پروژه خط 3 مترو بروکسل ممکن است به تعویق بیفتد یا متوقف شود

پروژه خط 3 مترو در بروکسل، که قبلاً با مشکلاتی روبرو بوده است، ممکن است در نتیجه هزینه های اضافی دیگر لغو شود یا به تعویق بیفتد.

بروز گزارش می دهد که Beliris، مقام فدرال ساختمان در بروکسل، تهدید کرده است که ساخت تونل و ایستگاه های بین ایستگاه بروکسل-نورث و بوردت را متوقف خواهد کرد.

بلیریس گفت: «این که این پروژه هنوز آینده دارد بستگی به دولت بروکسل دارد یا خیر.» اما دولت بروکسل با تعجب به این اظهار نظر واکنش نشان داد و گفت «هنوز تصمیمی گرفته نشده است».

روزنامه L’Echo کشف کرد که Beliris، که مسئول توسعه بخش بین بروکسل-شمال و Bordet خط مترو آینده است، یک جای خالی برای “ناظر فرآیندهای تغییر” منتشر کرده است.

در آگهی استخدام آمده است که “بلیریس در حال حاضر با تعلیق اضطراری یکی از بزرگترین پروژه های خود مواجه است: ساخت خط 3 مترو” و بنابراین به دنبال شخصی است که 15 تا 25 کارمند شاغل در پروژه را در شرایط اضطراری احتمالی راهنمایی کند. سوئیچ حرفه ای

در متن جای خالی آمده است: «در طول چند ماه آینده، تأیید می‌شود که آیا در حالت تعلیق باقی می‌ماند یا بالاخره در مورد ترک دائمی خواهد بود.

آگهی استخدام از آن زمان حذف شده است و یک سخنگوی می گوید “یک سوء تفاهم بین خدمات مربوطه وجود دارد”.

به گفته دفتر وزیر فدرال کارین لالیو (PS)، که مسئولیت بلیریس را بر عهده دارد، در حال حاضر هیچ تعلیق یا تعطیلی وجود ندارد.

یک سخنگوی گفت: “یادداشتی در مورد وضعیت پروژه به دولت بروکسل ارسال شده است، همانطور که اغلب اتفاق می افتد، اما توپ در اردوگاه دولت بروکسل است.”

اما یکی از سخنگویان Beliris گفت که پیشنهادات درخواستی بالاتر از برآورد اولیه بوده است و این همان چیزی است که در ریشه تعلیق احتمالی نهفته است.

مقدار هزینه اضافی ابلاغ نشده است، اما به عنوان قابل توجه توصیف شده است: دو تا سه برابر بیشتر از برآورد شده است.

بلیریس گفت: «اکنون تعدادی سناریو در مورد آینده این پروژه به دولت بروکسل ارائه خواهد شد.

دولت بروکسل از طریق دفتر وزیر تحرک الکه وان دن برانت (گروئن) پاسخ داد. گفت: «ما خیلی تعجب کردیم. Beliris واقعاً پیشنهادات دریافت شده در ابتدای این هفته را به ما ارائه کرد.

مترو همچنان یک پروژه مهم برای دولت بروکسل است. ما این موضوع را روز پنجشنبه در سطح دولت بررسی و بحث خواهیم کرد. هیچ تصمیمی در این مرحله اتخاذ نشده است.

چندین سیاستمدار خواستار توضیح هستند.

در بیانیه قبلی حزب Les Engagés آمده است: “باید شفافیت در روند تصمیم گیری وجود داشته باشد که بلریس را به این تصمیم سوق داد.”

«بلیریس از چه زمانی از این موضوع مطلع بوده است؟ آنها از آوریل این پیشنهادها را داشتند. الان اواخر اردیبهشت است. بلیریس است که تصمیم می گیرد یا دولت؟»

Cieltje Van Achter نماینده بروکسل (N-VA) نیز توسعه را زیر سوال برد و گفت که دولت بروکسل 279 میلیون یورو سرمایه گذاری Beliris را برای انواع پروژه های کوچکتر تصویب کرد در حالی که برای مترو به پول نیاز است: “اکنون Beliris پروژه مترو را متوقف می کند. . چه کسی چنین چیزی را تصمیم می گیرد؟»

فرانسوا دی اسمد، رهبر حزب PVDA در پارلمان بروکسل، از دولت بروکسل می‌خواهد یادداشت Beliris را در توجیه این تصمیم علنی کند.

این به سختی اولین باری است که کار برای این خط مترو با مشکل مواجه می شود. بودجه از سال 2019 تنها افزایش یافته است و از 1.7 میلیارد یورو به بیش از 2.6 میلیارد یورو رسیده است. منطقه بروکسل قصد دارد از دولت فدرال درخواست تمدید بودجه کند.

به نظر می رسد چهار سناریو در نتیجه در حال بررسی هستند: ادامه پروژه، تعلیق آن، تجدید نظر در آن یا لغو آن.

بر اساس سناریوی اول، دولت بروکسل بلریس را موظف می‌کند با دو شرکت ساختمانی که پیشنهاد داده‌اند مذاکره کند. پیمانکاران باید برخی از قیمت‌های خود را اصلاح کنند و بلیریس نیز در میان چیزهای دیگر، در مورد خسارات بالای موجود در پیشنهادات مذاکره خواهد کرد.

بلیریس در ارزیابی می نویسد، اما این خطر وجود دارد که این مذاکرات منجر به تحقق اهداف بودجه نشود. تیمی از متخصصان باید تحت این سناریو جمع آوری شوند، که هزینه اضافی زیادی دارد.

در سناریوی دوم – تعلیق – ایده همچنین مذاکره در مورد قراردادهای ارزانتر است، فقط پروژه به طور موقت تا زمانی که این کار انجام می شود، شاید برای شش ماه متوقف شود.

این به مدیر ساخت و ساز زمان می دهد تا برخی از مشکلات فنی و “قیمت های غیرمعمول بالا” را در مناقصه ها تجزیه و تحلیل کند و موقعیت مذاکره Beliris را تقویت کند.

سناریوی سوم به معنای تغییر جزئی پروژه به طور کامل است که شامل امکان تغییر رویه تدارکات عمومی، تقسیم مناقصات به بخش‌های کوچک‌تر «با خطرات قابل قبول‌تر برای پیمانکاران» است.

بر اساس این سناریو، بلیریس همچنین پیشنهاد می کند که سه ایستگاه از هفت ایستگاه مترو را به طور دائم حذف کند. این می تواند تأثیر محکمی بر برنامه داشته باشد، زیرا تمام کارهای مطالعه باید دوباره انجام شود. ارزیابی آنها می گوید: “اما این سناریو اجازه می دهد پیشنهادهایی دریافت شود که به بودجه احترام می گذارند.”

آخرین سناریویی که بلیریس پیشنهاد می کند مستلزم لغو کامل پروژه است.

بلیریس گفت: “مزیت این سناریو این است که می توانیم بلافاصله چندین قرارداد در حال انجام را متوقف کنیم و هزینه مطالعات مورد نیاز برای مذاکره را کاهش دهیم.”

تخمین زده می شود 50 میلیون یورو در حال حاضر به مطالعات برای بخش شمالی خط جدید مترو سرازیر شده است، به این معنی که در این سناریو پول از دست خواهد رفت.

همچنین هزینه های مربوط به فسخ قراردادهای در حال انجام که در حال حاضر مجموعاً 70 میلیون یورو است، وجود خواهد داشت. خسارت از 15 تا 25 درصد این قراردادها خواهد بود.

وزیر کارین لالیو گفت که از راهی که یادداشت ارزیابی بلیریس به رسانه ها رسید متأسف است.

لالیو گفت: «این یک اشتباه بزرگ توسط دولت من بود. «این پروژه به حالت تعلیق در نیامده است. ما منتظر تصمیم دولت بروکسل هستیم. آینده مترو 3 در دستان آن است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *