگاه، این اولین سود در سه سال گذشته بود.

فیست می‌گوید: سود سال 2022 هنوز محدود است، اما می‌توانیم دوباره نور را در انتهای تونل ببینیم.

این سود پس از دو سال بسیار ناگوار به دست می‌آید که طی آن اپراتور فرودگاه به دلیل تأثیر بحران کووید، متحمل زیان انباشته حدود 240 میلیون یورو شد.

این همه گیری هنوز در اوایل سال 2022 در فرودگاه احساس می شد.

فیست گفت: «بخش اول سال با ماسک و محدودیت‌های سفر همراه بود. از ژوئیه به بعد، وضعیت بهبود یافت و به ترتیبات عادی بازگشت.

این فرودگاه در نهایت در سال گذشته 18.9 میلیون مسافر را به ثبت رساند که دوبرابر تعداد مسافران سال 2021 است، اما همچنان بیش از یک چهارم کمتر از رکورد سال 2019 است.

در مجموع 776000 تن بار از فرودگاه عبور کرد که همراه با مسافرت فرودگاه بروکسل را قادر ساخت تا گردش مالی 549 میلیون یورویی داشته باشد که تقریباً سه چهارم بیشتر از سال 2021 است. برای چهارمین سال متوالی هیچ سود سهامی به سهامداران پرداخت نخواهد شد. .

در همین حال، فرودگاه بروکسل اعلام کرده است که قصد دارد 1500 پرواز شبانه یا حدود 10 درصد از کل سالانه را کاهش دهد.

فرودگاه می‌خواهد به شکایات جاری ساکنان اطراف رسیدگی کند و از نزدیک شدن به سقف قانونی پروازهای شبانه که 16000 در سال است، خودداری کند.

فیست توضیح داد: «محدودیت بیشتر در پروازهای شبانه به وضوح بر عملیات و مشاغل ما تأثیر می گذارد.

او گفت که عملیات شبانه در فرودگاه بروکسل – برای مثال با شرکت حمل و نقل بسته DHL – 14000 شغل مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند.

اقدامات سخت‌گیرانه‌تر فرودگاه عمدتاً بر پروازهایی تأثیر می‌گذارد که قفل شب ندارند (برگ یا فرود مجاز در ساعات شب) اما همچنان در طول شب (از ساعت 23 تا 6:00) در فرودگاه بروکسل برمی‌خیزند یا فرود می‌آیند.

فیست گفت که پیشنهاد قطع آنها “یک سیگنال قوی برای ساکنان محلی است که ما شکایات آنها را در نظر می گیریم”.

پروازهای بعد از ساعت 23:00 برای خطوط هوایی بدون اسلات شبانه تضمینی ممنوع خواهد بود. در حال حاضر، به عنوان مثال، هواپیماهای با تاخیر می توانند بعد از ساعت 23:00 به شرط وجود دلیل موجه بلند شوند. دیگر اینطور نخواهد بود.

فیست با اشاره به اینکه این مورد در فرودگاه فرانکفورت نیز وجود دارد، گفت: «هواپیمایی که بعد از ساعت 23:00 بدون قفل شب روی باند پرواز می‌کند، باید به دروازه بازگردد و مسافران را پیاده کند.»

پروازهایی که در طول شب بدون قفل شب در فرودگاه بروکسل فرود می آیند نیز جریمه می شوند.

فیست گفت: «ما محاسبه کرده‌ایم که به این ترتیب 1500 تا 1600 پرواز شبانه کمتر در سال وجود خواهد داشت.

اپراتور فرودگاه اخیراً پیشنهاد خود را به وزیر جابجایی بلژیک ژرژ گیلکینت (Ecolo) ارسال کرده است.

وزیر در اوایل آوریل گفت که می خواهد راه حلی برای آلودگی صوتی اطراف فرودگاه Zaventem قبل از تعطیلات تابستانی روی میز بگذارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *