طرح «شاعر شهر» در بروکسل برای ارتقای عرضه فرهنگی برنامه ریزی شده است

منطقه بروکسل در حال برنامه ریزی برای انتصاب یک “شاعر شهر” – یا چند نفر – برای ارتقای پیشنهاد فرهنگی پایتخت است.

لوته استوپس، نماینده مردم سبز، گفت: «یک مجموعه شاعران شهری می‌تواند نقش خوبی در یک شهر فرهنگی پر جنب و جوش داشته باشد.

گام‌های اولیه برای تشکیل یک قبلاً بر اساس پاسخ مثبت استوپز از وزیر بروکسل، سون گاتز (Open VLD) که مسئول ارتقای چندزبانگی و تصویر بروکسل و از جمله موارد دیگر است، گرفته شده است.

وزیر گفت: “شعر شهری ریشه در قرن چهاردهم با ظهور فرهنگ شهری خودمختار دارد.”

از آن زمان به بعد، در میان شوراهای شهر این آگاهی ایجاد شد که شعر برخی شهرنشینان می تواند برای جامعه خود ارزش ویژه ای داشته باشد و به نفع شهر باشد.

مذاکرات اکتشافی با سازمان های جامعه مدنی در ماه های اخیر از جمله کمیته 2030 بروکسل انجام شد.

هدف این شهر تبدیل شدن به پایتخت فرهنگی اروپا در سال 2030 است. با کمک کارشناسان در بخش فرهنگی، دولت می خواهد تعیین کند که چه مسیری را برای رسیدن به این هدف طی خواهد کرد.

پس از اخراج شاعران شهر آنتورپ، استوپز بر اهمیت احترام به آزادی هنری و نیاز به پذیرش چند زبانه بودن بروکسل تأکید کرد.

گاتز خاطرنشان کرد: «از قبل ابتکارات مشابهی در بروکسل مانند آنتورپ وجود داشته است.

ابتکاری توسط پاسا پورتا در سال 2004 با همکاری دیوید ون ریبروک و شاعر پیتر ورمرش برای دادن جایگاه برجسته‌تری به شعر در پایتخت صورت گرفت. در سال 2020، شاعر بروکسلی لیزت ما نزا خواستار یک شاعر شهری بروکسل شد.

گاتز گفت: «من از ایده شعر شهری بسیار خوشم می‌آید، زیرا فرصتی را برای به اشتراک گذاشتن شعر با مخاطبان گسترده‌تری ارائه می‌دهد.

“وظیفه اصلی شاعر شهر آوردن شعری است که هویت شهر را منعکس کند و ساکنان آن را به هم پیوند دهد – این را می توان از طریق اشعاری الهام گرفته از تاریخ، فرهنگ، طبیعت، معماری یا رویدادهای جاری شهری انجام داد. شاعر شهر همچنین می تواند در افتتاحیه رویدادها، بزرگداشت ها یا دیگر مناسبت های خاص اجرا کند.

با این حال، یک شاعر رسمی شهری فقط شعر نمی گفت. گاتز توضیح داد: «شاعر شهر همچنین می‌تواند برای دانش‌آموزان و ساکنان کارگاه‌ها و سخنرانی داشته باشد تا شعر را ترویج کند و مردم را تشویق کند که خودشان شعر بنویسند.

دولت بروکسل بررسی خواهد کرد که چه روش و رویه‌ای برای انتصاب شاعران شهری مورد نیاز است و چگونه می‌توان این مأموریت را قبل از پایان دوره قانونگذاری انجام داد.

وزیر گفت: “به نظر من بدیهی است که تنوع زبانی غنی منطقه باید در نظر گرفته شود و به شاعر یا شاعران آزادی هنری خاصی داده شود.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *