75 سالگی فراری: نمایشگاه Autoworld سالگرد اسب پرانشینگ را جشن می گیرد

فراخوان همه طرفداران فراری – نمایشگاهی اختصاص داده شده به یکی از شناخته شده ترین برندهای ورزشی و مسابقه ای جهان در بروکسل افتتاح می شود.

از 23 سپتامبر تا 4 دسامبر، زمانی بهتر برای ادای احترام به این خودروی اسپورت لوکس نمادین وجود ندارد، زیرا فراری امسال 75 سالگی خود را جشن می گیرد.

Autoworld در بروکسل 15 مدل استثنایی فراری را به نمایش می‌گذارد که هر کدام دارای شجره‌نامه‌ای متمایز هستند، مانند تعداد محدودی تولید، رانندگی توسط یک مسابقه‌دهنده افسانه‌ای یا متعلق به افراد مشهور.

چندین مدل نمادین از جمله Dino 206 (کلپتون سابق)، Daytona Michelotti منحصر به فرد، 195 Inter Ghia، 500 Superfast (توسط پیتر سلرز)، 250 GT Spider LWB و 308GTS به نمایش گذاشته خواهند شد.

مدت کوتاهی پس از راه اندازی نمایشگاه، جلسه ویژه اتومبیل های و قهوه فراری در 25 سپتامبر در محوطه پارک Cinquantenaire برگزار می شود.

ارتباط بلژیکی

بلژیک امسال سالگرد فراری ویژه خود را جشن می گیرد زیرا 70 سال پیش بود که راننده ژاک سواترز واردکننده رسمی فراری برای منطقه بنلوکس شد. بلژیک را به اولین کشور واردکننده فراری در اروپا و دومین کشور در جهان پس از ایالات متحده تبدیل کرد. در سال 1952، سواترز Ecurie Francorchamps را تأسیس کرد و اولین فراری خود، 500 F2 را وارد کرد.

اگر خودروساز بتواند ریشه های خود را به سال 1929 بازگردد، زمانی که انزو فراری تیم مسابقه اسکودریا فراری را تشکیل داد، داستان فراری به درستی در مودنا در ایتالیا در سال 1947 آغاز شد، زمانی که بنیانگذار اولین ماشین مسابقه خود – فراری 125 S را ساخت. پیشی گرفتن از آلفارومئو که به تازگی فراری را از سمت مدیر مسابقه برکنار کرده بود. این مدل اسپرت به سرعت در مسابقه ای در پیاچنزا، اولین مسابقه از یک سری طولانی، برنده شد.

ساخت برند

مدل‌های دیگری نیز به دنبال آن بودند: 159 S و 166 S، Corsa، MM و Sport. اما 166 MM Barchetta نقطه عطفی در تاریخ این برند بود زیرا اولین فراری جاده ای بود.

برخی از معتبرترین طراحان ایتالیایی برای ایجاد مدل های تقریبا منحصر به فرد فراخوانده شدند. آنها شامل Vignale، Ghia و Touring، و به خصوص Pininfarina بودند. فراری 250 GT کالیفرنیا اسپایدر (Pininfarina – Scaglietti) به “یکی از زیباترین خودروهای فراری و یکی از زیباترین کانورتیبل های تاریخ خودرو” مشهور است.

در سال 1960، نه تنها فراری 250 GTE برای اولین بار در یک سری تولید شد، بلکه فراری نیز به یک شرکت سهامی عام (SEFAC) تبدیل شد. اما با رقابت سخت مسابقه‌ای از سوی غول خودروسازی آمریکایی فورد مواجه شد و مشکلات مالی به وجود آمد. در سال 1969، انزو فراری 50 درصد از سهام شرکت خود را به جیانی آنیلی از گروه فیات فروخت.

دنیای خودرو فراری

پس از مرگ “Commendatore” فراری در سال 1988، گروه فیات سهامدار عمده شد. اما پنج سال بعد، این شرکت تنها 2289 خودرو فروخته بود و به نظر می رسید که به عنوان یک تجارت به پایان راه رسیده است.

در سال 2004، آنیلی، دستیار سابق انزو فراری، لوکا دی مونتزمولو را به عنوان سرپرست فراری منصوب کرد و گردش مالی به سرعت افزایش یافت.

خط مشی شرکت این بود که بر اساس “فرمول Uomo” که رفاه انسان را در مرکز ملاحظات سازنده قرار می داد، مهارت را بر تولید صنعتی اولویت دهد. از سال 2016، فراری دیگر بخشی از گروه فیات نبوده است.

دنیای خودرو فراری

لوگوی اسب پرنسینگ

فراری مترادف با لوگوی معروف خود یعنی اسب پرانشینگ است. تصویر اسب سیاه توسط مادر یکی از خلبانان جنگ جهانی اول فرانچسکو باراکا پیشنهاد شده است. او گفت که این امر باعث موفقیت فراری خواهد شد. او یک پس‌زمینه زرد به افتخار زادگاهش مودنا اضافه کرد.

در سال 1932، یک سپر زرد رنگ که دارای اسب پرنده سیاه بود، روی آلفارومئوس تیم مسابقه اسکودریا انزو در جایزه بزرگ اسپا ظاهر شد.

اسکودریا فراری با نیکی لادر در دهه 1970 از موفقیت فرمول یک برخوردار بود و ورود مایکل شوماخر در سال 1996 نیز خبر از یک دوره طولانی پیروزی در گرندپری برای استبل مسابقه داد. رانندگان 2022 این تیم چارلز لکلرک و کارلوس ساینز جونیور هستند که از 9 تا 11 سپتامبر در پیست خانگی خود در مونزا، ایتالیا مسابقه خواهند داد.

پس از 20 سال ساخت، فیلمبرداری فیلم زندگینامه ای از انزو فراری کاریزماتیک بهار امسال آغاز شد. به کارگردانی مایکل مان، آدام درایور بازیگر نقش اصلی را بازی می کند. داستان فیلم در تابستان 1957 اتفاق می‌افتد، زمانی که ورشکستگی شرکت را فرا گرفت.

علاقه به این مرد مرموز، که علاقه زیادی به مسابقه داشت و یکی از آرزومندترین برندهای ورزشی را ایجاد کرد، به نظر نمی رسد که کم شود.

75 آنی دی فراری
23 سپتامبر-4 دسامبر
موزه دنیای خودرو بروکسل
Parc du Cinquantenaire 11
بروکسل

عکس ها: Autoworld

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *