“آرامش پس از 455 روز کابوس”: امدادگر بلژیکی اولیویه واندکاستیل سرانجام از ایران آزاد شد

امدادگر بلژیکی، اولیویه واندکاستیل که از 24 فوریه 2022 در زندان ایران محبوس بود، سرانجام آزاد شد و به بلژیک بازگشت.

نخست وزیر الکساندر دی کرو این اعلامیه را اعلام کرد و گفت: «یک چیز همیشه غالب بوده است: ما یک هموطن بی گناه را رها نخواهیم کرد. این مسئولیتی است که من بر عهده خودم می‌گذارم.»

دی کرو با تمجید از “شجاعت و قدرت نزدیکان خود”، شاید بیش از دیگران جشن گرفته بود، و این نگرانی را ابراز کرد که بدون راه حل ساختاری تر برای جلوگیری از وقوع چنین حوادثی در آینده، سایر بلژیکی ها در ایران ممکن است خود را در این منطقه بیابند. همان کابوس

پیتر دی روور، رهبر گروه اپوزیسیون ملی گرای فلاندری در مجلس در توییتر نوشت: بلژیک در برابر ایران ناتوان است.

دی روور از دولت فدرال می خواهد که فوراً معاهده استرداد امضا شده با جمهوری اسلامی را به حالت تعلیق درآورد و خاطرنشان می کند که واندکاستیل تنها در ازای آزادی یک تروریست محکوم توسط بلژیک آزاد شد.

دی روور گفت: «سیاست باج‌خواهی تهران کاملاً موفق بوده است.

وزیر امور خارجه سابق آمریکا در امور پناهندگی و مهاجرت، تئو فرانکن (N-VA) در ماه ژانویه به شدت درباره این پرونده صحبت کرد و از وندکاستیل به دلیل سفر به ایران به دلیل “دلایل خصوصی” در برابر یک سری “توصیه های بسیار صریح و منفی سفر” انتقاد کرد.

فرانکن در آن زمان گفت: «شخصی که برخلاف توصیه‌های وزارت خارجه سفر می‌کند مسئولیت آن را بر عهده می‌گیرد.

در جای دیگر بلژیک، این مبادله با ستایش مواجه شد.

وینسنت ون کوئیکنبورن، وزیر دادگستری در توییتر نوشت: «روزی برای به یاد ماندن». الیو دی روپو، وزیر-رئیس جمهور والون، “برای اولیویه و خانواده اش پس از 455 روز کابوس” تسکین داد.

وندکاستیل در آخر هفته دوباره با خانواده و دوستانش ملاقات کرد و توصیف کرد که با وجود اینکه در وضعیت جسمی ضعیفی قرار داشت، شوخ طبعی یا اشتیاق خود را از دست نداده است.

سخنگوی کمیته پشتیبانی او توضیح داد: «از نظر فکری، او خوب بود.

ما اولیویه دیروز را با گرمی و حتی شوخ طبعی اش دوباره کشف کردیم. اما او وزن زیادی از دست داده بود. او بسیار مشتاق بود، حتی اگر یک مرد شاخص است که رنج کشیده است.»

یک تیم بلژیکی برای مبادله با Vandecasteele در مسقط، پایتخت عمان ملاقات کرد.

این امدادگر برای مدت طولانی در شرایط غیر انسانی بازداشت شد: انزوا، نور ثابت و نداشتن کوچکترین آسایش. او همچنین مجبور به تحمل بازجویی توسط مقامات ایرانی شد که ادعا می کردند او برای ارتکاب جاسوسی در این کشور بوده است.

خانواده و دوستان وندکاستیل در بیانیه‌ای گفتند: «با آسودگی بسیار زیاد با اولیویه متحد شدیم. اکنون نبرد دوم برای اولیویه و خانواده اش آغاز می شود. بازسازی آنچه پس از 14 ماه انزوا، رنج، محرومیت و بی خوابی ویران شده است.»

اکنون دیگر بلژیکی‌هایی که در خارج از کشور به دام افتاده‌اند، امیدوار به نتیجه مشابه هستند.

والدین تانگوی تالر که چهار سال است در کامبوج زندانی است نیز درخواست کمک می کنند. تالر به اتهام قاچاق مواد مخدر به حبس ابد محکوم شد، اما خانواده او اصرار دارند که او بی گناه است.

آنها ادعا می کنند که او بر اساس اظهاراتی که بعداً پس گرفته شد، محکوم شده است: “او تحت یک محاکمه ساختگی قرار گرفت که در آن تمام قواعد حقوقی زیر پا گذاشته شد و به دلیل تخلفی که مرتکب نشده بود، یک حکم نمادین سنگین دریافت کرد.” آنها گفتند.

آنها استدلال می کنند که انتقال وندکاستیل یک سابقه ایجاد می کند و امیدوارند که وزارت خارجه نیز همین تلاش را برای آزادی پسر آنها انجام دهد.

این وزارتخانه تأیید کرد که پرونده تالر را دنبال می کند و اقداماتی در کامبوج و بلژیک در حال انجام است تا امکان بازگرداندن او به کشور فراهم شود.

به گفته وزارت دادگستری بلژیک، دولت از 450 تا 500 پرونده بلژیکی های زندانی در خارج از کشور مطلع است.

عکس: دیدیه لبرون/بلگا

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *