کمیته مشورتی برای بررسی بحران انرژی در این هفته

کابینه الکساندر دی کرو، نخست وزیر بلژیک اعلام کرده است که کمیته مشورتی این کشور چهارشنبه برای بحث در مورد افزایش هزینه های انرژی تشکیل جلسه خواهد داد.

دی کرو (Open Vld) به VRT گفت: کمیته مشورتی مستلزم جلساتی بین بازیگران در دولت های فدرال و منطقه ای است، “اگر فقط ببیند ابتکارات مختلف دولت ها چیست.”

بعید است که اقدامات خاصی در روز چهارشنبه اعمال شود، اگرچه احتمالاً گزینه ها برای تحلیل کارشناسی مورد بحث، مقایسه و جمع آوری خواهند شد.

وینسنت ون پتگم، وزیر دارایی بلژیک (CD&V) گفت که راه حل های بلندمدت ضروری است و او مایل است اصلاح مالیاتی را ببیند “به موجب آن اطمینان حاصل کنیم که مردم در پایان ماه درآمد خالص بیشتری دارند”.

ون پتگم در حال آماده سازی یک پیشنهاد است که به شدت از سود بادآورده شرکت های انرژی در حالی که خانواده ها برای پرداخت صورت حساب ها مشکل دارند، انتقاد می کند.

سقف قیمت انرژی؟

برخی از اقداماتی که احتمالاً در این نشست مورد بحث قرار خواهند گرفت، شامل سقف قیمتی برای قیمت انرژی است که دی کرو از بهار خواستار آن در سطح اروپایی شده است.

او گفت: «ما خوشحالیم که می بینیم بسیاری از کشورها در نهایت متقاعد شده اند که چنین سقفی ضروری است.

برای کشوری مانند بلژیک، انجام این کار به تنهایی بسیار دشوار است، زیرا بازار برق و گاز تقریباً یک بازار واحد در اروپای غربی است.

تین ون دو استراتن، وزیر انرژی، موافق است و افزود که طبق محاسبات وی، سقف قیمتی اروپا می تواند 770 یورو در سال برای خانواده ها صرفه جویی کند.

«امروزه برق با قیمتی بسیار کمتر از قیمتی که برق و گاز به آن فروخته می شود تولید می شود. ما در یک اقتصاد جنگی هستیم، دیگر هیچ ارتباطی بین هزینه تولید و هزینه فروش وجود ندارد. حدس و گمان های زیادی وجود دارد.»

اگر هیچ سقفی اجرا نشود، دی کرو گفت که بلژیک به گزینه‌های دیگر نگاه می‌کند، اگرچه این گزینه‌ها «ضعیف‌تر» و «کمتر مؤثر» از سقف خواهند بود.

گزینه های جایگزین برای کاهش قیمت انرژی

آنها می توانند شامل مالیات بر سود اضافی شرکت های انرژی باشند، چیزی که ایتالیا قبلاً اعمال کرده است و بلژیک درباره آن بحث کرده است اما هرگز اجرا نکرده است.

دی کرو گفت: “چنین اقدامی ضروری است.”

ما همچنین باید ببینیم که چگونه می توان این را در چارچوب اروپایی ادغام کرد، زیرا همه این شرکت ها تنها در کشور ما فعال نیستند. امکان ندارد در حالی که شرکت‌ها سودهای زیادی می‌برند، جمعیت ما تا این حد متضرر شوند.»

گزینه دیگری که در حال بررسی است، تمدید عمر نیروگاه های هسته ای بلژیک است که قرار بود قبل از بحران انرژی تعطیل شوند، اما این پیشنهاد با مخالفت های شدید و مشکلات لجستیکی مواجه است.

دی کرو کاهش گسترده مالیات برای ساکنان بلژیک را رد نکرده است، اگرچه او با افزودن اینکه جیب های دولت “بی نهایت عمیق نیست” انتظارات را کاهش داد.

اقداماتی که تاکنون تصویب شده است شامل کاهش مالیات بر ارزش افزوده به 6 درصد در گاز و برق و افزایش تعرفه اجتماعی است.

عکس: ترمینال Fluxys LNG (مایع گاز طبیعی) در Zeebrugge © Belga/Kurt Desplenter

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *